۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۴٬۵۰۴

عروج شهادت‌گونه و ناگهانی رییس‌جمهوری شهید حجت‌الاسلام‌و المسلمین رئیسی، فضای کشور را براساس قانون اساسی به‌سمت برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در ۸تیر ۱۴۰۳ برده است.

تخریب یا تبیین؛ مساله این است

آگاه: در همین راستا، آنچه پیش از هر مسئله باید مدنظر قرار گیرد برگزاری انتخابات در یک فضای سالم و بدون چالش و در چارچوب رعایت اخلاق و قواعد انسانی است. بر همین مبنا تفاوت بین تخریب و تبیین نکته‌ای است که باید مدنظر قرار گیرد.
ایام انتخابات، فصل مسابقه خدمت، گفت و شنود و مباحثه نامزدها و طرفداران آنها با یکدیگر است. آنچه در این عرصه مهم است، رعایت اخلاق انتخاباتی از طرف نامزدها و طرفداران آنهاست. رهبر معظم انقلاب در سال‌های متمادی، مصادیق متعددی از اخلاق‌مداری در انتخابات را بیان فرموده‌اند. یکی از مهم‌ترین ارکان آن، رعایت مرز «تبیین» و «تخریب» در گفتگوهاست.
در نارضایتی‌ها و انتقادات «راهش تخریب و اهانت به اشخاص نیست... راهش تبیین است.» ۹/۶/۱۳۸۵ چراکه اساسا «تخریب، فضای انتخابات را خراب می‌کند.» ۱۸/۷/۱۳۸۵ «مردم از فضای تخریب خوششان نمی‌آید.» ۲۹/۶/۱۳۸۷ در مقابل «از اول، حرکت انقلاب بر اساس تبیین به وجود آمد.» ۹/۶/۱۳۸۵ اتفاقا «ظرافت کار اینجا است که ممکن است... در میدان و در عرصه گفتگو باشد - گفتگوهای گرم و داغ - درعین‌حال نفرت‌پراکنی نباشد.» ۶/۳/۱۳۹۲ ناگفته پیداست توجه به این بُعد از اخلاق انتخاباتی، می‌تواند یکی از ملاک‌های انتخاب اصلح باشد؛ چراکه «برای یک مسئول، عقیده و اخلاق مسئله‌ شخصی نیست؛ مسئله‌ای اجتماعی و عمومی است؛ حاکم شدن بر سرنوشت مردم است.» ۲۵/۹/۱۳۸۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.