نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال۱۴۰۳ روز گذشته و با حضور دوسوم از نمایندگان برگزار شد. رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش‌ازدستور این جلسه گفت: تلاش اصلی مسئولان در سال جاری هم در حوزه تقنین و هم در حوزه اجرا متمرکز بر تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم خواهد بود. مشارکت مردم منوط به عبور کردن از تصدی‌گری، انحصار و خودمحوری در عرصه‌های اقتصادی و رفع موانع مشارکت مردم است.

قالیباف: مشارکت مردمی در جهش تولید نیازمند عبور از انحصار است

آگاه: به گزارش خبرنگار گروه سیاسی «آگاه»، رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به موضوع حمله به کنسولگری ایران در دمشق اشاره کرد و گفت: همچنین شهادت سرداران سربلند و شجاع اسلام و یاران مخلص ایشان، شهید سرلشگر پاسدار محمدرضا زاهدی و حاج رحیمی و دیگر دوستان شهیدانشان را به ملت شریف و مومن ایران اسلامی و خانواده‌های ارجمند آنان و تمام سبزپوشان مجاهد سپاه پاسداران تبریک و تسلیت می‌گویم.

قالیباف ادامه داد: دشمن غاصب صهیونیستی با هدف قراردادن کنسولگری کشورمان در سوریه بار دیگر به جهانیان ثابت کرد که در جنایتگری هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و آنقدر در جهان بی‌آبرو و منفور است که آشکارا تمام قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد. وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی هرچه بیشتر جنایت می‌کند برخلاف خواست خود، ضعیف‌تر می‌شود و مقاومت علیه خود را مصمم‌تر و باانگیزه‌تر می‌سازد، افزود: دوران قلدری و معرکه‌گیری صهیونیست‌ها با پشتوانه آمریکا در این منطقه به پایان رسیده و این اقدامات آنها نشان می‌دهد که بوی زوال و نابودی بعد از عملیات ۷اکتبر به مشام آنها رسیده است.

رییس قوه مقننه با اشاره به اینکه ملت ایران در پی این جنایت، رژیم‌صهیونیستی را مجازات خواهد کرد، تصریح کرد: این مجازات درس‌آموز و سخت خواهد بود و زوال رژیم‌صهیونیستی را سرعت می‌بخشند. رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به حضور پرشور مردم در روز قدس اشاره کرد و گفت: حضور باشکوه مردم شریف ایران در راهپیمایی روز قدس مایه دلگرمی تمامی باورمندان به آرمان فلسطین و عدالت‌جویان در سراسر جهان بود، جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه ملت ایران همواره پشتیبان مظلومان جهان و در رأس آنان، ملت مقاوم فلسطین خواهد بود و در کنار تمام مسلمانان، آرمان آزادی قدس شریف را به فضل خدا محقق خواهد ساخت. اما رییس مجلس شورای اسلامی در پایان نطق دیروز خود، جنایات مزدوران بیگانه در حمله تروریستی به مقرهای انتظامی راسک و چابهار و به شهادت رساندن تعدادی از مدافعان امنیت را به شدت محکوم کرد و به خانواده‌های شهدای این حادثه و ملت شریف ایران تبریک و تسلیت گفت. وی افزود: ضمن تشکر از برخورد قاطع و شجاعانه نیروهای نظامی و انتظامی در حذف تروریست‌ها، از همه نهادهای امنیتی و نیروهای مسلح خواستارم مجازات عاملان و آمران این حادثه را با دقت و سرعت پیگیری کنند.

موافقت مجلس با تعیین میزان عوارض صدور پروانه ساختمانی برای پوشش بیمه کارگران ساختمانی

در ادامه این جلسه، نمایندگان دستورات دیگر صحن علنی را مدنظر قرار داده و طرح استفساریه ماده‌۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

علی‌اصغر عنابستانی، نماینده کمیسیون اجتماعی مجلس در موافقت با این استفساریه، عنوان کرد: ما ادعا داریم که باید از کارگر حمایت کنیم که این حمایت با شعار انجام نمی‌شود، درحال‌حاضر طبق آمار حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر کارگر در کشور داریم که کمتر از ۷۰۰هزار نفر آنها بیمه و مابقی آنها بدون بیمه هستند. در اصلاح قانون تامین اجتماعی موظف شده کارگر را بیمه کند؛ بنابراین ما هرچه درآمد تامین اجتماعی را کاهش دهیم، تعداد بیشتری از کارگران را از بیمه خارج می‌کنیم و لذا ما باید درآمد تامین اجتماعی را پایدار و اضافه کنیم. در استفساریه ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی تصمیم بر این شد که ۲۵ درصد از عوارض شهرداری به تامین اجتماعی برای بیمه کارگران ساختمانی اختصاص پیدا کند که حمایت از کارگر است، همچنین در بند ۲ استفساریه در خصوص بناهایی که بخشی از آن بیمه شده هم عنوان شد که عوارض مشمول قانون زمان اخذ عوارض می‌شود، در واقع گزارش کمیسیون جریان را شفاف می‌کند و چیزی به قانون اضافه نکرده است.

