۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۳٬۹۰۹

همیشه از دست دادن افراد و شخصیت‌های بزرگ واکنش‌های گسترده‌ای را دربردارد اما این‌بار واکنش‌ها به شهادت رییس‌جمهوری، آیت‌الله رئیسی و همراهانش در حادثه سقوط بالگرد به صورتی متفاوت رقم خورد. شهادت ایشان در روز ولایت امام‌رضا(ع)، و همسویی برخی رخدادها با تاریخ آن، او را یکباره برای ما معنادار کرد. زندگی آن بچه تهی‌دست مشهدی که در پنج‌سالگی طعم یتیمی را چشیده بود و طی چهار دهه در جایگاه‌های مختلفی از نظام به انقلاب اسلامی و ایران در ماموریت‌های متعددی خدمت کرده بود، رنگ دیگری به خود گرفته بود و حال شاگرد آیت‌الله بهشتی در یکی از همین ماموریت‌ها به فیض شهادت نائل آمده است. این حادثه تلخ و ناگوار واکنش‌های گسترده بسیاری در سراسر جهان داشت. در پی حضور پرشور مردم در مراسم باشکوه تشییع پیکرهای رییس‌جمهوری و دیگر شهدای خدمت، چهره‌های فرهنگی و هنری، خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای جهانی در صفحات مجازی خود از حضور گسترده ایرانیان در این مراسم خبر دادند. هنرمندان نیز واکنش‌های متعددی به شهادت ایشان و همراهانشان نشان دادند، چراکه با وجود پیدا شدن پیکر او، تازه ماجرا شروع و عملیات بازیابی شخصیت او آغاز شد و تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت. در واقع با شهادت او سکانس‌ها و پلان‌های پراکنده از سرگذشت او به‌یکباره تدوین می‌شوند و معنای نهایی خود را به گوش مردم می‌رساند.

سکانس‌هایی پراکنده که ازسوی هنرمندان تدوین شد

آگاه: عصر یکشنبه ۳۱اردیبهشت ۱۴۰۳، بالگرد حامل رییس‌جمهوری در مسیر بازگشت از افتتاح سد قیز قلعه‌سی‌ در جنگل‌های ارسباران دچار سانحه شد. این اولین سفر استانی آیت‌الله رئیسی نبود، عادت داشتیم به سفرهای استانی‌اش برای رفع مشکلات مردم و کشورش، در باور نمی‌گنجید که ساعت‌ها انتظار بکشیم بلکه خبری شود و بگویند سید محرومان از سفر بازگشته است. در همان ساعات سخت و نفس‌گیر که گروه‌های امداد و نجات در تکاپوی عملیات یافتن بالگرد حامل او و همراهانش بودند، عملیات بازیابی و از نو پیدا کردن شخصیت و جایگاه او در ذهن همه آغاز شد، از امثال کسانی که از حامیان او بودند و در دوران انتخابات به او رأی داده و پس از منتخب شدنش بسیار خوشحال بودند تا کسانی که مقداری نقد به دولت او داشتند و از اوضاع گله‌مند بودند. گویی شهادت رییس‌جمهوری موجب شد تا از زاویه‌ دیگری با او مواجه شویم، زاویه‌ای که در این سه سال چندان توجهی به آن نداشتیم و با اینکه مقابل چشمانمان بود به‌درستی به آن نگاه نکرده بودیم یا بیشتر به کم و کاستی‌ها و تفاوت قیمت ارز و سکه با ایده‌آل‌های ذهنی خودمان توجه کرده بودیم. حال فرصتی ایجاد شده بود تا در تصور فقدان رئیسی او را از نو پیدا کنیم. درنهایت با شهادت او، دوباره شهید رجایی برای ایران تکرار شد، این سه سال مانند برق از مقابل چشمانمان گذر کرد، طعنه‌ها و زخم‌هایی که با او عجین شده بود او را برای خدمت مصمم‌تر کرده بود، دیگر خبری از سفرهای استانی پنجشنبه و جمعه و رویارویی نفس به نفس با مردم دورافتاده‌ترین نقاط کشور نخواهد شد. شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی موفق شد تصویری بسیار امیدبخش در جایگاه ریاست‌جمهوری ارائه دهد و میراثی گران‌بها برای تراز مدیریت انقلابی از خود به یادگار گذارد. این سانحه واکنش‌های بسیاری از سراسر ایران و جهان را به همراه داشت، برخی از هنرمندان و جامعه فرهنگ و هنر نیز واکنش‌های خود به این حادثه تلخ را در صفحات مجازی خود به اشتراک گذاشتند که در ادامه می‌خوانید.

