همزمان با ایام دهه کرامت، آیین اهدای نشان درجه یک هنری به حسن روح‌الامین و رونمایی از تازه‌ترین تابلوی نقاشی وی با عنوان «مائده» صبح دیروز، ۲۳ اردیبهشت در تالار رودکی برگزار شد.

مائده هنر معاصر

آگاه: روح‌الامین هنرمندی متعهد و انقلابی است که باتوجه‌به اینکه بهار زندگی او به ۴۰ نرسیده است اما جلوه‌های فراوانی از عشق و محبت به اهل‌بیت(ع) در زندگی و آثار او موج می‌زند. این هنرمند آیینی از آن دست هنرمندان کمیابی است که در دریای ولایت و معرفت غرق شده‌اند، چراکه به منابع معرفت و الهام مسلط است و همین امر موجب شده تا همواره شاهد آثار هنریِ دینی و آیینی فاخری از او باشیم. روح‌الامین هنرمندی است که تاکنون نمونه و مانندی از او در جامعه تکثیر نشده است و به عنوان گوهری ناب و نایاب دست به خلق آثاری افتخارآفرین می‌زند.

در سال‌های گذشته آستان قدس مرکز ترویج و تولید آثار فاخر بوده است و اکنون بنیاد امام‌رضا(ع) درحال طی کردن این مسیر است و امید است هنرمندان برجسته کشور آثار فاخر بیشتری را با محوریت امام‌رضا(ع) تولید کنند. هنرمندان زمانی که در آثارشان به آیین و دین اشاره می‌کنند دارای معرفت می‌شوند. تازه‌ترین نقاشی او به نام «مائده» که با تکنیک رنگ روغن کار شده است منصوب به امام رضا(ع) است. این فعال فرهنگ و هنر درباره این تابلو گفته است: «احساس می‌کنم هر جراحتی که بر قلب شیعیان زده می‌شود، فقط امام رضا(ع) آن را التیام می‌دهد. آرزو داشتم به قلب شیعیان آرامش دهم.»

یک اصل مهمی که در تبلیغ هنری دین و به عبارتی تبلیغ قرآن و معصومان(ع) مطرح است، این است که اثر هنری و ادبی باید در اوج و کمالی باشد که در شأن و قداست ذوات مقدس است. آثار روح‌الامین رئالیستی است و همواره در نقاشی‌هایش از فضای فیگوراتیوهای کلاسیک و باروک و نورپردازی‌های دوره‌های گذشته استفاده کرده است. نوعی از نگاه را به نقاشی آیینی وارد کرده که در این شاخه از هنر کمتر به آن پرداخته شده است. او با قدرتِ طراحی به نقاشی آمده است و عمده آثار او مضامینی آیینی و روایت‌هایی دینی دارند. گویی عنایت اهل‌بیت(ع) شامل حال این هنرمند برای خلق آثارش شده است، چراکه او با اعتقاد خالص و با علاقه مشغول به خلق تابلوهای خیره‌کننده‌اش می‌شود. تابلوی مائده نیز به نورانیت آثار هنری حسن روح‌الامین تداوم داده است.

در این آیین، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد هاشمی، جانشین وزیر فرهنگ، محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ، سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، محمد الله‌یاری فومنی، مدیرعامل بنیاد رودکی و مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.