تذکرات ارزی نمایندگان

اما این پایان مذاکرات مجلس شورای اسلامی نبود در این جلسه نمایندگان تذکرات متعددی را درباره افزایش قیمت ارز مطرح کردند. حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکری با انتقاد از وضعیت نرخ ارز و سکه در کشور گفت: این وضعیت، همه زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده و قیمت‌ها ترمز بریده‌اند. ما نمی‌دانیم در جلسه سران قوا چه مباحثی در این خصوص مطرح شده اما در هر صورت مردم از مجلس سوال می‌کنند که چرا این اتفاقات بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم اتفاق افتاده است؛ از این رو خواهشمندم حداقل یک جلسه در اولین فرصت برای ارائه توضیحات ازسوی دولت گذاشته شده و رییس بانک مرکزی نیز به مجلس فراخوانده شود. باید به این سوال پاسخ داده شود که اگر ارز نداریم، چگونه ارزپاشی صورت می‌گیرد و اگر ارز داریم چرا وضعیت قیمت‌ها اینگونه است و این سوال اصلی مردم در ابتدای سال از مجلس است.

تشکیل جلسه ارزی در مجلس

در ادامه محمدباقر قالیباف تاکید داشت که حتما در این خصوص جلسه‌ای در صحن برگزار خواهد شد و این موضوع را پیگیری می‌کنیم. همچنین عبدالرضا مصری، نائب‌رییس مجلس شورای اسلامی درباره گرانی قیمت دلار در صحن مجلس گفت: برخی نمایندگان در مورد افزایش قیمت ارز و دلار تذکراتی داشتند بنابراین نیاز است دولت به این موضوع توجه داشته باشد اگر ما تورم را کنترل نکنیم، تورم ما را کنترل می‌کند بنابراین نیاز است برای این موضوع چاره‌اندیشی شود تا وضعیت اقتصادی مردم بدتر نشود.

اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تسریع شود

در ادامه اما نمایندگان تذکراتی را در زمینه خاموشی پنج‌ساعته چاه‌های کشاورزی به‌دلیل صرفه‌جویی برق، عدم تعیین تکلیف طرح ساماندهی کارکنان دولت و تسریع در اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان را مطرح کردند.

بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اعلام وصول شد

در ادامه این جلسه، یک عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را قرائت کرد. در این نامه درباره مهم‌ترین ویژگی‌های این لایحه آمده است، پیش‌بینی اعتبارات دستگاه‌ها منطبق با سیاست‌های کلی برنامه هفتم پیشرفت، لحاظ کردن شعار محوری سال ابلاغی مقام معظم رهبری (جهش تولید با مشارکت مردم)، کاهش نرخ مالیات واحدهای تولیدی برای حمایت از رشد تولید و اتکا به سایر منابع و ساماندهی ردیف‌های متفرقه و امکان انتقال آنها به ردیف‌های ذیل دستگاه‌های اصلی و ارائه سنجه‌های ارزیابی برنامه‌های قوای مقننه و قضائیه و دستگاه‌های اصلی ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های این لایحه قلمداد می‌شود.

منظور: ۹۶ درصد از منابع عمومی بودجه سال ۱۴۰۲ محقق شده است

اما به فراخور جلسه صحن علنی مجلس، جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز برگزار شد؛ ازاین‌رو کمیسیون برنامه و بودجه با دعوت از داود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه، منابع و مصارف بودجه سال۱۴۰۲ را مورد بررسی قرار داد.

 محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره این جلسه گفت: طبق گزارش رییس سازمان برنامه و بودجه، ۹۶درصد از منابع عمومی بودجه۱۴۰۲ محقق شده است. همچنین طبق این گزارش درآمدهای دولت در این لایحه ۱۰۴درصد، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۵۹درصد، واگذاری دارایی‌های مالی ۱۷۰درصد محقق شده است. همچنین منابع عمرانی بودجه سال۱۴۰۲ به میزان ۸۵درصد و منابع تملک دارایی هم ۹۰درصد محقق شده است.

تصویب تحقیق و تفحص از «شستا» و «اتاق بازرگانی» در کمیسیون اقتصادی

همچنین کمیسیون اقتصادی مجلس هم جلسه ویژه‌ای را برای بررسی نهایی دو تحقیق و تفحص از شستا و اتاق بازرگانی، با حضور حضور قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس اتاق بازرگانی و همچنین معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل شستا برگزار کرد. طبق اعلام سخنگوی این کمیسیون، گزارش کمیسیون اقتصادی که براساس نتایج بررسی هیات تحقیق و تفحص از شستا و اتاق بازرگانی تهیه شده بود، در این جلسه به تصویب اعضای این کمیسیون رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.