مرحله بررسی صلاحیت کاندیداها در شورای نگهبان ادامه داشته و امروز شنبه ۱۹خردادماه، مهلت پنج‌روزه این شورا برای بررسی صلاحیت‌ها به پایان می‌رسد. این در حالی است که به موجب ثبت‌نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد، ۸۰نفر ثبت‌نام کردند و اکنون در انتظار اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان هستند.

آیا به رجال سیاسی ایران اضافه می‌شود؟

آگاه: طبق برنامه زمان‌بندی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری که از سوی وزارت کشور اعلام شده است، زمان رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری پنج روز پیش‌بینی شده است، اما طبق قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، این امکان برای شورای نگهبان وجود دارد که در صورت لزوم، این مدت را تا پنج روز دیگر تمدید کند. ماده۵۷ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در رابطه با زمان قانونی بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری مقرر می‌دارد: «شورای نگهبان ظرف پنج روز از تاریخ وصول مدارک داوطلبان به صلاحیت آنان رسیدگی و نظر خود را صورتجلسه نموده و یک نسخه از آن را به وزارت کشور ارسال کند.»

تبصره ماده فوق، در رابطه با شرایط تمدید زمان بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان مقرر داشته است: «در موارد ضرورت بنا به تشخیص شورای نگهبان مدت مذکور در این ماده حداکثر تا پنج روز دیگر تمدید و به وزارت کشور اعلام می‌گردد.» بنابراین به موجب این ماده، شورای نگهبان این امکان قانونی را دارد که در موارد ضرورت، زمان بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری را حداکثر تا ۵ روز تمدید کند. در همین رابطه، سخنگوی شورای نگهبان در روز شانزدهم خردادماه، اعلام کرد: پرونده‌ها را از وزارت کشور تحویل گرفتیم. هرکدام از این پرونده‌ها در جلسات شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد، مباحث و استعلامات مطرح می‌شود، اعضا نظرات خود را بیان می‌کنند و در نهایت تصمیم‌گیری می‌شود. وی با اشاره به این موضوع که فرآیند بررسی صلاحیت‌ها طولانی است، اما به صورت دقیق انجام خواهد شد، گفت: قانون پنج روز مهلت برای بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان پیش‌بینی کرده که امکان تمدید یک پنج روز دیگر وجود دارد. طبیعتا از پنج روز نخست استفاده خواهیم کرد و ممکن است بخشی از مهلت پنج روز دوم نیز، استفاده شود. اما در حالی امروز مهلت پنج روزه شورای نگهبان در راستای بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به پایان می‌رسد که اعلام نتایج این شورا، بسیار حیاتی است.

درواقع شورای نگهبان همواره و در همه ادوار انتخابات بر رعایت «مرّ قانون» تاکید داشته است. البته که انتظاری هم جز این از یک نهاد ناظر بر انتخابات نیست. این در حالی است که در طول ادوار گذشته برخی گروه‌ها و چهره‌های سیاسی انتقاداتی را متوجه شورای نگهبان کرده‌اند و این نهاد ناظر را به‌عدم توجه کافی به برخی ملاحظات ملی و حاکمیتی در تایید صلاحیت‌ها متهم کرده‌اند.

البته رهبر معظم انقلاب هم گاهی در چارچوب قانون و در راستای تاکیدات همیشگی بر رقابتی و پرشور بودن انتخابات، به مقوله تایید صلاحیت‌ها به صورت موردی ورود داشته‌اند. ازجمله می‌توان به تایید صلاحیت برخی نامزدها با حکم ایشان بعد از رد صلاحیت و نیز اشاره صریح بر اینکه نسبت به برخی نامزدها جفا صورت گرفته است، اشاره کرد.

به هر روی آنچه به نظر می‌رسد معطوف به انتخابات پیش رو یادآوری‌اش ضرورت دارد، اهتمام داشتن به پیاده شدن قانون و منویات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای برگزاری یک انتخابات سالم، ایمن، پرشور و رقابتی است. با این حال همه چشم‌ها به روز اعلام اسامی نامزدهای تاییدصلاحیت شده، دوخته شده است و اینکه طیف‌های سیاسی به نمایندگی از بخش‌های مختلف مردم چه نامزدهایی را در رقابت پیش رو خواهند داشت که این مهم البته به نحوه عملکرد این شورا بازمی‌گردد، چراکه عملکرد این شورا به اذعان بسیاری از کارشناسان می‌تواند تنور انتخابات پیش رو را به اصطلاح گرم و گرم‌تر کرده و عاملی بر افزایش مشارکت مردم در انتخابات شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.