۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۳٬۸۱۲

هادی رضایی ـ دبیر سیاسی

قدرتِ «میدان» برای «دیپلماسی» اقتدار به ارمغان آورد

آگاه: شورای امنیت اقلیم کردستان عراق روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «سقراط خلیل» معروف به «عبدالله التفخیخ» دست راست «ابوبکر البغدادی» سرکرده اسبق داعش را دستگیر کرده است. طبق این بیانیه، خلیل یکی از افراد مورداعتماد البغدادی بوده است.

اعترافات این تروریست حاکی از آن است که وی پس از پنج سال اقامت در ترکیه با گذرنامه جعلی به اقلیم کردستان عراق بازگشت و بلافاصله در یکی از مناطق اقلیم کردستان عراق دستگیر شد. در بیانیه شورای امنیت اقلیم کردستان عراق آمده است: زمانی که سقراط خلیل به صفوف داعش پیوست، در زمینه بمب‌گذاری فعالیت می‌کرد و البغدادی ماموریت‌های تروریستی زیادی را به او محول کرد و نقش برجسته‌ای در ماموریت کنترل شهر موصل به او محول شد و در اکثر حملات تروریستی علیه نیروهای عراق و نیروهای پیشمرگ کُرد مشارکت داشته است.

اقدام اخیر اقلیم کردستان عراق را می‌توان نشانه‌ای از مسئولیت‌پذیری این اقلیم در تامین و تحکیم امنیت منطقه، پس از عملیات وعده صادق دانست. پیش‌تر نشانه‌های آشکاری دال بر نقش‌آفرینی مقامات اقلیم در پازل صهیونیست‌ها نمایان بود. اینکه یکی از سرکردگان اصلی داعش به‌عنوان نیروی نیابتی رژیم‌صهیونیستی ازسوی نیروهای امنیتی اقلیم کردستان شکار شده است، بیانگر آن است که مقامات اقلیم سربه‌راه و متنبّه شده‌ و دریافته‌اند که نباید به صهیونیست‌ها سواری دهند و منطقه تحت حکمرانی خود را به محل جولان عناصر صهیونیستی و تروریست‌های داعشی تبدیل کنند.

به‌طورکلی نگاهی به اعمال و مواضع دیپلماتیک سران اقلیم کردستان، قبل و بعد از عملیات وعده صادق، نشان‌دهنده‌ آن است که قدرتِ «میدان» نتیجه داده و برای «دیپلماسی» اقتدار به ارمغان آورده است. عملیات «وعده صادق» علیه اسرائیل که معادلات منطقه‌ای و جهانی و توازن قوا را به‌طور کامل به نفع ایران اسلامی و محور مقاومت تغییر داد، پیام‌های مهمی را برای طرف‌های مختلف در منطقه و جهان ارسال کرد؛ یکی از این طرف‌ها، اقلیم کردستان عراق بود. «وعده صادق» به هیات‌حاکمه اقلیم کردستان عراق فهماند که نمی‌توانند در مرزهای غربی ایران، شرایط جولان نیروهای موساد و اشرار تجزیه‌طلب را فراهم آورند.

«نیچروان ادریس مصطفی بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق چند روز بعد از عملیات وعده صادق در رأس هیاتی عالی‌رتبه و پس از نزدیک به سه سال به ایران سفر کرد. مقامات اقلیم کردستان در جریان سفر به ایران، کاملا توجیه شدند که دیگر نباید به سمت رژیم صهیونیستی غش کنند و مقدمات تهدید و تحدید امنیت ایران اسلامی را با میدان دادن به تروریست‌های تجزیه‌طلب، فراهم کنند. «نیچروان بارزانی» در اولین کنفرانس خبری بعد از سفر به ایران به‌صورت قاطع بر لزوم خلع سلاح و برچیدن مقر گروهک‌های تجزیه‌‎طلب تاکید کرد. بارزانی هشدار داده گروه‌هایی که از قانون سرپیچی کنند و بخواهند روابط اقلیم و همسایگان را مختل کنند، جایی در اقلیم نخواهند داشت و باید خاک عراق را ترک کنند. حالا در همین راستا خبر رسیده است که مقامات اقلیم نه تنها به سراغ تروریست‌های تجزیه‌طلبی نظیر کومله و دموکرات و پژاک رفته‌اند، بلکه در به دام انداختن سایر عناصر ضدامنیتی نظیر عناصر داعشی نیز اهتمام دارند تا به وظایف خود در قبال امنیت مرزهای غربی ایران به‌دقت عمل کنند.

علاوه‌بر اینها، مقامات اقلیم در زمینه مقابله با جنگ روانی و رسانه‌ای علیه ایران نیز توجیه شده‌اند؛ درست یک روز بعد از سفر بارزانی به کشورمان، ممنوعیت تبلیغ علیه ایران در رسانه‌های اقلیم کردستان اعلام شد و حکومت اقلیم کردستان با پخش چندین بخشنامه، تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران را در رسانه‌ها ممنوع اعلام کرد. در یکی از این بخشنامه‌ها به کادرهای اروپایی اعلام شده بود هر کس در تلویزیون یا فضای مجازی علیه ایران موضعی بگیرد مجازات خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.