۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۳٬۸۳۴

رییس پارک ملی دز گفت: تولد نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی خارج از اسارت در این پارک ازسوی دوربین‌های تله‌ای به ثبت رسید که این مهم امیدها برای احیای این گونه جانوری منحصربه‌فرد در زیستگاه اصلی آن را زنده کرد.

آگاه: یاسر رنجبر افزود: برای نخستین‌بار در کشور تولد گوساله خارج از اسارت و در زیستگاه اصلی خود در پارک ملی دز به ثبت رسید. وی با بیان اینکه تاکنون خارج از اسارت گوساله‌زایی گوزن زرد ایرانی در کشور به ثبت نرسیده بود، ادامه داد: این تولد، موفقیت‌آمیز بودن سیاست‌های سازمان محیط‌زیست در احیای گوزن زرد در زیستگاه اصلی خود یعنی جنگل‌های پارک ملی دز را ثابت کرد.

رییس پارک ملی دز اظهار کرد: یک گوزن ماده به همراه گوساله خود در تصویر ثبت‌شده ازسوی دوربین تله‌ای دیده شد که سن تقریبی این گوساله سه‌ماه برآورد می‌شود و نشان از تولید گوساله در اسفندماه و در فصل زادآوری گوزن زرد ایرانی است. تا نیم قرن پیش تصور می‌شد نسل گوزن زرد در دنیا برای همیشه منقرض شده است اما حدود ۵۰سال پیش چهار رأس گوزن زرد در دز و کرخه مشاهده و برای تکثیر بهتر در مناطق مختلف ایران پراکنده شدند. گوزن زرد ایرانی طبق فهرست ارائه‌شده از طرف اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (که به فهرست سرخ معروف است)، در رده EN قرار دارد و در معرض خطر محسوب می‌شود. جنگل‌های کرخه و دز زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی به‌شمار می‌آیند؛ پارک ملی کرخه در حوزه شهرستان شوش و پارک ملی دز در حوزه جغرافیایی دزفول و شوشتر قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.