از روز پنج‌شنبه ۱۰خرداد ۱۴۰۳ ثبت‌نام داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد و تا دوشنبه ۱۴خردادماه ادامه دارد.

سیاسیون به‌دنبال برگ برنده

آگاه: سپس پرونده داوطلبان برای بررسی نهایی به ساختمان سفید شورای نگهبان ارسال می‌شود و سرانجام از ۲۲خردادماه به‌مدت دو هفته تبلیغات انتخاباتی کلید می‌خورد و در هشتم تیر مردم با حضور در پای صندوق‌های رأی، سکاندار جدید دولت را انتخابات و راهی میدان پاستور می‌کنند. در گزارشی که پیش از این منتشر کرده بودیم به برگزاری انتخابات در دقیقه۹۰ پرداختیم و اکنون می‌خواهیم به برنامه‌ریزی احزاب شاخص در انتخابات پیش رو بپردازیم.

جریان اصلاحات:

جریان اصلاحات در قالب جبهه اصلاح‌طلبان به ریاست «آذر منصوری»، دبیرکل رادیکال حزب اتحاد ملت، ساماندهی اصلاح‌طلبان را برعهده گرفته است و اولین جلسه خود را هم برگزار کرد. هرچند در آن جلسه وارد مصادیق نشد اما قرار است در اولین جلسه به جمع‌بندی رسیده و آن را اعلام کند. «سید شهاب‌الدین طباطبایی» دبیرکل حزب ندای ایرانیان سه‌شنبه هفته گذشته ضمن بیان این مطلب به خبرنگار ما، گفت: روز چهارشنبه ۹خردادماه، جلسه جبهه اصلاحات برای نهایی کردن گزینه برگزار شد، آنچه این روزها گفته می‌شود گمانه‌زنی است و همه افرادی که در این مدت مطرح شده‌اند کاندیداهای بالقوه هستند که نهایتا باید نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلب درمورد آنها تصمیم‌گیری کند و احزابی که عضو جبهه اصلاحات هستند باید بر مبنای همین موضع فعالیت کنند. وی درباره کم و کیف اجماع در جبهه اصلاحات و این سوال که آیا همچون انتخابات گذشته چهار حزب کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان، اعتدال و توسعه و اعتماد ملی گزینه متفاوتی خواهند داشت، یا با اعضای دیگر جبهه اصلاحات بر گزینه واحدی اتفاق می‌کنند، می‌گوید: همه تلاشمان را می‌کنیم که به یک اجماع حداکثری برسیم.
چهارشنبه‌شب جلسه اصلاحاتی‌ها برگزار شد و راهبرد آنها در انتخابات هشتم تیر به تصویب رسید. قرار شد ظرف سه‌روز آینده هرکدام از اعضای حقیقی و حقوقی یعنی احزاب و شخصیت‌ها سه‌نفر را به جبهه اصلاحات معرفی کنند. سپس براساس مکانیسم رأی‌گیری، جبهه درمورد گزینه‌های معرفی‌شده تصمیم‌گیری خواهد کرد. در این جلسه، بنابر این شد که در صورت تایید کاندیدای اختصاصی جبهه اصلاحات ازسوی شورای نگهبان، این جبهه در انتخابات حضور خواهد داشت.

حزب اعتدال و توسعه:

حزب اعتدال و توسعه که از احزاب حامی حسن روحانی شناخته می‌شود و هشت سال مناصب مهم دولت را در اختیار داشت تصمیم گرفته نقش در انتخابات فعال ظاهر شود. «جواد هروی» سخنگوی این حزب می‌گوید: از تمام امکانات حزب اعتدال و توسعه در انتخابات استفاده خواهیم کرد؛ ازاین‌رو شعب استانی این حزب فعال شدند. مجموع اتفاقات اخیر سبب شد که ما فرصت کشف چهره‌های جدید را از دست بدهیم و باید از ظرفیت نخبگان سیاسی باسابقه استفاده کنیم.

