۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۳٬۴۹۷

سرانجام آیین‌نامه توزیع دارو از طریق سکوهای اینترنتی، از سوی وزیر بهداشت و درمان ابلاغ شد که بر این اساس برای پلتفرم‌ها، وظایفی گنجانده شده است. 

آگاه: خبرنگار آگاه فاطمه اسدی دولابی: در همین حال، ابلاغ آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو یا همان پلتفرم‌ها، همچنان جای سوال است که آیا قرار است مسئولیت توزیع دارو به‌صورت کامل در اختیار پلتفرم‌ها قرار بگیرد یا خیر؟

سیدرضا مظهری، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، توضیحاتی داده است تا ابهامات این آیین‌نامه برای همگان روشن شود. وی گفت: امکان ارتباط صوتی و تصویری با مسئول فنی داروخانه و انتخاب نزدیک‌ترین داروخانه به محل اقامت بیمار از مهم‌ترین ویژگی آیین‌نامه ابلاغی است.

مظهری در توضیح بیشتر افزود: بیمار بدون مراجعه به داروخانه با ورود کد رهگیری خود، محل اقامت و محدوده جستجوی خود را تعیین می‌کند و واکشی اطلاعات نسخه از هر یک از بیمه‌های پایه صورت می‌گیرد و زمان تقریبی که دارو احتمال دارد به بیمار برسد، مشخص می‌شود. وی با بیان اینکه اگر بیمار چند داروخانه را انتخاب کرده باشد، داروخانه‌هایی که اقلام نسخه را داشته باشند در قالب پیام‌های ارسالی به بیمار اطلاع‌رسانی می‌کنند، ادامه داد: بیمار هریک از داروخانه‌هایی که بخواهد را انتخاب خواهد کرد و براساس تعرفه‌ای که شرکت حمل تعیین می‌کند، قیمت را بیمار انتخاب می‌کند.

مظهری افزود: به محض انتخاب بیمار، ارتباط با مسئول فنی داروخانه برقرار می‌شود. اگر به ارتباط صوتی و تصویری با مسئول فنی داروخانه نیاز داشت، از طریق سکو امکان این ارتباط برای بیماران فراهم می‌شود و این دسترسی موجب سهولت دسترسی بیمار به دارو می‌شود.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: دارو به‌صورت پلمب و بسته‌بندی به سکو سپرده می‌شود تا در زمان مشخصی به دست بیمار برسد. در همین حال، آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو، به مدت ۶ماه در یکی از استان‌ها اجرا شود و بعد از آن، شکل سراسری به خود بگیرد. سیدحیدر محمدی، رییس سازمان غذا و دارو، در توضیح محتوای آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو، گفت: آنچه اعلام شده است «آیین‌نامه حمل دارو از طریق سکوی اینترنتی است» و به‌هیچ‌وجه فروش اینترنتی دارو مطرح نیست. وی افزود: هرگونه خرید، فروش و انبارش دارو ازسوی سکوهای اینترنتی غیرمجاز و غیرقانونی است و تنها درمورد حمل دارو و تحویل آن به نشانی بیمار به‌صورت غیرحضوری است. همچنین عرضه داروهای خاص، سهمیه‌ای، تحت کنترل و دارای شرایط خاص حمل، ازسوی پلتفرم‌ها صورت نخواهد گرفت.

در همین حال، در آیین‌نامه ابلاغی آمده است: مجوز فعالیت سکوهای اینترنتی متقاضی فعالیت در حوزه حمل دارو در یک کارگروه مشترک ازسوی سازمان غذا و دارو با همکاری وزارت ارتباطات صادر می‌شود، تمامی متقاضیان فعالیت در این حوزه باید ضوابط فنی سازمان غذا و دارو را داشته و حائز شرایط باشند. دوره‌های آموزشی توسط سازمان غذا و دارو برای سکوهای متقاضی برگزار خواهد شد، وزارت بهداشت (سازمان غذا و دارو) مسئولیت نظارت بر ضوابط اجرایی و فنی را دارند و سکوها مکلف به رعایت این ضوابط هستند. درج هرگونه تبلیغات و تشویق به مصرف فرآورده‌های دارویی و خرید، فروش و انبارش در این آیین‌نامه برای سکوها غیرمجاز اعلام و کاملا منع شده است.

البته یک نکته درمورد همکاری داروخانه‌ها با آیین‌نامه ابلاغی وجود دارد، به‌طوری‌که تنها داروخانه‌های موردتایید سازمان غذا و دارو مجاز به فعالیت در این حوزه خواهند بود و در صورت ثبت شکایت از سکو یا داروخانه، سازمان غذا و دارو مرجع پیگیری معرفی شده است.

خبرنگار آگاه فاطمه اسدی دولابی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.