المپیاد هم مانند المپیک که برای محک زدن توانایی ورزشکاران برگزار می‌شود برای مقایسه توانایی‌های علمی هنرجویان برپا می‌شود و تاکنون هم به سبک و رویه همیشگی تداوم داشته است.

هنر، رساترین زبان انتقال ایده‌های شریف

آگاه: المپیادها معتبرترین مسابقات علمی در عرصه بین‌المللی هستند که همه‌ساله در رشته‌های متفاوت علوم پایه و در رده‌های سنی متوسطه اول و دوم و حتی دانشگاه‌ها برگزار شده و پیشینه طولانی دارند. در کشور ما نیز المپیادها جایگاه ویژه‌ای دارند و استعدادهای درخشانی در این المپیادها شناسایی می‌شوند. تاکنون در حوزه هنر در رشته‌های گوناگون رویدادهایی همچون جشنواره، مسابقه، نمایشگاه و ... برگزار شده است اما به طور خاص المپیاد ملی هنر نداشته‌ایم و برای نخستین‌بار شاهد آن خواهیم بود. در روزهای گذشته خبری مبنی بر برگزاری المپیاد آموزش هنر منتشر شد.

طبق گفته محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بنابر آن است تا این المپیاد به صورت المپیکی و تیمی تحت شعار محوری «یکصدا ایران» برگزار شود. المپیاد هنر که مهم‌ترین اتفاق در حوزه آموزش است با هدف شناسایی، کشف و هدایت استعدادهای هنری به‌ویژه در میان جوانان و نوجوانان در سراسر کشور برگزار خواهد شد و تیم‌ها در سه سطح آموزشگاهی (آموزشگاه آزاد هنری یا هنرستان)/ سطح استان/ سطح ملی با موضوعات هویت و سبک زندگی اسلامی_ ایرانی، ایجاد انگیزه و امیدآفرینی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، درنهایت هم تیم یا همان آموزشگاه به‌عنوان قهرمان معرفی خواهد شد. این روند در راستای هدفمند شدن به‌کارگیری استعدادها و نوابغ هنری بسیار کمک‌کننده بوده و مرجع مناسبی برای معرفی چنین افرادی به فضاهای عملیاتی و جایگاهی برای اثرگذاری مفهومی و راهبری به‌شدت موثر است.

مقام معظم رهبری همیشه تاکید فراوانی به پرداختن به هنر داشته‌اند و در این خصوص می‌فرمایند: «باید هنر به‌عنوان رساترین زبان برای انتقال ایده‌های شریف مورد توجه باشد و تشویق هنرمندان متعهد جامعه و نیز پرورش هنرمند یک اقدام اساسی تلقی گردد.» بنابراین برگزاری چنین رویدادهایی به فعال‌تر شدن آموزشگاه‌های هنری، خلق آثار هنریِ فاخر و تشکیل تیم و گروه‌های هنری کمک خواهد کرد. امید بر آن است این المپیاد راه‌گشایی برای ارتقاع سطح اجتماعی و گسترش عدالت آموزشی در کشور شود و تنها به یک دوره ختم نشود و تداوم داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.