روزنامه فایننشال تایمز چهارشنبه شب گزارش داد که آمریکا از ایران خواسته که از نفوذ خود برای متوقف کردن حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ استفاده کند. این روزنامه انگلیسی نوشت، مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگوهای غیر مستقیم در مسقط عمان تلاش می‌کنند، ایران را متقاعد کنند که از نفوذ خود بر حوثی‌های یمن استفاده کند تا حملات به کشتی‌ها را متوقف کنند.

دوباره مذاکره در مسقط با محوریت حوثی‌ها

آگاه ـ طبق اعلام روزنامه فایننشال تایمز، مقام‌های آگاه گفتند از آنجا که نمایندگان آمریکا و ایران به‌طور مستقیم صحبت نمی‌کردند، مسئولان عمانی وظیفه میانجی در انتقال پیام‌ها برعهده داشتند. به نوشته فایننشال تایمز، دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از کانال‌های دیپلماتیک و بازدارندگی نظامی برای کاهش خصومت‌های منطقه‌ای استفاده می‌کند.

آنطور که در گزارش فایننشال تایمز نوشته شده، واشنگتن امسال مذاکرات محرمانه‌ای با تهران انجام داده است تا این کشور را متقاعد کند که از نفوذ خود بر جنبش حوثی‌های یمن برای پایان دادن به حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ استفاده کند. به گفته این مقامات، این مذاکرات غیرمستقیم که طی آن واشنگتن همچنین نگرانی‌هایی را در مورد برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد، در ماه ژانویه در عمان انجام شد و اولین مذاکرات بین این دو کشور در ۱۰ ماه گذشته بود.

هیئت آمریکایی توسط برت مک گورک، مشاور امور خاورمیانه کاخ سفید و آبرام پیلی، نماینده این کشور در امور ایران، رهبری می‌شد. همچنین علی باقری‌کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران که مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای تهران نیز هست، نماینده جمهوری اسلامی ایران بود.

پس از انتشار خبر فایننشال تایمز، یک مقام آگاه درباره ادعای این روزنامه مبنی بر گفت‌وگوی غیرمستقیم دو هیات ایرانی و آمریکایی پیرامون موضوعاتی همچون تحولات دریای سرخ، ضمن تکذیب این موضوع گفت: استفاده از ابزار عملیات روانی و قلب واقعیت برای فریب افکار عمومی، بخشی از راهبرد آمریکا برای جبران ناکامی‌ خود در صحنه دیپلماسی است در حالی که تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوهای غیرمستقیم صرفاً محدود در چارچوب مذاکرات رفع تحریم است و پیامی درباره تحولات دریای سرخ مبادله نشده است. این منبع آگاه درباره خبر روزنامه فایننشال تایمز درباره گفتگوی غیرمستقیم دو هیات ایرانی و آمریکایی در مسقط افزود: رفع تحریم‌های ظالمانه همواره در دستورکار اولویت دار طرف ایرانی بوده و همانگونه که بارها بیان شده است، تبادل پیام با طرف‌های مقابل با هدف انتقال شفاف مواضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ادامه داشته است.

وی ادامه داد: ایران با اتکا به داشته‌های متنوع و برخورداری از منطق قوی، همواره گفت‌وگو را بر گزینه‌های دیگر ترجیح می‌دهد و تلاش دارد از همه ابزارها و فرصت‌ها برای منفعل کردن طرف‌های مقابل در میدان و خنثی‌سازی تأثیرگذاری آن‌ها بر افکار عمومی بین‌المللی بهره ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.