۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۴٬۰۲۴

الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: مراسم یادبود شهید آیت‌الله رئیسی و هیات همراه ایشان با حضور مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد. یک هفته است که ملت ایران در عزای رییس‌جمهوری و همراهان عزیزش می‌سوزند و جای‌جای ایران آرام و قرار ندارند. پس از تدفین پیکر شهدای خدمت مراسمات گوناگونی برای یادبود آنها برگزار شده اما این‌بار تالار وحدت که مجموعه‌ای همیشگی برای پاتوق هنرمندان است، برای هنرمندی که هنرش خدمت به مردم بود، به سوگ نشست و هنرمندان و هنردوستان برای سوگواری و تسلیت این حادثه دلخراش دور یکدیگر جمع شدند و با زنده کردن یاد و خاطر آیت‌الله رئیسی و همراهان او در فقدان آنها اشک ریختند. مراسم نکوداشت سید شهیدان خدمت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه وی، دوشنبه هفتم خردادماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از هنرمندان، اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

وفاق هنرمندان پس از تشییع ۱۲میلیونی

آگاه: شهید رئیسی برای پیشرفت کشور در همه عرصه‌ها به‌ویژه عرصه فرهنگ نگاهی تحولی داشت و از هیچ تلاشی برای توسعه دریغ نمی‌کرد. وضعیت فرهنگی یک جامعه در مقایسه با وضعیت سیاسی و اقتصادی، پایدارترین وجه حیات آن جامعه است. رهبر انقلاب نیز همواره به گسترش فرهنگ و توجه ویژه به مقوله فرهنگ و هنر تاکید داشتند و آیت‌الله رئیسی نیز فرهنگ را یکی از عناصر موثر در رشد و گسترش جامعه می‌دانستند و برای هدایت حرکت فرهنگی و علمی کشور به سمت‌وسوی موردنظر رهبر انقلاب و اقتضائات انقلاب شکوهمند اسلامی و در راستای رشد و تعالی حوزه فرهنگ و هنر تلاش می‌کردند. ایشان معتقد بودند فرهنگ مهم‌ترین و برترین ارکان اساسی برای پیشرفت و موفقیت یک جامعه در هر یک از اجزای تمدنی آن است و اگر از این ابزار فرهنگی به شکل صحیح، بجا و در زمان مناسب استفاده شود، در بسیاری عرصه‌ها نیازمند استفاده از ابزار الزام‌آور یا تحمیل‌کننده و تحکمی نخواهیم بود و علاوه‌بر مسئولیت‌های کلان کشوری، توجه و اهتمام ویژه‌ای به فرهنگ داشتند. وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت سیزدهم به ریاست‌جمهوری سید ابراهیم رئیسی، در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های کلان جایگاه ویژه‌ای برای این حوزه تعریف کرده بود. در راستای رویکرد مردمی ایشان و دولت و تاکید سید ابراهیم رئیسی بر گفت‌وگو و دیدار چهره‌به‌چهره با مردم، تعدادی از معاونان وزیر ارشاد در استان‌ها و شهرستان‌ها دیدارهای مردمی داشته‌اند که در این دیدارها تقدیر از پیشکسوتان و هنرمندان استانی و محلی، دیدار با تشکل‌های مردم‌نهاد، گفت‌وگو با رسانه‌های محلی و بازدید و افتتاح پروژه‌ها و سرکشی به مناطق محروم و کم‌برخوردار انجام شد. فرهنگ امری اولیه و ضروری است و تا حوزه فرهنگ ارتقای لازم را پیدا نکند امکان پیشرفت در جامعه وجود ندارد. تلاش رئیسی و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ دولت سیزدهم بر آن بود تا غنای فرهنگی را تحکیم بخشد و تا به امروز عملکرد خوبی داشته است. 

وفاق هنرمندان پس از تشییع ۱۲میلیونی

توجه به دغدغه‌های فرهنگی 

رییس‌جمهوری شهید به همه دغدغه‌های اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه توجه داشت و تلاش می‌کرد تا با سعه‌صدر و تعامل مسائل و مشکلات اهالی فرهنگ و رسانه را برطرف کند. شهادت ایشان موجب شد تا اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در غمِ ازدست‌دادن شخصیتی دلسوز عزادار شوند، چراکه ایشان به فرهنگ و ادبیات ایران‌زمین توجه خاصی داشتند. تصویب نظام استاد و شاگردی در عرصه فرهنگ و هنر در مقابله با سنت‌های غربی، توجه ویژه به طایفه هنرهای تجسمی در عرصه‌های مختلف و بازکردن مسیرهای ارزشمند در این عرصه، تصویب سند موسیقی کشور که کسی به‌طرف آن نمی‌رفت، تدوین سندهای مهم زیربنایی در حوزه تئاتر و هنرهای تجسمی ازجمله اتفاقات خوب و موثری بود که در شورای هنر انجام گرفت و بهترین نتایج عملی را هم به همراه داشت. می‌توان گفت که هنر در زمان حیات شهید رئیسی سامان گرفت؛ موضوعی که در این دولت به بهترین شکل ممکن انجام شد.

