۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۳٬۶۹۱

بنای حمام چهار فصل اراک یکی از زیباترین آثار معماری و کاشی‌کاری ایران در قرون اخیر است و به‌واسطه‌ تزیینات منحصربه‌فرد آن، یکی از نمونه‌های بی‌نظیر معماری ایرانی به شمار می‌رود.

حمام چهارفصل

آگاه: این اثر ارزشمند به‌عنوان یکی از مکان‌های دیدنی اراک، مربوط به اواخر دوره قاجار است. این حمام در سال۱۳۵۶ به شماره‌ ۱۳۳۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال۱۳۷۳ پس از اتمام عملیات مرمت و بازسازی، به‌عنوان موزه‌ باستان‌شناسی و مردم‌شناسی اراک بازگشایی شد و هم‌اکنون پذیرای بسیاری از هنردوستان و گردشگران است.

نام چهارفصل برگرفته از تابلوهای کاشی‌کاری‌شده در چهار جهت حمام در بخش سربینه‌ مردانه است که بنا بر شرایط مختلف فصول سال (فصل‌های چهارگانه) به تصویر کشیده شده است. روی این کاشی‌های لعاب‌دار، نقوشی از مناظر طبیعی، شکارگاه و... دیده می‌شود. این مجموعه در ضلع شرقی خیابان شهید دکتر بهشتی قرار دارد.

این حمام درمجموع دارای چهار در است که دو راه از طریق خیابان اصلی شهیدبهشتی و دو راه دیگر از طریق محله‌ شهرداری در شمال و محله‌ مسجد حاج محمدابراهیم در جنوب به این حمام دسترسی دارند.

این حمام حدود ۱۶۰۰مترمربع مساحت داشته و از چهار بخش مجزای مردانه، زنانه، حمام ویژه‌ اقلیت‌های دینی و حمام خصوصی تشکیل شده است و بزرگ‌ترین حمام ایران شناخته می‌شود و بخش‌های دالان ورودی، سربینه‌ مردانه، زنانه و اقلیت‌ها، گرم‌خانه‌ خصوصی و عمومی، هشتی‌های ارتباطی، خزینه، تون، آب‌انبار و سایر بخش‌های مرتبط تشکیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.