سیدرضا میرکریمی، کارگردان سینما 

سکانس‌هایی پراکنده که ازسوی هنرمندان تدوین شد

 خبر تلخی بود. فارغ از اینکه چه دیدگاه سیاسی یا دیگری داشته باشید، به‌عنوان یک ایرانی از اینکه تعدادی از مسئولان تراز اول کشور در مسیر انجام وظیفه به این شکل جان خودشان را از دست بدهند، دلخراش است. من هم مثل بسیاری از مردم پیگیر اخبار بودم و امیدوار بودم که این سانحه هولناک با خبری خوش به انتها برسد. ولی تقدیر الهی چیز دیگری بود و باید تسلیم بود. باید از صمیم قلب آرزوی رحمت الهی و صبر برای همه عزیزان سفرکرده و بازماندگان محترم‌شان داشته باشیم. 

ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سینما 

سکانس‌هایی پراکنده که ازسوی هنرمندان تدوین شد

در آخرین روز اردیبهشت‌ماه، با انتشار خبر شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه دلمان لرزید و بُهت‌زده شدیم. یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ این سرزمین را دیدیم و با خود زمزمه کردیم «انا للّه و انا الیه راجعون»، این حادثه دلخراش، تلخ و هولناک را تسلیت می‌گویم. امید است این مقطع حساس با آرامش و اتحاد در راستای منافع و مصلحت ایران عزیز به دور از اختلاف‌های سیاسی و جناحی سپری شود. خداوند در سالروز ولادت امام‌رضا(ع) خادمش را با امام هشتم(ع) محشور کند.

داریوش ارجمند، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون 

سکانس‌هایی پراکنده که ازسوی هنرمندان تدوین شد

شهادت مزد تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در طول مسئولیت‌های او بود. آرام و متین در ظاهر، ولی پرخروش و جنگنده در باطن، برای خدمت به مردم ایران بود و خستگی را نمی‌شناخت. او می‌توانست در پایتخت باشد و وقایع و اتفاقات کشور را از پشت میزش رصد کند، بدون آنکه خطر را به جان بخرد، ولی رئیسی مرد عمل بود. او و همراهانش با کوله‌باری از افتخار خدمت به مردم ایران به‌سوی معبود پر کشیدند. اینجانب به‌عنوان خدمتگزار و عضوی کوچک از جامعه هنرمندان پیشکسوت، این ضایعه تاسف‌بار را خدمت تمامی خانواده‌های محترم شهدای حادثه سقوط هلیکوپتر و مردم عزیز تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند منان درجات متعالی آیت‌الله رئیسی و همسفرانش را مسالت دارم. یادشان همواره گرامی و روحشان قرین رحمت الهی باد.

علیرام نورایی، بازیگر سینما و تلویزیون 

سکانس‌هایی پراکنده که ازسوی هنرمندان تدوین شد

 شهادت جانسوز رییس‌جمهوری مکتبی، جناب آقای آیت‌الله رئیسی و همراهان گرامیشان را به مردم شریف ایران تسلیت عرض می‌کنم و برای بازماندگان صبر و سلامتی از درگاه احدیت خواستارم.

احمد معظمی، کارگردان سینما و تلویزیون 

سکانس‌هایی پراکنده که ازسوی هنرمندان تدوین شد

شهید رئیسی در مدار حقیقت، عدالت، اخلاق و ایمان قدم برمی‌داشتند. خادم امام رضا(ع) روحت شاد.

جعفر دهقان، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون 

سکانس‌هایی پراکنده که ازسوی هنرمندان تدوین شد

با تاسف بسیار از حادثه هولناک ورزقان، هیچ‌گاه نمی‌توانم لطف و محبت ایشان را فراموش کنم. خدمت به مردم در دستورکارشان بود و در این راستا بسیار تلاش کردند. پروژه ازبین‌بردن فساد را سرلوحه کار خودش داشت اما صدحیف که دیگر نیست که این مسیر را تکمیل کند که امیدوارم مسئولان دیگر که بر سرکار می‌آیند یا برسرکار هستند این راه را ادامه دهند. راه ایشان مبارزه با فساد بوده و این راه پررهرو باشد.

