۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۳٬۰۵۲

هنوز به فکر فردا نیستیم

رضا ظریفی – دبیر تحریریه

آگاه _ رضا ظریفی _ دبیر تحریریه: دمای هوا در یکی دو روز گذشته به‌طور عجیبی بالا رفت تا به‌صورت غیرطبیعی فصل تابستان در هجدهمین روز فروردین برای مردم شاخ و شانه بکشد. اگرچه سازمان هواشناسی خبر داده که از امروز و با ورود سامانه بارشی دوباره شاهد خنک شدن هوا و حتی بارندگی‌هایی خواهیم بود اما همین گرما هشداری جدی برای مسئولان و مردم است.

براساس اسناد بالادستی و برنامه‌های تدوین‌شده هر سال باید نیروگاه‌های جدید برق ازسوی دولت و بخش خصوصی ساخته می‌شد تا نیاز کشور به انرژی برق تامین شود اما آنچه قابل مشاهده است کم‌کاری‌های گسترده در حوزه توسعه زیرساخت‌های مربوط به تولید انرژی پاک در کشور است که نتیجه آن کمبود برق و نوسان آن و به تبع، خاموشی در روزهای گرم تابستان است که زیاد تجربه شده است؛ البته اگر وزارت نیرو تلاش کند تا قطعی برق نداشته باشیم، باید فشار مضاعفی به زیرساخت‌ها و نیروگاه‌های فعلی وارد کند که آن هم تبعات و هزینه‌های خاص خود را دارد. اما نکته مهم و سوال به‌وجودآمده این است که چرا نیروگاه‌های موردنیاز برای تامین برق، در سراسر کشور به‌طور متوازن ساخته نشده و توسعه نیافته است؟ این کوتاهی و ترک فعل از چه زمانی اتفاق افتاده است؟ کدام مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند؟

البته شاید یافتن پاسخ تمام این سوالات در این مقال نگنجد اما باید به‌طور حتم ازسوی رسانه‌ها پیگیری شده و جواب‌های قابل‌قبولی برای این موارد به دست آورد. مسئولان مرتبط از وزرای نیرو در دولت‌های قبل تا حتی نمایندگان ادوار مجلس که وظیفه نظارت روی حسن اجرای قوانین را داشته‌اند باید در این زمینه پاسخگو باشند که دلایل محقق نشدن برنامه‌های مرتبط با تامین انرژی کافی و مطمئن در کشور چه مواردی بوده‌اند؟ همچنین مجلس جدید نیز باید با جدیت به این مسئله ورود کرده و باتوجه‌به تغییرات اقلیمی که در ایران با آن مواجه هستیم برای سال‌های آینده زندگی فرزندان این سرزمین تدبیر کنند و اینطور نباشد که «چو فردا شود، فکر فردا کنیم».

 روی دیگر ماجرا هم این است که باز هم باید به مردم هشدار داد که اگر صرفه‌جویی نکنند، در شرایط زیست‌محیطی فعلی و کم‌بارشی‌های فصل اخیر و نیز تشدید گرمای هوا، ممکن است با قطعی‌های گسترده برق مواجه شوند که زحمات و دردسرهای خاص خود را دارد. درنتیجه مردم همچنان باید صرفه‌جویی در مصرف آب و برق را جزو مهم‌ترین ارکان زندگی خود قرار دهند تا شاید مسئولان به فکر توسعه زیرساخت‌های تامین انرژی در کشور بیفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.