وفاق هنرمندان پس از تشییع ۱۲میلیونی

هنرمندانی داغدار 

در مراسم نکوداشت شهید رئیسی و همراهان ایشان هنرمندان بسیاری حضور داشتند که شاید در مراسم‌هایی که در دولت‌های پیشین برگزار می‌شد، کمتر دیده می‌شدند و حضوری کم‌شور داشتند اما در این مراسم اهالی فرهنگ و هنر حضوری پررنگ و کم‌سابقه داشتند. علت این حضور نیز اهتمام و توجه ویژه دولت سیزدهم و وزارت ارشاد اسلامی به دغدغه‌های اصحاب فرهنگ و هنر و تلاش برای افزایش غنای فرهنگ بود. در ابتدای این مراسم که اجرای آن برعهده رسالت بوذری بود، پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم ازسوی حامد شاکرنژاد، کلیپی از حرم مطهر امام‌رضا(ع) و حضور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حرم پخش شد. علی موسوی گرمارودی، شاعر در ابتدای این برنامه ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، قطعه شعری با نام «مهربانی» با موضوع شهدای غزه و شهید رئیسی قرائت کرد.

وفاق هنرمندان پس از تشییع ۱۲میلیونی

علی موسوی گرمارودی، شاعر در ابتدای این برنامه ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، قطعه شعری با نام «مهربانی» با موضوع شهدای غزه و شهید رئیسی قرائت کرد. محمدعلی رجبی دوانی، مدرس دانشگاه و عضو پیوسته فرهنگستان هنر هم در تجلیل از مقام فرهنگی شهید جمهور سخن گفت. نجف‌قلی حبیبی، مدرس حوزه فلسفه هم در تجلیل از شهید آیت‌الله رئیسی از وی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین افراد برای اعتلای فرهنگ و هنر و اندیشه ایرانی اسلامی یاد کرد. شاهین فرهت آهنگساز، رهبر ارکستر پیشکسوت، همایون همتی پژوهشگر و مدرس حوزه فلسفه و عرفان، گلعلی بابایی، شاعر، داریوش ارجمند بازیگر و رییس هیات‌مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت، مرتضی آخوندی از ناشران پیشکسوت کتاب‌های دینی، علیرضا قزوه شاعر و مدیرمرکز موسیقی، شعر و سرود سازمان صداوسیما، بهروز افخمی کارگردان سینما، غلامرضا شجاع رییس اتحادیه چاپ و... از هنرمندانی بودند که در این مراسم به سخنرانی درباره رییس‌جمهوری فقید پرداختند.

وفاق هنرمندان پس از تشییع ۱۲میلیونی

چهره‌هایی شاخص در سوگ شهید جمهور

ازجمله شخصیت‌های مهم و مطرح در این مراسم می‌توان به داریوش ارجمند، جعفر دهقان، محمد گلریز، محمود رضوی، مهدی جهانی، محمود رضوی، امید زندگانی، محسن افشانی، رحیم شهریاری، جهانگیر الماسی، حمید شاه‌آبادی، رضا مهدوی، محسن ابراهیم‌زاده، گیتی معینی، همایون رحیمیان، رضا بنفشه‌خواه، منوچهر آذری، اصغر سمسارزاده و... اشاره کرد. 

وفاق هنرمندان پس از تشییع ۱۲میلیونی

نکوداشتی باشکوه در تالار وحدت

در تشییع ۱۲میلیونی پیکر شهید جمهور و هیات همراه ایشان شاهد انسجام و حدت ملی بودیم. مراسم نکوداشت باشکوه و پراستقبالی که در تالار وحدت برگزار شد نیز نمونه دیگری از این همراهی و همدلی عرصه فرهنگ و هنر کشور و تقدیر هنرمندان و اهالی فرهنگ از تلاش‌های کم‌نظیر آیت‌الله رئیسی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سه سال بود، دوره‌ای که در آن شاهد توسعه فرهنگ و هنر بودیم. این رویداد پس از سخنرانی اهالی فرهنگ و هنر به پایان رسید، نغمه مستشار نظامی هم در بخش پایانی این رویداد و پیش از سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اجرای قطعه شعری پرداخت. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد نیز ضمن تشکر از ابراز همدلی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه گفت: شما اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه صاحب عزا هستید. رییس‌جمهوری شهید به همه دغدغه‌های اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه توجه داشت، در فقدان رییس‌جمهوری تراز و بنا بر فرمایش رهبر انقلاب جامع‌الاطراف هستیم.

وفاق هنرمندان پس از تشییع ۱۲میلیونی

وفاق هنرمندان پس از تشییع ۱۲میلیونی

وفاق هنرمندان پس از تشییع ۱۲میلیونی

وفاق هنرمندان پس از تشییع ۱۲میلیونی

وفاق هنرمندان پس از تشییع ۱۲میلیونی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.