۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۴٬۴۹۷

وزیر کشور روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در انتخابات ریاست‌جمهوری امنیت بسیار خوبی خواهیم داشت، همانطور که در انتخابات مجلس همین امر اتفاق افتاد. در انتخابات دو عنصر برای ما بسیار مهم است که یکی امنیت و دیگری سلامت است. درباره امنیت همه پیش‌بینی‌های لازم انجام گرفته و با محوریت فراجا و با کمک بسیج این کار صورت خواهد گرفت.

ترجیح به انتخابات الکترونیکی

آگاه: احمد وحیدی در ادامه حضور خود در میان خبرنگاران اظهار داشت: نزدیک ۱۷۰- ۱۸۰هزار نفر امنیت انتخابات را تامین می‌کنند که عدد بالایی است و طبیعتا ما به امنیت بسیار اهمیت می‌دهیم و از این جهت مشکلی نخواهیم داشت. پیش‌بینی‌ها توسط دستگاه‌ها به‌خوبی انجام شده است. وی درباره سلامت انتخابات اظهار کرد: روی بحث سلامت بسیار حساس هستیم. در دوره قبل در مجلس نصاب بسیار خوبی از سلامت در انتخابات ارائه شد؛ البته شنیده شده که برخی حرف‌هایی بیان می‌کنند که باید دقت کنند و گمانه‌زنی‌های غیرصحیح انجام ندهند. فضای بسیار خوبی اکنون در انتخابات حاکم است. چند نفر با اظهاراتی که انجام می‌دهند که انسان نسبت‌به برخی از نیات قدری مشکوک می‌شود که بیان این حرف‌ها به چه دلیل و چرا طرح می‌شود.
وحیدی بیان کرد: همه داوطلبان می‌توانند در شعب اخذ رأی و در هیأت‌های مختلف اجرایی نماینده داشته باشند و این نماینده‌ها می‌توانند هم سر صندوق رأی و هم موقع شمارش آرا از داوطلبان حضور داشته باشند. ضمن اینکه دستگاه نظارت، بازرسی و خود هیات‌ها هم حضور دارند. وی با بیان اینکه درمورد سلامت انتخابات هیچ‌گونه نگرانی نداریم، بیان کرد: از مجریان و ناظران خواسته شده و به آنها گفته شده به هیچ عنوان نباید سوگیری داشته باشند و از هیچ نامزدی طرفداری نکنند و امانتی که را دارند صادقانه انجام دهند. این کار تا الان به‌خوبی جلو رفته و جلو خواهد رفت. وزیر کشور درباره استدلال شورای نگهبان درمورد عدم برگزاری انتخابات الکترونیکی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: قانون مجوز داده و از ما خواسته که با هماهنگی شورای نگهبان انتخابات را برگزار کنیم. شورای نگهبان برای این کار دلایلی داشتند. باتوجه‌به اینکه در انتخابات مجلس تعداد زیاد بود اما در انتخابات ریاست‌جمهوری تعداد کم است و شلوغی که در مجلس وجود داشت در انتخابات ریاست‌جمهوری نیست، ترجیح دادند که انتخابات الکترونیک برگزار نشود.

