۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۴٬۲۲۲

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه هر ماهواره‌ای که پرتاب می‌شود برای ما قدرت و ثروت تولید می‌کند، گفت: با نگاه ویژه‌ای که در دولت سیزدهم وجود داشت و زیر سایه همدلی که بین بخش‌های خصوصی و لشکری و کشوری ایجاد شد، ده‌ها ماهواره درحال پرتاب داریم. وی افزود: از دی‌ماه سال۱۴۰۰ تا دی‌ماه سال۱۴۰۲، تعداد ۱۰پرتاب داخلی داشتیم و تعداد پرتاب‌هایی که در دولت سیزدهم در کمتر از سه سال انجام شده بیش از سه دوره قبل از دولت سیزدهم است.

افتتاح فاز اول پایگاه فضایی چابهار تا دهه فجر

آگاه: زارع‌پور افزود: ان‌شاءالله سیزدهمین پرتاب در دولت سیزدهم نیز خواهیم داشت تا به‌زودی بتوانیم به مدار لئو دست یابیم. همچنین امیدواریم بتوانیم ماهواره سایر کشورها را پرتاب کنیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: در حوزه پایگاه فضایی زمینی که ۱۰سال است خاک می‌خورد نیز برنامه‌هایی وجود دارد. قرار است فاز اول پایگاه فضایی امسال تا دهه فجر افتتاح شود که درحال‌حاضر پیشرفت فیزیکی ۵۰ تا ۶۰درصدی داشته است و با افتتاح این پایگاه، اولین پرتاب ماهواره از این پایگاه صورت خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ساخت منظومه فضایی و انعقاد بیش از هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی همگی از دستاوردهای دولت سیزدهم است، گفت: برای نخستین بار در تاریخ کشور به تصاویر رنگی از سطح کشور دسترسی داریم که پیش از این در اختیار نداشتیم و تمام این اتفاقات خوب در سه سال اخیر رخ داده که حاصل نگاه راهبردی رییس‌جمهوری به این مقوله بود. وی افزود: پروژه (شریف) دوستی سال۹۲ تحویل سازمان فضایی شد، اما سه سال طول کشید که تا ماهواره پرتاب شود حتی در سمنان آزمایش‌های سازگاری و مونتاژ انجام شد، اما در لحظات آخر فرمان عقبگرد صادر شد. وزیر ارتباطات تصریح کرد: آنها نمی‌خواستند کسی در آن‌سوی مرزهای کشور ناراحت شود. ماهواره دوباره برگشت به سوله و خاک خورد و بعد از دوسال دوباره تست شد و درنهایت نیز پرتاب موفقیت‌آمیزی انجام نشد؛ ما دوره این‌چنینی در کشور داشتیم و کشور یک دهه عقب افتاد و از این فضا به دوره‌ای رسیدیم که شهید رئیسی کار خود را آغاز کرد و یادم نمی‌رود در روزهای نخست آغاز به کار در وزارت ارتباطات برنامه‌ای را به آقای رئیسی ارائه دادم که به نخبگان توجه ویژه‌تری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.