پیام مهم رهبر انقلاب خطاب به نمایندگان مجلس دوازدهم که روز گذشته ازسوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی گلپایگانی، رییس‌دفتر ایشان قرائت شد حاوی نکات و توصیه‌های مهمی است که باید موردتوجه منتخبان ملت قرار بگیرد.

چشم‌انداز مجلس دوازدهم با ۱۲ اصل مهم

آگاه: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۱۲توصیه مهم خود نقشه راه نهاد قانون‌گذاری کشور در دوره جدید را ترسیم کرده‌اند. 

ـ تعامل منضبط و همدلانه با قوا: اولین توصیه معظم‌له لزوم تعامل و همدلی بین قوا بود. ایشان پس از این و در خطبه‌های نماز عید سعید فطر بر همدلی و هم‌افزایی قوای سه‌گانه تاکید کرده بودند و همین توصیه را بار دیگر خطاب به وکلای مردم تکرار کردند. این تاکید حاکی از اهمیت موضوع ازسوی رهبر معظم انقلاب است. به‌هرحال پس از شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی مقرر شد که انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، هشتم تیرماه برگزار شود. مجلس چهاردهم فعالیت خود را از روز گذشته آغاز کرد و دولت چهاردهم هم در تیرماه فعالیتش را در پاستور کلید می‌زند؛ ازاین‌رو انتظار می‌رود در فصل جدید، شاهد تعامل و همدلی بیشتر قوا با یکدیگر باشیم؛ البته در زمان تصدی ریاست آیت‌الله شهید رئیسی این تعامل به‌خوبی استمرار داشت و باید همچنان ازسوی نمایندگان تازه‌نفس، دولتمردان و مسئولان دستگاه قضا ادامه پیدا کند.

«محمدرضا باهنر» که سابقه ۲۸ سال حضور در پارلمان را دارد درباره لزوم همدلی بین قوا، با بیان اینکه مجالس مستقر باید از دولت مستقر حمایت کنند و دولت هم باید همراه مجلس باشد و قرار نیست قوا علیه یکدیگر کار کنند، می‌گوید: این تعامل است که می‌تواند کشور را پیش ببرد، پس تعامل باید جزء برنامه‌های اصلی دولت و مجلس باشد.

- رفتار جمعی صحیح و صبورانه در داخل قوه مقننه: پس از پایان انتخابات در مرحله اول، رهبر انقلاب به منتخبان مجلس دوازدهم تذکری دادند. معظم له ۱۷اسفندماه در دیدار با رییس و اعضای مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم (سابق) در تذکری مهم، سخنان اختلاف‌انگیز، دعوا راه انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند را موجب تلخ شدن شیرینی تشکیل مجلس جدید خواندند و فرمودند: منتخبان مجلس جدید مراقبت کنند و نگذارند شیرینی تشکیل مجلس در کام مردم و فضای سیاسی باطراوت کشور تلخ شود، ضمن اینکه اگر مجلس دچار دعوا و ستیزه و مقابله و جبهه‌بندی‌های گوناگون شود، از کار اصلی خود بازمی‌ماند.

سه ماه از آن دیدار گذشت و ایشان به وقت هفتم خرداد دوباره بر رفتار جمعی صحیح در خانه ملت و پرهیز از مسابقات بی‌فایده‌ رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی تاکید کردند. در این گزاره می‌توان این تحلیل را ارائه کرد که مجلس دوازدهم با حضور سلایق مختلف سیاسی تشکیل شده به حمیت جهت یک دیدگاه فقط حاکم نیست و اصل جایگاه مجلس هم اقتضا می‌کند نظرات مختلف در آنجا بیان شود، اما قطعا این دیدگاه نباید به مجادلات مضر سیاسی ختم شود، هنوز حاشیه‌هایی که در مجلس ششم شکل گرفت فراموش نمی‌کنیم؛ بنابراین مجلس دوازدهم باوجود حضور گفتمان‌های سیاسی باید در یک ریل که آن منافع ملی و حل دغدغه‌های مردم است حرکت کند. بر همین اساس، حمیدرضا حاجی‌بابایی، منتخب مردم همدان در مجلس دوازدهم می‌گوید: نحله‌های گوناگون و جدیدی وارد مجلس شدند و مجلس دوازدهم از نظر نوع نگاه متنوع و متکثر است، اما همه نحله‌ها باید یک نقطه اشتراک داشته باشند و آن حل مشکلات مردم است.

-  نمایشی نبودن سوگند نمایندگی مجلس: در مراسم افتتاحیه یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار قرار گرفت سوگند نمایندگان در پیشگام کتاب آسمانی بود. اگر متن سوگندنامه را بخوانید متوجه می‌شویم نکات مهمی در آن لحاظ شده و این نکات نباید فقط محدود به مراسم افتتاحیه باشد؛ به‌عبارت‌دیگر متن سوگندنامه باید درطول چهار سال پیش روی نمایندگان باشد و به آن عمل کنند.

-  نماینده ملت ایران: در رقابت‌های انتخاباتی، کاندیداها با رقبای خود به رقابت پرداختند. در پایتخت و کلانشهرها رقابت‌ها بیشتر سیاسی است، اما در سایر حوزه‌ها به‌ویژه شهرستان‌ها دیگر جنبه سیاسی سنگینی نمی‌کند. بااین‌حال پس از به صدا درآمدن سوت پایان انتخابات و آغاز به کار مجلس، یک نماینده به عنوان نماینده ملت ایران و نه نماینده یک حوزه انتخابیه شناخته می‌شود و هم و غم خود را در زمانی که وکالت مردم را برعهده می‌گیرد، باید توجه به وظایف نمایندگی باشد و در پیگیری مسائل حوزه انتخابیه هم باید کلان و ملی بنگرند و از تصویب طرح‌های آبادانی به صورت افراطی پرهیز کنند، ضمن آنکه این نکته هم باید حائزاهمیت باشد که اولویت با ارائه لوایح ازسوی دولت است، بالاخره قوه مجریه باید مصوبات مجلس را اجرا کند و بهتر است این اجرا ازسوی او به قوه مقننه در قالب لایحه پیشنهاد شود. با ۱۲نکته‌ای که رهبر انقلاب به نمایندگان توصیه کردند، مجلسی‌ها باید از همین امروز این نکات را سرلوحه امور قرار دهند و پیگیر بندبه‌بند آن در قوه مقننه باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.