«سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران» اسفند سال گذشته ازسوی شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد. این سند شامل هفت ماده و چهار تبصره درباره موسیقی به لحاظ محتوایی، مضمونی، اجرایی و برنامه‌ریزی اقداماتی برای ارتقا و اعتلای موسیقی کشور است. 

پیشنهاد محمد معتمدی برای اعتلای موسیقی

آگاه: محمد معتمدی، خواننده سنتی و سبک تلفیقی ایرانی ضمن تاکید بر این سند به‌عنوان آغازی برای بهبود موسیقی کشور، آن را کاری بزرگ و بر زمین مانده می‌داند که درنهایت به عمل رسید. او در همین راستا و برای تکمیل این سند پیشنهاد کرده است که سازوکاری فراهم شود تا هنرمندان بتوانند امرارمعاش کنند و درعین‌حال نیز مردم به رایگان از هنر آنان استفاده کنند. او دراین‌باره گفته است که همایش‌ها و کنسرت‌ها را می‌توان با رعایت چارچوب‌های جامعه در شهر کاشان اجرا کرد، به جای آنکه این برنامه‌ها از این شهر حذف شود، تحت یک استانداردسازی قرار گیرد. او به ذائقه‌سازی در موسیقی اشاره می‌کند و دراین‌باره با شفافیت به اینکه تا کنون اقدام موثری شکل نگرفته است توضیح می‌دهد. 

موسیقی در کشور ما با وجود فراهم بودن بسیاری از ملزومات آن ازجمله کلام ارزشمند شعرای سنتی فارسی زبان و ابزار موسیقی خوش‌نوایی که داریم به شکل تاسف‌باری مورد بی‌مهری است. بخشی از این جفای در حق موسیقی ازسوی موسیقی غربی است که در پی جهانی شدن هنر، عمده مخاطبان ایرانی اصالت موسیقی داخلی را رها کرده و به خیل طرفداران و شنوندگان آن پیوستند. بخشی نیز با نگاهی تاریخی به برخوردهای متعصبانه با موسیقی در اوایل انقلاب اسلامی بازمی‌گردد که طی سال‌ها با آنکه از شدت آن کم شد و روند جدیدی در راستای به رسمیت شناختن آن در پیش گرفته شد اما همچنان مهجور مانده و اقدامات گسترده‌ای همچون دیگر ابعاد هنر برای رشد و تقویت آن صورت نگرفته است. همچنین به‌کارگیری ظرفیت گردشگری موجود در شهرهای مختلف برای شناخت و عمومیت‌بخشی به هنر موسیقی ایرانی که طی قرن‌ها رشد یافته و امروز به دست ما رسیده است، ظرفیتی است که تاکنون به‌جز در شهر تهران، در باقی شهرها بکر مانده و نادیده انگاشته شده است. در همین راستا، موازی با حفظ حرمت اعتقادات عمومی در بافتار سنتی و مذهبی شهرهای تاریخی و در چارچوب‌های موجود می‌توان این هر دو را به رشد و توجهی که شایسته و بایسته است رساند. موسیقی سنتی نیز در عین تحسین و توجهی که از عرصه‌ها و مخاطبان بین‌المللی دریافت می‌کند اما در داخل مرزها از چشم مخاطبان در مقابل انواع دیگر موسیقی کنار می‌رود؛ از این رو و با برنامه‌ریزی حساب‌شده در زمینه موسیقی نه فقط منبع بکر و سرشار اشعار و ادب فارسی در موسیقی ایرانی بیش از این جاری شده و در فرهنگ عمومی جای می‌گیرد، بلکه به تبع آن، موسیقی سنتی نیز جان دوباره‌ای یافته و از محدوده‌ مخاطبان خاص درآمده و علاقه‌مندان بیشتری را به‌سوی خود می‌کشاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.