نمایشگاه کتاب یکی از پرشکوه‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور است که با همراهی همه نهادهای فرهنگی به نقطه عطفی در امور فرهنگی بدل شده است.

آگاه: ۳۴دوره از برگزاری این رویداد فرهنگی می‌گذرد و امسال از ۱۹اردیبهشت‌ماه شاهد برپایی سی‌وپنجمین دوره آن هستیم. همیشه و در همه ادوار، انتقادات و پیشنهادات متعدد و متفاوتی به این رویداد وارد شده است، برخی نمایشگاه کتاب را فاقد جذابیت‌های لازم برای ارائه و معرفی کتاب‌ها به مخاطبان می‌دانند و گروهی معتقدند در دیگر نمایشگاه‌های کتاب در دنیا هم الگوی کلی همین است اما از همه این مسائل که گذر کنیم باید گفت که نمایشگاه کتاب پیشتاز همه رویدادهای فرهنگی در ابعاد بین‌المللی بوده است. میزان اهمیت این رویداد به حدی بالاست و چنان ضریب نفوذی در جامعه دارد که قابل قیاس با سایر رویدادهای فرهنگی و هنری نیست؛ برای مثال اگر بخواهیم این رویداد را در کفه ترازو قرار دهیم، می‌توان نمایشگاه کتاب را با جشنواره پرسروصدای فیلم فجر مقایسه کرد؛ جشنواره‌ای که علی‌رغم آن همه هیاهو و هزینه‌های برگزاری گزاف میزان دربرگیری عمومی آن قابل قیاس با نمایشگاه کتاب تهران نیست. درواقع اهمیت بالای جشنواره به‌دلیل حضور بازیگران در آن است چراکه در هیچ رویداد فرهنگی دیگری بازیگران سرشناس حضور چشمگیر ندارند. اگر نشر را یک زیست‌بوم در نظر بگیریم، نمایشگاه کتاب در کنار بخش‌های دیگر مثل کتابفروشی‌ها و نشست‌های هفتگی و ماهانه کتاب و... ، بخش و جزء مهمی از این زیست‌بوم و اقبالی کاملا عمومی است. نمایشگاه کتاب مایه نشاط میان اهالی قلم و نشر است، چراکه فضایی برای دیدارهای فرهنگی ایجاد می‌کند و فرصت مغتنمی است که امکان دارد در روزهای دیگر سال شاهد آن نباشیم. علاوه‌براینها این رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی موجب توسعه دیپلماسی فرهنگی می‌شود و فرصتی ایجاد می‌کند که تا با انعکاس اندیشه‌های گوناگون در ایران بستری برای شناساندن کشور به ملل جهان فراهم شود. برخی از مدیران فرهنگی از برپایی نمایشگاه ابراز خوشحالی کرده و این رویداد را محلی مناسب برای گرد هم آمدن مردم، اصحاب رسانه و اهالی قلم می‌دانند.

مردم هیچ‌گاه با کتاب و کتاب‌خوانی قهر نبوده‌اند و با کتاب‌های ارزشمند و دارای محتوای خوب انس می‌گیرند، تمام نهادهای فرهنگی و ارگان‌های ذی‌ربط باید در راستای ترویج و گسترش فرهنگ کتاب‌ و کتاب‌خوانی تلاش کنند چراکه واکنش و تلاش چند تن از فعالان فرهنگی به‌تنهایی در جلب‌توجه مخاطبان به مطالعه و افزایش سرانه مطالعه کشور موثر نیست و این رویداد مجالی است برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی. در همین رابطه، محمدمهدی رحمتی، مدیرعامل گروه رسانه‌ای مهر درباره برپایی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: این ‌رویداد را می‌توان به جشن کتاب تعبیر کرد که هر سال برگزار می‌شود و فرصت بیشتری برای توجه به کتاب و مطالعه در کشور را فراهم می‌کند. تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس هم با اشاره به ضرورت حضور اهالی رسانه در نمایشگاه گفت: در فرهنگ دینی ما قرار است رسانه همانند کتاب به رشد انسان‌ها کمک کند تا اندیشه و مهارت آنها بالا رود و رسانه‌ای که چنین دستاوردی نداشته باشد در نگاه دینی ما رسانه اسلامی نیست. مهم‌ترین کار کتاب نیز روشنگری، آگاهی‌بخشی و توسعه خردورزی و تعقل در جامعه است. فلاح‌هاشمی، مدیرعامل نشر صاد هم گفت: نمایشگاه کتاب به‌نوعی کارناوال شادی است و می‌توان آن را بهار کتاب تلقی کرد. مرتضی رضوان‌فر، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک فرصت مهم برای به ثمر نشاندن و شکوفایی صنعت نشر و گردشگری ادبی است. علیرضا نادعلی، نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز خاطرنشان کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک رویداد ملی است و از سراسر کشور در آن شرکت می‌کنند. ابعاد بین‌المللی این رویداد بسیار حائز توجه است. نمایشگاه کتاب نقطه عطف توسعه فرهنگی است و تمام ارگان‌ها و فعالان فرهنگی باید مخاطبان را به این آیین دعوت کرده و چراغ راهی برای مسیر جامعه به سوی این حوزه باشند، درست همانطور که هنگام برپایی سایر رویدادهای فرهنگی تشویق و تبلیغات فراوان صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.