عماد خورشیدطلب- خبرنگار گروه جامعه: نرسیده به شهر رشت درست زمانی که مسافران هوای لطیف گیلان را احساس می‌کنند بوی زباله‌های رهاشده در شهر سراوان چنان زننده به نظر می‌رسد که تا ساعت‌ها مشام را می‌آزارد. قطعا این همه مشکل نیست. روز گذشته نیز مسئول دبیرخانه تالاب‌های استان گیلان با اشاره به مخاطرات زیست‌محیطی دپوی زباله در سراوان از ورود هر ثانیه ۲۰لیتر شیرابه زباله به سفیدرود خبر داد؛ بنابراین رودی که به تالاب بین‌المللی انزلی می‌ریزد هر شبانه‌روز قریب به دوهزار مترمکعب شیرابه زباله از سراوان با خود می‌برد.

تهدید همچنان زباله‌ها

آگاه: مردم این منطقه قریب ۴۰سال است که آزار و مشکلات ناشی از انباشت زباله در این منطقه ازجمله بوی نامطبوع، وجود حشرات موذی و آلودگی‌های فراوان آن را تحمل می‌کنند و درمقابل از مسئولان کشوری و استانی انتظار دارند که اهتمام و جدیت بیشتری برای حل معضلات این منطقه داشته باشند و تصفیه‌خانه شیرابه سراوان را زودتر به بهره‌برداری نهایی برسانند.

عباس عاشوری، مسئول دبیرخانه تالاب‌های گیلان با بیان اینکه ابتدای شروع فعالیت و بهره‌برداری سایت سراوان طراحی علمی در آن در نظر گرفته نشده و زباله‌ها در فضای باز بدون عملیات خاک‌پوشی در آن تخلیه می‌شود، اعلام کرد: «این محل بدون درنظرگرفتن معیارهای بهداشتی فعالیت دارد که خطرات زیادی را برای محیط‌زیست و سلامت مردم دنبال دارد.» مسئول دبیرخانه تالاب‌های گیلان با اشاره به وجود چهارمیلیون مترمکعب پسماند در سایت سراوان، گفت: روزانه ۸۰۰ تا ۱۲۰۰تن زباله به این مرکز انتقال داده می‌شود و شیرابه این مرکز از ۵ تا ۲۰لیتر بر ثانیه وارد رودخانه سفیدرود و سپس زرجوب شده و در نهایت به تالاب بین‌المللی انزلی سرازیر می‌شود. وی با بیان اینکه اجرای طرح تفکیک زباله از دیگر راه‌های کنترلی است که متاسفانه به‌صورت کامل اجرایی نشده است، گفت: بهسازی و تکمیل ظرفیت کارخانه کمپوست به‌عنوان مرکز پردازش و کاهش زباله ورودی می‌تواند به کنترل و کاهش زباله سراوان کمک کند.

عاشوری با اشاره به اثرات زیان‌بار زباله در منطقه سراوان، گفت: این مواد می‌تواند بر سلامت ساکنان از طریق تماس مستقیم با پسماندها از جمله مواد شیمیایی و پسماندهای بیمارستانی اثر بگذارند. اینگونه پسماندها باعث آلودگی مناطق ساحلی می‌شوند و کشاورزی و چرای حیوانات اهلی و شیلات و صنعت صیادی را خطرزا می‌کنند. وی با بیان اینکه ریشه و اساس مسئله پسماند، عدم توجه عمومی و مسئولان است، افزود: عدم حضور بخش خصوصی قوی برای فعالیت در حوزه پسماند، نبود تکنولوژی متناسب در کشور و عدم حمایت شهرداری‌ها از فعالان اثرگذار این بخش می‌تواند از دلایل ایجاد بحران پسماند در گیلان باشد.

وعده ۵ساله برای کاهش پسماند

معاون عمرانی استاندار گیلان با اشاره به اینکه سراوان از مراکز مهم انباشت زباله در استان است، گفت: این مرکز زباله‌های رشت، صومعه‌سرا، آستانه اشرفیه و فومن را پوشش می‌دهد و روزانه ۸۰۰ تا ۱۰۰تن زباله به آنجا انتقال داده می‌شود.

علی اوسط اکبری‌مقدم با اشاره به اختصاص اعتبار ۱۱۹میلیاردی تومانی در حوزه پسماند گیلان، افزود: از این میزان اعتبار، ۹۰میلیارد تومان سهم پسماند شهرستان رشت است. وی به اجرایی نشدن قرارداد احداث کارخانه زباله‌سوز سراوان رشت با ظرفیت ۶۰۰تن از سال ۹۲ تا ۹۸ اشاره و اضافه کرد: احداث تصفیه‌خانه شیرابه سراوان یکی دیگر از اقدامات است و ظرفیت این تصفیه‌خانه سه لیتر در ثانیه بوده که ظرفیت فعلی جوابگوی نیازهای استان نبوده باید به ۶لیتر در ثانیه ارتقا پیدا کند.

اکبری‌مقدم با بیان اینکه طبق تعهدات و قراردادها تا سال۱۴۰۲، هیچ زباله‌ای نباید وارد سراوان شود و استان تمام تلاشش را برای تحقق این امر به کار بسته است، ادامه داد: در شرایط عادی ۱۸۰۰تن و در ایام تعطیلات و حضور مسافران در استان، حدود ۲۵۰۰تن زباله در گیلان تولید می‌شود. معاون عمرانی استانداری گیلان با اشاره به اقتصادی‌سازی زباله در استان، اضافه کرد: احداث زباله‌سوز و پردازش و تفکیک زباله در راستای اقتصادی‌سازی زباله در استان صورت می‌گیرد. اکبری‌مقدم به استقبال استان از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه مدیریت پسماند هم خبر داد و گفت: بسیاری از افراد مدعی سرمایه‌گذاری در این حوزه بودند اما بنا بر دلایلی نتوانستند در این راستا موفق عمل کنند. وی با اشاره به عزم پنج‌ساله استانداری برای کاهش پسماند در استان گیلان، افزود: نهضت کاهش و مدیریت پسماند از سال۹۸ در استان آغاز شده و تلاش بر این است تا پنج سال آتی، حجم پسماند استان را به حداقل برسانیم.

پیشرفت ۲۰درصدی زباله‌سوز سراوان

شهردار رشت نیز از ورود روزانه تا هزار تن زباله به این سایت خبر داد و گفت: ۷۰۰تن از این زباله‌ها مربوط‌به شهر رشت و بقیه مربوط به ۱۳شهر و ۵۰روستای دیگر است. سیدمحمد احمدی، سمپاشی و دفن بهداشتی زباله‌های عفونی به‌صورت روزانه در این سایت را جزو اولویت‌ها دانست و افزود: قراردادی بین شهرداری و یک شرکت چینی در زمینه احداث کارخانه زباله‌سوز منعقد شد که هم‌اکنون ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی و ظرفیت ۶۰۰تن زباله‌سوزی دارد. وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی کارخانه کود آلی ۵۰۰تن است که درحال‌حاضر کمتر از ۲۰۰تن در آن زباله‌سوزی می‌شود، گفت: افزایش ظرفیت کود آلی هدف بلندمدت شهرداری رشت است که امیدواریم در کمتر از دو سال ظرفیت این کارخانه تا ۵۰۰تن افزایش یابد.
احمدی تصفیه‌خانه شیرآبه سراوان را نیز یک پروژه مهم دیگر برای شهرداری برشمرد و اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود ظرف دو سال سرمایه لازم برای اجرای پروژه به دست آید و ازسوی زباله‌سوز کود آلی این مورد نیز انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.