ظرف روزهای اخیر دو گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درمورد فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، بار دیگر سر از رسانه‌های غربی درآورده‌اند! در این دو گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا شده که که موجودی اورانیوم ایران با غلظت نزدیک به حدنصاب لازم برای ساخت بمب اتمی به‌طور مداوم درحال افزایش است و گفت‌وگوها برای بهبود همکاری بین ایران و آژانس متوقف شده است.

آگاه: در بخش دیگری از این گزارش ادعایی آمده که آژانس برای انجام ماموریت خود در ایران با مشکلات متعددی روبه‌رو است و رافائل گروسی، دبیرکل آژانس، می‌گوید ایران فقط بخش اندکی از تعهدات خود براساس توافقنامه مشترک را که سال گذشته امضا شد اجرا می‌کند. در یکی از گزارش‌های محرمانه آژانس که برای اعضای این نهاد ارسال شده و نسخه‌ای از آن روز سه‌شنبه ۷خرداد در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته، گفته می‌شود: «در یک سال گذشته در زمینه اجرای مفاد توافقنامه چهارم مارس ۲۰۲۳ هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است.»

در این گزارش محرمانه‌، نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد که نسخه‌ای از آن به رویت خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده، آمده است ایران درحال‌حاضر بیش از ۱۴۲کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰درصدی در اختیار دارد. این میزان، نشانه جهشی بیش از ۲۰کیلوگرم نسبت به گزارش پیشین این نهاد در ماه فوریه سال‌ جاری میلادی (بهمن ۱۴۰۲) است. اما فارغ از ادعاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باب فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان، آنچه دارای اهمیت است آن است که چرا اساسا این گزارش‌های محرمانه، سر از رسانه‌های غربی درمی‌آورند؟

درز مستمر گزارش‌های محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ظاهرا فقط درباره ایران هم مصداق دارد و طی دو دهه گذشته با تبدیل شدن به یک رویه، به‌عنوان اهرم فشار سیاسی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان استفاده شده است سؤالاتی را درباره علت تکرار این رفتار غیرقانونی و مسئولیت آژانس ایجاد می‌کند. با کنار هم قراردادن برخی داده‌ها می‌توان به سرنخ‌هایی در این زمینه دست پیدا کرد. آژانس مدعی است که گزارش‌های محرمانه‌اش از طریق این سازمان به رسانه‌ها درز نمی‌کند؛ مفهوم غیرمستقیم این ادعا، آن است که امکان دارد یک یا چند کشور مبادرت به این کار کنند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندی پیش در نشست اندیشکده چتم هاوس گفت که درز گزارش‌های محرمانه آژانس، مایه تاسف است اما سازمان تحت امر او، ابزاری برای کنترل و جلوگیری از تکرار این مسئله ندارد! این سخن مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانگر آن است که این نهاد فاقد «تدابیر سختگیرانه‌» برای حفاظت از گزارش‌های محرمانه است؛ اما این همه ماجرا نیست؛ گروسی درحالی از نقش و وظیفه مهم و مستقیم آژانس در حفاظت از گزارش‌های محرمانه، شانه خالی می‌کند که اطلاعات هیچ کشوری جز ایران بلافاصله رسانه‌ای نمی‌شود. در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ فرازهایی از گزارش تحریک‌آمیز مدیرکل آژانس درباره تاسیسات فردو به فاصله کوتاهی در خبرگزاری رویترز منتشر شد و از همین طریق پروپاگاندای وسیعی علیه کشورمان به راه افتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.