۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۴٬۷۵۸

در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال موضوع نظرسنجی‌ها و گمانه‌زنی‌هایی که درباره انتخابات داشتند به یکی از بحث‌های مفصل تحلیلی تبدیل شده بود. صداوسیما یکی از نهادهایی انجام این نظرسنجی‌ها بود.

جیک و پوک نظرسنجی صداوسیما

آگاه: محسن شاکری‌نژاد، رییس مرکز تحقیقات صداوسیما به تشریح بعضی از جزئیات این نظرسنجی پرداخته و گفته است: ما معمولا نظرسنجی‌های انتخاباتی را در مرکز تحقیقات صداوسیما از یک سال قبل از آغاز فرآیند انتخابات شروع می‌کنیم و امسال هم با این نیت که انتخابات۱۴۰۴ برگزار خواهد شد، ۲۷اردیبهشت‌ماه اولین نظرسنجی را انجام دادیم، یعنی سه روز قبل از شهادت رییس‌جمهوری و هیات همراه، بعد آن حادثه تلخ اتفاق افتاد و همه کشور ازجمله سازمان و به طبع آن مرکز تحقیقات رسانه ملی خیلی سریع وارد مراحل انتخابات شدند. 
رییس مرکز تحقیقات رسانه ملی این را هم گفته که: نظرسنجی‌های میدانی ما یک روز مراکز استان‌ها انجام می‌شود، یک روز شهرستان‌های هر استان و یک روز روستاهای هر استان، بنابراین سه روز طول می‌کشد، نظرسنجی‌های تلفنی ما هم یک روز تماس با شماره‌تلفن‌های همراه برقرار می‌شود و یک روز هم تماس با شماره‌تلفن‌های ثابت برقرار می‌شود که آن هم دو روز طول می‌کشد و ما، چون نظرسنجی‌های میدانی که دقیق‌تر است و با حجم نمونه بالاتر است، به نامزدها تقدیم می‌کنیم و سه روز این طول می‌کشد و تقریبا این می‌شود به فاصله پنج روز، چون دو روز نظرسنجی تلفنی داریم و سه روز نظرسنجی میدانی این را تقدیم می‌کنیم و مجدد دو روز تلفنی داریم و سه روز میدانی باز این را تقدیم نامزدها می‌کنیم، ما یک مرحله دیگر نظرسنجی میدانی داریم که روز چهارشنبه تمام خواهد شد که آن را هم تقدیم ستادهای نامزدها خواهیم کرد. او درخصوص درجه اطمینان نظرسنجی‌ها گفت: ما ازلحاظ آماری ۹۷درصد اطمینان نظرسنجی‌ها را انجام می‌دهیم و بقیه جاها هم بین ۹۵ تا ۹۷درصد اطمینان هست، یعنی نهایتا بین سه تا پنج درصد خطای قابل‌قبول داریم در این زمینه، ما در انتخابات مجلس هم پیش‌بینی ما ۷/۴۱درصد مشارکت بود و مشارکت واقعی که اتفاق افتاد ۴۱درصد بود که ۰.۷درصد خطا پیش‌بینی کرده بودیم. 
شاکری‌نژاد ادامه داد: در طول سالیان گذشته اساسا داده‌های نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما منتشر نمی‌شده ولی در این دوره دکتر جبلی و ستاد انتخابات سازمان تصمیمشان بر این شد که ما نظرسنجی‌ها را در اختیار نامزدها و نهادهای متولی امر انتخابات قرار دهیم. ما اینها را به‌صورت محرمانه در اختیار نامزدها قرار می‌دهیم، اینکه خودشان بخواهند از طریق ستادشان یا در فضای مجازی منتشر کنند با خودشان است. 
شاکری‌نژاد درخصوص نظرسنجی مناظره‌ها هم گفت: ما بعد از مناظره اول یعنی بلافاصله روز بعد از مناظره، نظرسنجی انجام دادیم درباره میزان مخاطب این برنامه و تقریبا ۳۱درصد از پاسخگویان گفتند این مناظره را دیدند، چون ما از جامعه ۱۸سال به بالا این نظرسنجی را انجام می‌دهیم، اگر براساس آمار جامعه بالای ۱۸سال ایران را ۵/۶۱میلیون در نظر بگیریم، چیزی حدود ۱۹ تا ۲۰میلیون نفر را می‌توانیم تخمین بزنیم که این مناظره را دیدند. در همان نظرسنجی درمورد اینکه آیا این مناظره توانسته به شناخت آنها کمک کند نسبت‌به نامزدها سوال پرسیده بودیم که حدود ۴۷درصد از کسانی که مناظره‌ها را دیده بودند، گفته بودند که توانسته به ما کمک کند و حدود ۳/۹درصد گفته بودند کمکی به افزایش شناخت ما نکرده است، سه محور را هم پرسیده بودیم درباره نظرشان درخصوص بی‌طرفی و رعایت عدالت بین نامزدها درباره تسلط مجری و درباره محور سوالات و موضوعات مناظره هم پرسیده بودیم که به طور میانگین بالای ۹۲درصد پاسخگویان راضی بودند. رییس مرکز تحقیقات رسانه ملی ادامه داد: نظرسنجی‌های مناظره دوم را هم انجام دادیم و نتایج آن هم مشخص شده که با ۰.۴درصد افزایش مخاطب نسبت‌به مناظره اول مواجه شدیم و ۸/۳۱درصد گفته بودند این دو مناظره را دیدند و افزایش شناخت نسبت‌به نامزدها به نزدیک ۶۰درصد رسیده و نشان می‌دهد جلوتر که آمدیم مناظره‌ها به افزایش شناخت نسبت‌به نامزدها کمک کرده است و مردم را به تصمیم نزدیک‌تر می‌کند و داده‌ها نشان می‌دهد که این مناظره‌ها میزان مرددین را کاهش می‌دهد و کسانی را که تصمیم نگرفته‌اند به تصمیم نزدیک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.