۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۳٬۶۴۸

 روس‌ها ضرب‌المثلی دارند با این مضمون که «اگر صلح می‌خواهی برای جنگ آماده‌باش.» طبق نظریه «رئالیسم تهاجمی» (Offensive realism)، نیز اقدام دولت‌ها در افزایش اقتدار تسلیحاتی، تضمین‌کننده امنیت پایدار و ثبات و همچنین صلح آنها با دیگران است. عملیات «وعده صادق» علیه اسرائیل که معادلات منطقه‌ای و جهانی و توازن قوا را به‌طور کامل به نفع ایران اسلامی و محور مقاومت تغییر داد، مصداق همان ضرب‌المثل معروف روسی و همچنین نظریه مشهور «رئالیسم تهاجمی» است.

دنیای امروز دنیای موشک‌هاست

آگاه: عملیات پیروزمندانه وعده صادق پیام‌های مهمی را برای طرف‌های مختلف در منطقه و جهان ارسال کرد؛ یکی از این طرف‌ها، امارات بود؛ کشوری که به‌تدریج درحال اخراج ارتش آمریکا از خاک خود است. مقامات ابوظبی هراس دارند تحرکات آمریکایی‌ها در خاک امارات، موجب تکدر خاطر ایران اسلامی شود، لذا سر عقل آمده‌اند و به آمریکایی‌ها برای ترک خاکشان اولتیماتوم داده‌اند. وب‌سایت وال‌استریت ژورنال به‌تازگی در مقاله‌ای جنجالی مدعی شد ارتش آمریکا در حال خارج‌کردن همه هواگردها و تجهیزات نظامی خود از پایگاه هوایی الظفره امارات است. به گزارش این منبع، پنتاگون جنگنده‌ها، پهپادهای رزمی و سایر هواپیماهای نظامی در امارات را به مکانی دیگر منتقل می‌کند. امارات متحده عربی به آمریکا اطلاع داده که دیگر به جنگنده‌ها و پهپادهای آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی الظفره در شهر ابوظبی اجازه حمله به یمن و عراق را نخواهد داد.

در واقع پس از عملیات ظفرمندانه وعده صادق که طی آن، مجهزترین پایگاه اسرائیلی‌ها یعنی «نواتیم» با موشک‌های نقطه‌زن ایرانی، گوشمالی داده شد، اماراتی‌ها به‌شدت نگران شدند که به‌طور علنی مشخص شود این کشور به عملیات نظامی آمریکا در منطقه کمک می‌کند و درنتیجه ازسوی محور مقاومت به رهبری ایران اسلامی تنبیه شود. بر همین اساس، امارات متحده عربی وضع محدودیت‌ها برای عملیات‌های هوایی آمریکا از خاک خودش را «محدودیت‌های محافظت از خود» خوانده است.

شیخ‌نشینان امارات از سال‌های گذشته و تجربه تلخ جنگ یمن همواره از احتمال آغاز حملات دوربرد به خاک اصلی و تاسیسات حیاتی خود وحشت داشتند؛ رهبران ۶شیخ‌نشین دیگر همواره «محمد بن‌زاید» حاکم ابوظبی را نصیحت می‌کردند که از جاه‌طلبی منطقه‌ای و خطرات بزرگی که این موضوع برای کشور متحد امارات خواهد داشت، اجتناب کند؛ حمله موشکی و پهپادی بزرگی که در ابتدای سال۲۰۲۲ از خاک یمن علیه شهر ابوظبی انجام شد زنگ خطر را برای این کشور به صدا درآورد و پس از عملیات اخیر وعده صادق، هراس سراسر اماراتی‌ها را فراگرفت و آنها را به این نتیجه رساند که عذر ارتش تروریستی آمریکا را بخواهند. اما «وعده صادق» علاوه‌بر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، برای هیات حاکمه اقلیم کردستان عراق نیز پیام‌های مشخصی داشت و به آنها فهماند که نمی‌توانند در مرزهای غربی ایران، شرایط جولان نیروهای موساد و اشرار تجزیه‌طلب را فراهم آورند. 

پُر واضح است که گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی نظیر کومله، حزب دموکرات و پژاک در اقلیم کردستان عراق، پادگان، مراکز آموزشی و مراکز عملیاتی ایجاد کرده‌اند تا از این طریق امنیت مرزهای غربی ایران اسلامی را تهدید کنند. سازمان جاسوسی و تروریستی و صهیونیستی موساد نیز در اقلیم کردستان دارای پایگاه است؛ ایران دراین‌باره بیش از ۷۰نامه و هشدار و شکایت و طرح موضوع با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان داشته است.

