۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۳٬۹۶۱

وقتی نگاه ویژه سکاندار دولت سیزدهم با توجه او به خانواده‌های فقیر درمی‌آمیزد مواردی مانند بازگشت کودکان محروم به مدارس و رسیدگی به اوضاع معیشتی معمان در اولویت آموزش‌وپرورش قرار می‌گیرد. آیت‌الله رئیسی در مجال اندک وعده‌هایی را به عمل گره زد که آثار آن سال‌ها در بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور باقی می‌ماند.

آگاه: درست درحالی‌که ویروس کرونا ضربه سنگینی به وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان زده بود و بعد از دو سال تحصیل مجازی، نگرانی‌ها از افت تحصیلی دانش‌آموزان به اوج رسیده بود، رییس جدید دولت سیزدهم با شجاعت گفت: «واقعیت این است که آموزش به‌صورت غیرحضوری، به‌خوبی میسر نیست.» و درنهایت با وجود مقاومت‌ها و مخالفت‌های اولیه، درهای مدارس گشوده و آموزش حضوری از سر گرفته شد. 

رتبه‌بندی مطالبه اصلی معلمان که از ۱۰سال پیش روی زمین مانده بود و حتی تاکیدات قانونی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش هم نتوانسته بود آن را به اجرا درآورد، براساس وعده آیت‌الله رئیسی اجرا شد. رییس جدید دولت سیزدهم به‌خوبی می‌دانست نارضایتی معلمان خسارت به تحصیل دانش‌آموزان است و از این رو با اجرای رتبه‌بندی معلمان و ابلاغ آن به سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ این وعده نیز عملی شد.

همیشه از کمبود نیرو به‌عنوان یکی از مشکلات وزارت آموزش‌وپرورش یاد می‌شد که این وزارتخانه را برای بسیاری از فعالیت‌های آموزشی و پرورشی با محدودیت روبه‌رو می‌کرد. در دولت سیزدهم، عزم زدودن این مشکل به‌حدی جدی بود که با استخدام ۱۰۵هزار نیرو به آموزش‌وپرورش بدنه این وزارتخانه حساس و انسان‌ساز را تازه‌نفس کرد. این استخدام‌ها که از آنها به‌عنوان استخدام‌های بی‌سابقه یاد شد، نشان از همت دولت برای رفع کاستی‌ها و پایان بخشیدن به آنها و مهم‌تر از آن کیفیت‌بخشی به نظام آموزشی کشور داشت.

۱۱مرداد سال گذشته در جلسه هیات دولت مصوب شد هزینه ثبت‌نام دانش‌آموزان ممتاز دهک‌های یک تا چهار پذیرفته شده در مدارس سمپاد ازسوی دولت پرداخت شود و هزینه تحصیل در این مدارس برای دانش‌آموزان قبول‌شده در آزمون ورودی این مدارس رایگان باشد و این هدیه‌ای بود که آیت‌الله رئیسی به تیزهوشان خانواده‌های کم‌درآمد داد؛ هدیه‌ای که امید می‌رود با شهادت رییس‌جمهوری، برای حمایت از این دانش‌آموزان تداوم یابد.

سال تحصیلی۱۴۰۲ـ۱۴۰۱ دولت رئیسی سامانه‌ای برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل کودکان مقطع ابتدایی طراحی کرد که منجر به شناسایی ۸۷۴هزار نفر شد. برای تک‌تک این افراد پیگیری به کار گرفته شد که نتیجه این تلاش‌ها آمار کودکان بازمانده از تحصیل را به ۲۴۰نفر کاهش داد که برای آن موارد هم از اهرم‌های دیگری استفاده شده است که اگر خانواده‌ها کاری برای باسواد شدن بچه نکنند، دولت وارد عمل می‌شود.

افزایش سرانه‌های آموزشی ازجمله نوسازی و احداث مدارس نیز از دیگر نکاتی است که در راستای توسعه خدمات به مردم همواره روی میز کار دولت رئیسی قرار داشت؛ به‌طوری‌که طی این مدت ۳۱هزار و ۹۴۲کلاس درس در سطح کشور احداث شد که بیش از ۱۴هزار و ۲۸۰کلاس درس از منابع دولتی و بیش از ۱۷هزار و ۶۵۰کلاس درس از منابع مشارکتی تهیه شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.