حزب اعتدال و توسعه ازجمله احزابی محسوب می‌شود که پیش از ثبت‌نام داوطلبان با تعدادی از رجال سیاسی رایزنی کرد و در همین راستا، نشست‌هایی با علی اردشیر لاریجانی داشت. لاریجانی نیز روز گذشته در انتخابات ثبت‌نام کرد.

درصورتی‌که رییس سه دوره نهاد قانون‌گذاری بتواند مُهر تایید حضور در انتخابات را ازسوی شورای نگهبان دریافت کند، احتمال زیاد رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم از کاندیداتوری او هم حمایت خواهد کرد. لاریجانی همچنین ارتباط نزدیک با شیخ علی‌اکبر ناطق نوری، رییس مجالس چهارم و پنجم نیز دارد.

شورای وحدت:

شورای وحدت اصولگرایان که در دو انتخابات مجلس یازدهم و دوازدهم حضوری فعال داشت و توانست تعدادی از گزینه‌های خود را وارد پارلمان کند، برای انتخابات پیش رو برنامه دارد و می‌خواهد گزینه معرفی کند. «سید ابوالقاسم رئوفیان» عضو هیات عالی شورای وحدت در گفت‌وگو با خبرنگار آگاه به تشریح و واکاوی شورای متبوعش در انتخابات هشتم تیر پرداخت و با بیان اینکه راهبرد شورای وحدت تحقق مشارکت هرچه بیشتر مردم پای صندوق‌های رأی است، گفت: برای ما بسیار مهم است که نامزد موردحمایت‌مان خدامدار، مردم‌دار، برخوردار از علم و دانش و هنر مدیریت و دارای تجارب موفق مدیریتی باشد و در عمل پایبندی خود را به دو اصل مترقی و مهم «کارایی» و «اثربخشی» که از اصول مهم مدیریتی است نشان دهد تا بتواند به نجات و پیشرفت کشور بیندیشد و عمل کند و از همه لوازم از نیروی انسانی شایسته گرفته تا برنامه درست و سایر ملزومات در جهت حل مشکلات چه در داخل و چه در مسائل خارجی کمک بگیرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا با گزینه‌های احتمالی مذاکره‌ای داشته‌اید، گفت: تاکنون با هیچ شخصی مذاکره و مکاتبه‌ای نداشته‌ایم.

شورای ائتلاف:

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ازجمله تشکل‌های سیاسی به حساب می‌آید که در دو انتخابات مجلس یازدهم و شورای ششم تهران پیروز میدان شد و در انتخابات ۱۴۰۰ نیز کاندیداتوری آیت‌الله رئیسی (رییس‌جمهوری شهید) حمایت کرد و در هشتم تیر هم از بازیگران اصلی انتخابات خواهد بود؛ البته بنای خود را گذشته بود تا نتایج انتخابات هیات‌رییسه مشخص شود. با اعلام نتایج و پیروزی محمدباقر قالیباف نفس راحتی کشید و از امروز برای انتخابات دورخیز برداشت.

«امیر ابراهیم رسولی» سخنگوی شورای ائتلاف با بیان اینکه در شورای ائتلاف معتقدیم فردی که هشتم تیر قرار است وارد انتخابات شود، باید به مسائل و مشکلات امروز کشور آگاه باشد و سابقه‌اش نشان دهد که توانایی حل مشکلات کشور داشته و مرد این میدان است، گفت: «این روزها برخی در فضای مجازی به‌دنبال پروژه‌های مختلفی از تشبه‌سازی تا امضاسازی هستند تا خود را مطرح کنند که به نظر می‌رسد با رسیدن به روزهای ثبت‌نام و بعد از اعلام نظر شورای نگهبان در فضایی شفاف بتوان به گزینه مطلوب شرایط موجود کشور نزدیک شد.»
آنچه نگاشته شد فقط گوشه‌ای از تحرکات احزاب شاخص در عرصه سیاسی و انتخاباتی کشور بود، قطعا احزاب دیگر هم می‌خواهند صحنه‌گردان آوردگاه انتخابات چهاردهم باشند. باید دید در چند روز آینده معادله سیاسی چگونه رقم می‌خورد؟
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.