دنیای امروز دنیای موشک‌هاست

حتی پس از عملیات ۲۶دی سال گذشته، سپاه علیه یکی از مقرهای اصلی جاسوسی رژیم‌صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان عراق و به هلاکت رسیدن «پیشرو دیزایی» معروف به «شاه ماهی موساد»، مقامات اقلیم کردستان عراق، تاکتیک فراربه‌جلو را اتخاذ کردند و منکر فعالیت عناصر موساد و رژیم‌صهیونیستی در خاک خود شدند و علیه ایران به اتخاذ موضع پرداختند. اما پس از عملیات «وعده صادق» که در نوع خود بی‌نظیر بود و بنیان‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی را کاملا فروپاشاند، مقامات اقلیم کردستان عراق نیز همچون شیوخ اماراتی، سر عقل آمدند و به تهران آمده تا به مقامات کشورمان اعلام کنند که قصد تجدیدنظر در اقدامات گذشته خود را دارند و تأدیب شده‌اند.

«نیچروان ادریس مصطفی بارزانی»، رییس اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه هفته جاری در رأس هیاتی عالی‌رتبه و پس از نزدیک به سه سال به ایران سفر کرد. سفر بارزانی به تهران در شرایطی انجام شد که دو طرف پرونده‌های مهم «سیاسی – امنیتی» و «اقتصادی – تجاری» برای گفت‌وگو و رایزنی روی میز دارند، لذا بارزانی با دستورکار بررسی مهم‌ترین مسائل منطقه و گسترش روابط تهران - اربیل راهی ایران شد.

باید توجه داشت که توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق که در تاریخ ۲۸اسفند ۱۴۰۱ طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، ازسوی «علی شمخانی» دبیر وقت شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق امضا شده بود، هنوز به‌طور کامل ازسوی مقامات اقلیم کردستان عراق اجرایی نشده است؛ اجرای کامل توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق تاثیر تعیین‌کننده‌ای در کاهش و مدیریت چالش‌های امنیتی ناخواسته بین دو کشور (که ریشه در شرارت گروه‌های ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان دارد) خواهد داشت. مهلت ایران و نیروی زمینی سپاه برای خلع سلاح تروریست‌ها در اقلیم کردستان ۲۸شهریور ۱۴۰۲ به پایان رسید و براساس این توافق، مقر اصلی گروهک دموکرات در «سنجق» یا «قلعه دموکرات» و دیگر مقرهای کومله پاک و تخلیه شد اما ایران همچنان انتقادهایی را درباره عدم اجرای کامل این توافق‌نامه مطرح می‌کند؛ انتقادهایی که متوجه مقام‌های اقلیم کردستان و عدم توجه کافی به تحقق کامل مفاد قرارداد است. «خارج‌کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای جمهوری اسلامی ایران»، «انتقال آنها به عمق خاک عراق در منطقه اقلیم کردستان جمهوری عراق» و «تلاش برای خلع سلاح کردن آنها» ازجمله محورهای توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق است.

دنیای امروز دنیای موشک‌هاست

اما مقامات اقلیم کردستان در جریان سفر به ایران که پس از عملیات «وعده صادق» صورت گرفت، کاملا توجیه شدند که دیگر نباید به‌سمت رژیم‌صهیونیستی غش کنند و مقدمات تهدید و تحدید امنیت ایران اسلامی را با میدان دادن به تروریست‌های تجزیه‌طلب، فراهم کنند. «نیچروان بارزانی» در اولین کنفرانس خبری بعد از سفر به ایران به‌صورت قاطع بر لزوم خلع سلاح و برچیدن مقر گروهک‌های تجزیه‌طلب تاکید کرد. بارزانی هشدار داده گروه‌هایی که از قانون سرپیچی کنند و بخواهند روابط اقلیم و همسایگان را مختل کنند، جایی در اقلیم نخواهند داشت و باید خاک عراق را ترک کنند.

این سخنان بارزانی و تغییر رویکرد مقامات اقلیم کردستان عراق در قبال ایران، بار دیگر نشان داد که علاوه‌بر سایر شاخص‌ها و معیارهای مختلف امنیت‌آفرینی در دنیای امروز، «موشک» یکی از معیارهای مهم امنیت‌آفرینی است و دنیای امروز دنیای موشک‌هاست، آن هم از نوع خیبرشکن!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.