حادثه هفتم تیرماه سال۱۳۶۰، یکی از حوادث تلخ تاریخ انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود، چراکه پس از وقوع این حادثه که منجر به شهادت شهیدبهشتی و ۷۲تن از یاران واقعی انقلاب شده بود مردم بیشتر به ماهیت دشمنان نظام و انقلاب پی بردند.

هفتم تیر؛ سند رسوایی دشمن

آگاه: در شبانگاه ۷تیر ۱۳۶۰ آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی، رییس وقت دیوان عالی کشور و بیش از ۷۰نفر از مقامات و چهره‌های برجسته سیاسی ازجمله چهار وزیر، چند معاون وزیر، ۲۷نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی در جریان انفجار مقر اصلی این حزب به شهادت رسیدند.
در این واقعه حجت‌الاسلام عبدالوهاب قاسمی نماینده ساری، عباسعلی ناطق نوری نماینده نور، حجت‌الاسلام عمادالدین کریمی نماینده نوشهر در مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام عبدالحسین اکبری از مبارزان انقلابی به همراه دیگر یارانشان به فیض شهادت نائل آمدند. حادثه هفتم تیر ۶روز پس از عزل بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری و یک ماه قبل از فرار وی و مسعود رجوی، سرکرده سازمان مجاهدین خلق به فرانسه صورت گرفت. سه روز قبل از وقوع این حادثه، محمدجواد قدیری، عضو کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق و طراح اصلی انفجار مسجد ابوذر به دوستان خود با اطمینان خبر داده بود که «روز هفتم تیر» کار یکسره خواهد شد.

تشییع پیکرهای شهدا
دو روز بعد از فاجعه هفتم تیر، مردم برای تشییع شهدا، در میدان حسن‌آباد جمع شدند و به سوی بهشت‌زهرا(س) به حرکت درآمدند. شهدا، یکی پس از دیگری روی دست‏های مردم به خاک سپرده می‏‌شدند و تا عصر آن روز، ۲۸تن از شهیدان دفن شدند و تشییع بقیه، ازجمله شهید دکتر بهشتی، فردای آن روز با حضور پرشور مردم انجام شد.

عامل واقعه هفتم تیر چه کسی بود؟
عامل انفجار هفتم تیر، فردی به نام محمدرضا کلاهی، دانشجوی رشته برق دانشگاه علم و صنعت بود که پس از پیروزی انقلاب به سازمان مجاهدین خلق پیوست و با حفظ این عضویت، ابتدا پاسدار کمیته انقلاب اسلامی خیابان پاستور شد و بعد با هدایت سازمان، به داخل حزب جمهوری اسلامی راه پیدا کرد. او در حزب ارتقا یافت و مسئول دعوت‌ها برای کنفرانس‌ها و میزگردها و جلسات شد. ضمن آنکه مسئول حفاظت حزب نیز شد.
او بمب را با کیف‌دستی خود به داخل جلسه حزب جمهوری اسلامی واقع در نزدیکی چهارراه سرچشمه تهران انتقال داد و دقایقی قبل از انفجار، از ساختمان حزب خارج شد. پس از انفجار نیز مدتی در منزل یکی از اعضای سازمان متبوع خود مخفی شد و نهایتا از طریق مرزهای غربی کشور به عراق منتقل شد. او در عراق با یکی از اعضای سازمان ازدواج کرد. اما در سال۱۳۷۰ در فهرست اعضای «مسئله‌دار» سازمان قرار گرفت، در سال۱۳۷۲ از سازمان جدا شد و در سال۱۳۷۳ از عراق رهسپار آلمان شد.

شهید بهشتی جزو  نوادر زمان بود
رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در جمع خانواده‌های شهدای این حادثه در سال۹۴ گفت: «هفتم تیر حادثه‌ کوچکی نبود؛ مدیران برجسته‌ موثرِ حاضر در نظام را -۷۲ نفر را- یکجا نابود کردن، به حسب ظاهر. که شخصیتی مثل شهید بهشتی در میان اینها است؛ شهید بهشتی جزو نوادر زمان بود، جزو کسانی بود که نظیر او را انسان در نسل‌های پیاپی کمتر پیدا می کند. چنین کسی را، تعداد قابل‌توجهی از وزرای کارآمد را، از نمایندگان مجلس را، از فعالان سیاسی و انقلابی را یکجا از مردم بگیرند، خب اثر طبیعی و معمولی این حادثه چیست؟ شکست ملت، شکست انقلاب، قاعدتا این باید باشد؛ اما درست بعکس شد. درست عکس این حادثه، عکس آنچه دشمن از این حادثه انتظار داشت به وقوع پیوست. ملت متحد شد؛ مسیر انقلاب در یک مسیر واقعی قرار گرفت، در مسیر صحیح قرار گرفت؛ دشمنان ملت افشا شدند، رسوا شدند.»
لازم به ذکر است؛حزب جمهوری اسلامی از ۲۹ بهمن ۱۳۵۷ یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شد و اعضای موسس این حزب آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی، آیت‌الله سید علی حسینی خامنه‌ای، حجت‌الاسلام محمدجواد باهنر، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی بودند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.