۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۷
کد خبر: ۴٬۳۹۶

علی جواهری ـ دبیر گروه جامعه

آگاه: روزگاری است که کسب درآمد برای بسیاری به اشاره دستی بسنده می‌شود؛ اینگونه که مرتب روی تصویر یک موش کارتونی ضربه می‌زنند تا پولدار شوند. در همین شرایط برخی نان را از زیر سنگ درمی‌آورند. افرادی که هیچ پشتیبانی ندارند و جز در مسیر اهداف کارفرمایان خود حرکت دیگری نمی‌کنند. در ناایمن‌ترین شرایط با حداقل حقوق کار می‌کنند تا نان سفره‌شان را تامین کنند.
این داستان مکرر شرایط سخت و ناایمن کارگران معدن هرسال جان تعدادی از آنان، یعنی تنها سرمایه‌شان را بر اثر ریزش می‌گیرد. خبر دردناک تازه ریزش معدن در استان مرکزی و کلنگ‌هایی که برای جستجوی پیکر مفقودان با کورسوی امیدی برای زنده بودن آنان بر زمین فرود می‌آید. در پی این اتفاق در معدن جاده اراک-توره با دستور دادستان،‌ صاحب معدن شازند بازداشت شد. جمعیت شاغل در معادن کشور بیش از ۱۳۰ هزار نفر است و براساس اطلاعات مرکز سالنامه آماری وزارت کار، سهم معدن از میزان حوادث شغلی کشور، سه درصد برآورد شده که نسبت به سهم شاغلان این بخش در سطح کشور، سهم بسیار بالایی دارد.
سهم حوادث در معادن کشور طبق گزارش سازمان نظام مهندسی معدن، ۸۰درصد روباز، ۱۴درصد زغال‌سنگ، ۱۱درصد سنگ تزئینی و سه درصد معادن زیر زمینی غیر زغال‌سنگ است. از این رو، بهبود وضعیت ایمنی معادن در کشور، توجه ویژه‌ای را از سوی مسئولان می‌طلبد.
در این مسیر استفاده از فناوری‌های نوین منجر به کاهش جدی مخاطرات و ارتقای ایمنی در معادن خواهد شد. هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و پهپادها می‌توانند با جمع‌آوری اطلاعات و پردازش هوشمند آنها در هشداردهی خطرات به کارکنان و انجام اقدامات پیشگیرانه تاثیرگذار باشند.
همچنین فناوری‌هایی چون رُباتیک، پهپادها و وسایل نقلیه خودران می‌توانند جایگزین انسان در مناطق پُرخطر شده و صدمات و تلفات انسانی را کاهش دهند. تصمیم‌سازان در این موارد باید در کنار متولی بخش معدن به‌دنبال چگونگی حمایت و پشتیبانی از تولیدکننده برای تسهیل‌ ‌در تامین و ورود ماشین‌آلات و فناوری‌های نوین به معادن باشند و باید به نوعی دست سرمایه‌گذاران صنعت معدن‌کاری را برای واردات ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های نوین به معادن را به‌هر طریق ممکن و با آینده‌نگری و روش‌های حمایتی خاص و هوشمندانه بفشارند.
انصاف این است که برای آنکه به جبر روزگار نان خویش را از دل سنگ بیرون می‌کشد دغدغه کمتری وجود داشته باشد و نظارت و حمایت بیشتری از سوی مسئولان وجود داشته باشد تا آنان با عزت زندگی و با اطمینان خاطر کار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.