رأی سنتی کاغذی به جای الکترونیک
پیش‌تر محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره چرایی عدم استفاده از صندوق رای الکترونیکی و استفاده از شیوه سنتی کاغذی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفته بود؛ درخصوص عدم برگزاری انتخابات الکترونیکی، همانطور که مطلع هستید، قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و قانون انتخابات ریاست‌جمهوری متفاوت است. به همین جهت در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در ماده۱۱۶، به وزارت کشور اجازه داده شده بود تا پیشنهاد برگزاری انتخابات الکترونیک را با تایید شورای نگهبان ارائه کند. مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه رشت، قم، ملایر و آبادان با تایید شورای نگهبان به‌صورت تمام مکانیزه برگزار شد و مردم هم در این چهار حوزه انتخابیه استقبال خوبی از این موضوع داشتند.وی افزود: درخواستی داشتیم که در مرحله دوم این تجربه در برخی حوزه‌ها تکرار شود. ما آمدیم در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی این موضوع را مطرح کردیم. شورای نگهبان مجوز برگزاری انتخابات الکترونیک در هشت حوزه را صادر کرد. آبادان و ملایر به مرحله دوم رفتند و در شش حوزه دیگر از جمله تهران این مجوز صادر شد. در بررسی‌هایی که ما از برگزاری انتخابات مرحله دوم داشتیم استقبال از سوی همکاران ما در میان عوامل اجرایی، نظارتی و مردم مثبت بود. در انتخابات ریاست جمهوری هم پیشنهاد برگزاری انتخابات تمام مکانیزه در کلان‌شهرها را دادیم. بعد از آن کارگروهی بین ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان تشکیل شد. کارگروه کار خود را آغاز و نتایج آن را اعلام کرد. نکته‌ای که در اینجا پیش آمد عدم تصویب قانون در انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر برگزاری انتخابات تمام مکانیزه بود. به جهت محدودیت قانونی که در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری داریم نشد که انتخابات تمام مکانیزه را کلید بزنیم.

نامزدها و طرفدارانشان بنای خود را بر صداقت و اخلاق بگذارند
با این حال آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان روز گذشته ضمن گرامیداشت دهه امامت و ولایت و اعیاد قربان و غدیر ابراز امیدواری کرد: فعالیت‌هایی که در این دهه انجام می‌شود، زمینه‌ساز آشنایی بیشتر جامعه با مفهوم امامت شود. وی خاطرنشان کرد: امامت یک جایگاه سیاسی و حکومتی نیست. امامت تجلی لطف خداوند متعال نسبت به عالم خلقت است و امام واسطه فیض الهی است.
آیت‌الله جنتی بر همین اساس تاکید کرد: دهه امامت و ولایت باید به جشنواره رونمایی نتایج تلاش‌های صورت گرفته برای تبیین پیام غدیر تبدیل شود. دبیر شورای نگهبان در ادامه عنوان کرد: یکی از برنامه‌هایی که لازم است رسانه‌ها و مجامع علمی در این ایام به آن توجه بیشتری داشته باشند، تبیین ابعاد مختلف خطبه مهم پیامبر گرامی اسلام (ص) در غدیر است. وی افزود: این خطبه را می‌توان طولانی‌ترین خطبه پیامبر(ص) در طول حیات مبارک‌شان دانست و از طرفی به لحاظ جمعیت فراوان مخاطبان نیز بی‌مانند است. از طرفی دقت در این خطبه نشان می‌دهد که مخاطبان این خطبه فراتر از حاضران آن روز غدیرخم بوده‌اند و پیامی جاودانه برای همه تاریخ است. آیت‌الله جنتی همچنین بیان داشت: پیام غدیر، معرفی الگوی برتر برای رسیدن به کمال است و تاریخ نشان داده هر امتی، اولیای الهی را به عنوان الگو انتخاب نکرده است مجبور به پیروی از الگوهایی شده است که او را به ضلالت کشانده‌اند.
دبیر شورای نگهبان افزود: بی‌توجهی به پیام غدیر، نه تنها امت اسلام که جامعه انسانی را دچار خسران عظیم کرد و امروز جامعه بشری از این خسران در رنج است و به دلیل عدم شناخت امام و رهبر الهی، گرفتار ظلم و بی‌عدالتی حاصل از جاهلیت مدرن شده است. فلسفه انقلاب اسلامی، اجرای پیام غدیر و تحقق حکومت صالحان است. وی ییان کرد: این روزها که فرصت تبلیغات نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری است از نامزدها و همچنین طرفداران آنها این انتظار وجود دارد که بنای خود را بر صداقت و اخلاق بگذارند و انتظار می‌رود که مردم آگاه و شریف ایران اسلامی نیز با بررسی دقیق و ویژگی‌های نامزدها و همچنین انتخاب مسئولانه خود، این انتخابات را به عاملی برای پیشرفت سریع‌تر کشور تبدیل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.