رییس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید با اشاره به رفع مشکلات ارزی و ارائه پیشنهادات لازم برای بهبود بازار ارز، اظهار کرد: بنده معتقدم که ما نمی‌توانیم نظام ارزی را مستقل از نظام اقتصادی ببینیم کما اینکه نظام اقتصادی را هم می‌بایست هماهنگ و همسو با مباحث دیگر دید.

نوع حمایت ارزی که در پیش می‌گیریم هدفمند نیست

آگاه: سید شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با آگاه، با طرح این پرسش که آیا ما دیپلماسی اقتصادی را در مدیریت اقتصاد  و مدیریت ریسک‌ها کم‌اهمیت می‌دانیم؟ تصریح کرد: به‌طورکل نظام تدبیر در اقتصاد ایران ایجاب می‌کند که ما به‌سمت یک سیستم و در واقع نظام منسجمی در حوزه‌هایی همچون حمایت، قیمت‌گذاری و نظارت - دخالت حرکت کنیم.

رییس کمیسیون جهش و رونق تولید و نظارت بر اصل۴۴ قانون اساسی با بیان اینکه نظام‌های حمایتی ما در سالیان گذشته آن هم در عرصه‌های مختلف نتوانسته به‌صورت بهینه و هدفمند عمل کند، اظهار کرد: ما حتی در حوزه توزیع کالای اساسی برای اینکه در واقع از مصرف‌کننده و همچنین تولیدکننده حمایت کنیم به سمت این رفتیم که بر فرض ارز را با نرخ ارزان‌تر تامین کنیم، اما تجارب حاصله نشان داده که در این شرایط تقاضا برای ارز بالا رفته و در نهایت مصارف ارزی افزایش پیدا کرده است؛ این در حالی است که ما با درنظرگرفتن این رویکرد نیز، توفیق چندانی در کنترل قیمت‌ها نداشته‌ایم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که ما قیمت‌گذاری‌هایی را انجام می‌دهیم که نمی‌توانیم آنها را در عمل پیاده کنیم، بیان کرد: قیمت‌گذاری دستوری و ترجیحی همه این موارد ذیل نظام حمایت تعریف شده‌اند؛ بنابراین نوع حمایتی که در پیش می‌گیریم هدفمند نیست، همچنین ما در این فرآیند مجبور هستیم قیمت‌گذاری‌ دستوری را انجام دهیم و سیستم نظارتمان هم یک سیستم ناظر کارآمد نیست؛ لاجرم در بسیاری از مواقع این موضوعات منجر به دخالت و اختلال‌های بعدی می‌شود.

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین بنده در زمینه بازار ارز معتقدم که می‌بایست روی این سه مولفه کلیدی اعم از «حمایت»، «نرخ‌گذاری و قیمت‌گذاری» و همچنین چگونگی «نظارت - دخالت» تجدیدنظر کنیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.