۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۳٬۱۵۸

رییس انجمن ژنتیک با اشاره به برگزاری ششمین کنگره بین‌المللی و هجدهمین کنگره ملی ژنتیک در خردادماه امسال، گفت: این رویداد با شعار «ژنتیک برای سلامت، امنیت غذایی و حفظ ذخایر ژنتیکی؛ نیاز آنی و ضرورت آتی» با حمایت چهار دانشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود.

قدمت پنج هزار علم ژنتیک در ایران

آگاه: دکتر مختار جلالی جواران دیروز در نشست خبری ششمین کنگره بین‌المللی و هجدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران، گفت: جشنواره ژنتیک از ۲ تا ۴ خردادماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود. این جشنواره در قالب فن بازار و ایده بازار خواهد بود. وی گفت: در این رویداد در کنار سخنرانی‌ها، نشست‌های تخصصی در حوزه‌های مرزهای دانش برگزار می‌شود. تلاش داریم در این رویداد آخرین یافته‌های کشور در حوزه‌هایی چون انسانی، جانوری، زیست‌واره‌ها، سلول‌های بنیادی و ذخایر ژنتیک ارائه شود.

جلالی، شعار این کنگره را «ژنتیک برای سلامت، امنیت غذایی و حفظ ذخایر ژنتیکی؛ نیاز آنی و ضرورت آتی» عنوان کرد و یادآور شد: انجمن ژنتیک ایران با قدمت نیم‌قرن فعالیت در تلاش است تا این حوزه علمی را در کشور توسعه دهد و معتقدیم ایران، تنها محدود به تهران نمی‌شود؛ از این رو با ایجاد شعب انجمن در سایر شهرها در این زمینه اقدام شد.

رییس انجمن ژنتیک ایران از حمایت و همکاری چهار دانشگاه بین‌المللی از این رویداد خبر داد و گفت: دانشگاه سلیمانیه عراق، کردستان عراق، دانشگاه هرات و دانشگاه کانکاست روسیه در این رویداد همکاری دارند. وی با اشاره به ذخایر ژنتیکی کشور، گفت: با توجه به لوح سفالی که با قدمت پنج‌هزار ساله در کشور کشف شده و در آن نحوه اصلاح اسب نشان داده شده است، با چنین سابقه‌ای پیشنهاد شد تا این رویداد با رویکرد ژنتیک برگزار شود. جلالی درخصوص محصولات تراریخته، گفت: بیش از یک دهه است که محصولات تراریخته در مقیاس میلیارد دلاری وارد کشور و مصرف می‌شود، به‌گونه‌ای که از ۴۵میلیارد دلار واردات کشور، پنج‌میلیارد دلار آن به بخش کشاورزی اختصاص دارد که سهم عمده این میزان به واردات محصولات تراریخته اختصاص یافته است. وی اظهار کرد: توزیع و واردات محصولات تراریخته را داریم، ولی زمانی که قرار است دانش فنی دانشمندان ایرانی به مرحله کشت و تولید برسد، کار تخریب می‌شوند و این رویکرد در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است.

رییس انجمن ژنتیک ایران تاکید کرد: درحال‌حاضر سویای غیر تراریخته در دنیا موجود نیست و ۹۵درصد آن سویای تراریخته است و درصورتی که سویای غیر تراریخته موجود باشد، با سه‌برابر قیمت به فروش می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.