فرهاد قائمیان، بازیگر سینما

سکانس‌هایی پراکنده که ازسوی هنرمندان تدوین شد

زنده‌یاد آیت‌الله رئیسی همیشه توجه و اهتمام ویژه و خاصی به هنرمندان داشتند، فراق ایشان برای جامعه هنری غمی بسیار سنگین است.

محمد فیلی، بازیگر سینما و تلویزیون 

سکانس‌هایی پراکنده که ازسوی هنرمندان تدوین شد

رابطه آیت‌الله رئیسی با هنرمندان خوب بود، شهید رئیسی از معدود رؤسای جمهوری بودند که با هنرمندان ارتباط بیشتری داشتند. این اتفاق، ضایعه بزرگی است.

هادی مرزبان، پیشکسوت تئاتر 

سکانس‌هایی پراکنده که ازسوی هنرمندان تدوین شد

ضمن تسلیت به اصحاب فرهنگ و هنر، به احترام رییس‌جمهوری و شهدای این حادثه تمرین‌ها را کنسل کردم.

سعید ابوطالب، کارگردان و مستندساز

سکانس‌هایی پراکنده که ازسوی هنرمندان تدوین شد

آیت‌الله شهید رئیسی سه مشخصه بارز و مثبت داشتند: مخلص بودند، هدفمند بودند، پیگیر و خستگی‌ناپذیر بودند. روح نورانی‌اش با شهدا و امام عزیز محشور باشد ان‌شاءالله.

فرهاد بشارتی، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما 

سکانس‌هایی پراکنده که ازسوی هنرمندان تدوین شد

سید مظلوم الگویی برای دیگر مسئولان خواهد بود. شهادت هنر مردان خداست، خادم الرضا(ع) آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در حین خدمت به ملت، به‌سوی حق شتافت تا با شهادتش، ثابت کند که جهاد در راه خدا، شب و روز نمی‌شناسد و وقتی که سوگند خدمت به ملت یاد می‌کند باید پای سوگندش باشد و از جان و دل مایه بگذارد. روحش شاد و یادش گرامی.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی، کاریکاتوریست

سکانس‌هایی پراکنده که ازسوی هنرمندان تدوین شد

در روز ولادت امام‌رضا(ع) حکم ریاست‌جمهوری گرفتی و در روز ولادت امام رضا(ع) حکم شهادت نصیبت شد...

محمود پاک‌نیت، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون 

سکانس‌هایی پراکنده که ازسوی هنرمندان تدوین شد

رییس‌جمهوریی پرتلاش و پرکار را از دست دادیم، زمانی که سرپرست خانواده یا مسئول یک کشور از دست برود، تمام خانواده به هم می‌ریزد، رییس‌جمهوری نیز حکم پدر خانواده و جامعه را داشتند، چراکه جامعه و کشور بخش بزرگ‌تر خانواده محسوب می‌شود و امروز پدر خانواده را از دست دادیم و زبانم از چنین رخداد تلخی قاصر است.

آزیتا ترکاشوند، هنرپیشه سینما، تلویزیون و تئاتر 

سکانس‌هایی پراکنده که ازسوی هنرمندان تدوین شد

رییس‌جمهوری هر کشور در صحنه‌های بین‌المللی نماد کشور و نماینده رسمی مردم آن کشور است. به همین دلیل احترام به او احترام به نماد و هویت ملی است.

داوود میرباقری، کارگردان سینما و تلویزیون

سکانس‌هایی پراکنده که ازسوی هنرمندان تدوین شد

 انا لله و انا الیه راجعون، خبر درگذشت شهادت‌گونه رییس‌جمهور و همراهان عزیز او تاثر عمیقی در قلوب یکایک همکارانم در پروژه سریال سلمان فارسی به‌وجود آورد، درحالی‌که امید داشتیم یکی از بینندگان آن باشد.

پوران درخشنده، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده سینما

سکانس‌هایی پراکنده که ازسوی هنرمندان تدوین شد

حادثه‌ای که برای رییس‌جمهور اتفاق افتاد بسیار هولناک بود و همه را در شوک فروبرد.

محمدعلی باشه‌آهنگر، کارگردان سینما 

سکانس‌هایی پراکنده که ازسوی هنرمندان تدوین شد

نوع شهادت شهدای هلی‌کوپتر رییس‌جمهور شهید و همراهان گرامی‌اش همه را در سوگی عمیق فروبرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.