این شب‌ها مناظره انتخاباتی از صداوسیما پخش می‌شود و ۶رقیب به‌صراحت دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را در آوردگاه هشتم تیر نقد می‌کنند. بحثی که در زمان تبلیغات ازسوی نامزد جریان اصلاحات مطرح و پای آن به میز مناظره هم باز شد، موضوع عدم درک مسئولان و بخصوص دولتی‌ها از نسل «z» بود. مسعود پزشکیان پیش از این در مستند خود که با عنوان «زِد، نگاهی به مطالبات نسل نو» از شبکه اول سیما روی آنتن رفت، با تعدادی از «جوانان» گفت‌وگو کرد و به سوالات آنها  از فیلترینگ و مسئله برجام تا مجلس و برنامه‌هایش برای ریاست‌جمهوری پاسخ داد.

نامزدها چقدر نسل «زد» را می‌شناسند؟

آگاه: او باز در مناظره از نسل زد سخن گفت و تاکید کرد: نه او زبان ما را می‌فهمد و نه ما زبان او را، البته این بخش از سخنان پزشکیان با واکنش سعید جلیلی روبه‌رو شد که به وی گفت: «اینگونه نیست! من به دانشگاه‌ها می‌روم و با دانشجویان صحبت می‌کنم، هم آنها زبان ما را می‌فهمند و هم ما زبان آنها را می‌فهمیم.»
با توجه به اینکه در ایام انتخابات، نامزدها به دغدغه‌های نسل جوان و مطالبات آنها اشاره می‌کنند، باید پرسید چگونه و با چه راهکاری باید به مطالبات این نسل پاسخ داد. برای پاسخ و تببین بیشتر این موضوع با یک فعال دانشجویی گفت‌وگو کردیم.
زینب جعفریان با بیان اینکه به نظرم با نسلی روبه‌رو هستیم که تفکرش عجیب است، گفت: بیشتر مطالبه‌ای که باید این نسل داشته باشد، مطالبه فرهنگی است، آن‌هم برای خلأهای فرهنگی که وجود دارد. یک بخشی از مطالبات فرهنگی ما به این برمی‌گردد که نسل جوان خود را در ساختن کشور دخیل نمی‌داند و در تصمیم‌گیری برای کشور دخیل نمی‌بیند.
وی افزود: وقتی که خود را از آن آدم‌هایی که برای او تصمیم می‌گیرد جدا می‌بیند باعث می‌شود این اعتراض‌ها شکل بگیرد. صرفا برای آنها باید بشود یک راهی پیدا کرد. نمی‌دانم یک ساختار و یک سیستم راه‌اندازی کرد تا همه بتوانند در تصمیم‌گیری‌ها کشور دخیل باشند و احساس کنند به حرفشان اهمیت داده می‌شود. این فعال دانشجویی با بیان اینکه در این صورت، من فکر می‌کنم خیلی از این فضاها و این حس‌ها بهتر می‌شود، اظهار کرد: نمی‌دانم برای این اصل چه کار می‌شود کرد؟ اما اگر به نسل امروز هم نرسد شاید بشود برای آینده کاری کرد که با این مشکلات روبه‌رو نباشیم. این نسل خیلی کم‌توجه است. تلاش را برای ساختن می‌کند اما نتایج تلاش‌های دیگران را ندیده است که خودش بخواهد برای ساختن تلاش کند. حس می‌کنم این دو مطالبه: یک مطالبه فرهنگی و یک مطالبه دخیل کردن مردم در تصمیمات است. جعفریان تصریح کرد: البته نیاز به عمیق‌تر شدن و فکر کردن بیشتر دارد. یک نوع از مطالبات هم مطالبات فرهنگی و تبیینی و رسانه‌ای است. دنیای این نسل در فیلم‌ها و در رسانه ساخته شده است. این نسل نمی‌تواند دنیایش را در جهان حقیقی پیدا کند. فکر می‌کنم مشکل اصلی این است.
وی گفت: درکی از دنیای واقعی ندارند و دارند تلاش می‌کنند دنیای مجازی را به دنیای واقعی بیاورند و نمی‌دانند که چگونه این کار را کنند؟ این حرکات و واکنش‌ها بیشتر فانتزی است؛ البته از این نسل یک نکته را باید بگویم. چیزی که قابل تحسین است اینکه نسبت به نسل‌های گذشته مطالبه‌گرتر هستند و مطالبه‌گری بیشتری دارند. نسبت به هر چیزی که می‌بینند کمتر سکوت می‌کنند و اعتراض بیشتری دارند و جنب و جوش بیشتری دارند. این باارزش است. اگر دولت بتواند از این روحیه در جهت درستی استفاده کند، برای سازندگی کشور مفید است. اما اگر به‌سمت درستی نرود نتایج خوبی برای کشور نخواهد داشت. این فعال دانشجویی با بیان اینکه روحیه مطالبه‌گری با ارزش است اما در سمت و سوی درست استفاده نمی‌شود، تاکید کرد: بچه‌ها نیز از منابع مختلف و غیرمعتبر تغذیه فکری می‌شوند و تحلیل درستی ندارند. درنتیجه نمی‌تواند تصمیم‌های درستی بگیرد و به راهی می‌رسد که اکنون آن را مشاهده می‌کنیم.
جعفریان با طرح این پرسش که راهکار چه چیزی است، گفت: فکر می‌کنم بیشتر آنها باید به سمت تحلیل کردن افکارشان سوق داده شوند. آمدن استادها پای‌کار و افزایش دید تحلیلی دانشجوها یکی از این راه‌هاست. یک مقدار مبانی باید قوی‌تر شود. بعضی از این دانشجوها به هیچ مبنایی پایبند نیستند. واقعا گفت‌وگو کردن با افرادی که مبنا دارند اثرات مثبتی دارد. یک راهکار همین است که دانشگاه به این سمت و سو برود که بچه‌ها را یک مقدار تحلیل‌گرتر بار بیاورد. بچه‌ها را عمیق‌تر کند. بچه‌ها نباید آنقدر سطحی به مسائل  فکر کنند. اگر فضاهای عمیق فکر کردن، ایجاد شود، تفکر می‌تواند در آینده به ما کمک کند و در بلندمدت و در آینده کشور بسیار کمک‌کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.