۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۳٬۲۶۵

هادی رضائی- دبیر گروه سیاسی

چگونه قدرت نیروهای مسلح ثابت شد؟

آگاه: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار جمعی از فرماندهان عالی نیروهای مسلح ضمن قدردانی صمیمانه از تلاش‌ها و موفقیت‌ها در قضایای اخیر، تاکید کردند: «به‌لطف خداوند نیروهای مسلح چهره خوبی از توانایی‌ها و اقتدار خود و همچنین یک چهره ستودنی از ملت ایران به نمایش گذاشتند و ظهور قدرت اراده ملت ایران در عرصه بین‌المللی را به اثبات رساندند.»

پس از اولین موضع‌گیری فرمانده کل قوا، این سوال مطرح می‌شود که قدرت اراده ملت و نیروهای مسلح در عرصه بین‌الملل چگونه اثبات شد؟

- آمارهای جهانی نشان می‌دهد ایران از واردکننده صرف تسلیحات نظامی و دفاعی از بلوک غرب و شرق به‌ویژه ایالات متحده آمریکا پیش از انقلاب ‌اسلامی، امروز به برکت خودباوری و اعتماد به جوانان و دانش و توان داخلی به صادرکننده سلاح به سایر کشورهای و یک رقیب قدرتمند در بازار جهانی خرید و فروش تجهیزات دفاعی تبدیل شده ‌است و پهپادها، موشک‌ها و تسلیحات ایرانی مشتریان خواهان جهانی زیادی پیدا کرده است. در همین راستا، پایگاه بین‌المللی گلوبال فایرپاور که سالانه براساس بیش از ۵۰شاخص مانند تجهیزات، مهمات، سلاح سنگین، امکانات مالی، قدرت لجستیک و جغرافیای کشورها، رتبه قدرت نظامی آنها را مشخص می‌کند، در ارزیابی سال۲۰۲۲ خود رتبه قدرت نظامی ایران را در رده چهاردهم پرقدرت‌ترین نیروی نظامی جهان قرار داده است.

-  امروز و با اجرای موفق عملیات‌های متعدد برون‌مرزی برای همگان ثابت شده است که ایران در حوزه پرتاب موشک دارای یکی از قدرت‌های برتر در منطقه و جهان محسوب می‌شود. این قابلیت ایران را یکی کشور برتر دنیا از نظر توان موشک‌اندازی کرده است؛ توانمندی‌ای که آن را قادر می‌سازد در کوتاه‌ترین زمان ممکن سیستم‌های موشکی خود را فعال و در حجم انبوه نسبت به شلیک موشک اقدام کند.

-  ساخت و توسعه موشک‌های دوربرد و نقطه‌زن از اهداف و برنامه‌های کلان دفاعی ایران است و اکنون مجموعه‌ای از موشک‌های رادارگریز و مافوق‌صوت ازسوی نیروهای مسلح کشورمان تولید و در صورت نیاز در راستای دفاع از منافع کشور به‌کار گرفته می‌شود. انتشار تصاویر از شهرهای موشکی ایران سبب شده است کشورمان در جرگه ۱۰قدرت برتر موشکی در جهان قرار گیرد؛ برگزاری عملیات وعده صادق علیه اهدافی در سرزمین‌های اشغالی و عملکرد موشک‌های به‌کار گرفته شده حکایت از حیرت کشورهای غربی از توانمندی بالای موشک‌های ایران دارد.

- ایران توانست با بومی‌سازی تکنولوژی ساخت پهپاد به‌شکل غیرقابل‌باوری به یکی از کشورهای خودکفا و برتر در تولید پرنده‌های بدون سرنشین تبدیل شود. پهپادهای «شاهد»، «مهاجر»، «کمان»، «ابابیل» و «کرار» به دلیل قابلیت‌های ویژه‌ای که از آن برخوردار هستند، مشتریان زیادی دارد. در حوزه دریایی هم موشک‌ها، قایق‌های تندرو و ناوشکن‌های ایرانی قابلیت‌های صادراتی ویژه‌ای دارند.

-  یکی از نقاط ‌قوت جمهوری اسلامی ایران قدرت بازدارندگی است و حتی عملیات اخیر به‌وضوح نشان داد که اگر ایران بخواهد می‌تواند از سیاست بازدارندگی و دفاعی عبور و با قدرت تمام عملیات تهاجمی را انجام دهد. اما دکترین دفاعی کشورمان برگرفته از «دفاع بازدارنده» است و براساس آن، جمهوری اسلامی ایران به تمامی اصول انسانی و اخلاقی مورد احترام جهانی پایبند بوده و اقدام نظامی را تنها در مقابل تجاوز، اشغالگری و توسعه‌طلبی مجاز می‌داند.
آنچه مشخص است، ایران با تجربه هشت سال دوران دفاع مقدس، سرمایه‌گذاری خوبی را برای تقویت دفاعی خود از آسمان کسب کرده است و نمونه اخیر آن در عملیات «وعده صادق» مشاهده شد. هرچند صهیونیست‌ها پس از سیلی سنگین ایران خود را به خواب زدند اما پیش از این مقامات و رسانه‌هایشان به‌صراحت هرگونه اقدام ازسوی ایران را به‌منزله به صدا درآوردن زنگ خطر می‌دانستند؛ وبسایت صهیونیستی اسرائیل‌تایمز نوشته بود: «سازمان‌های نظامی محور مقاومت، به سازمان‌هایی تبدیل شده‌اند که برای دشمنان ایران یک خطر استراتژیک واقعی محسوب می‌شوند و آنها را آزار می‌دهند. از نظر ایران، توانمندی این سازمان‌ها، قدرت بازدارندگی خودش را نیز تقویت می‌کند، زیرا به جای اینکه جنگ علیه ایران، از مرزهای خود این کشور شروع شود، مهاجم به‌ناچار باید از مقابل کمربند دفاعی ایران یعنی از لبنان، سوریه، عراق و البته یمن عبور کند؛ بنابراین، یکی از چیزهایی که هر کسی را از حمله به ایران بازمی‌دارد، نه‌تنها پاسخ ایران، بلکه پاسخ نیروهای نیابتی آن است.»

وقتی مُهره‌هایی که پازل عملیات وعده صادق را تشکیل دادند کنار هم قرار می‌گیرند، نقشه‌ای اراده ملت و نیروهای مسلح را در سطح بین‌الملل نمایش می‌دهد، توان دفاعی که به اعتراف خود صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها در تقابلی از پیش اعلام‌شده میان توان دفاعی بومی نیروهای مسلح ایران اسلامی و حدود ۱۰کشور توانست به اهداف خود در انهدام مناطقی در سرزمین‌های اشغالی دست یابد؛ بنابراین جمهوری اسلامی باید همچنان با قوت و قدرت نوآوری در تسلیحات نظامی را لحاظ کند تا در زمان معین پاسخ محکم به شرارت‌ها و جنایت‌های تروریست‌ها داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.