نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست آگاه، در ارزیابی خود در رابطه با توزیع بودجه استانی و الزامات این بخش، گفت: طبیعتا تخصیص بودجه و توزیع منابع مالی و اعتباری در سطح کشور و استان‌ها باید متناسب با ظرفیت‌های هر استان و شاخص‌هایی که برای پیشرفت هر استان تعریف می‌شود، لحاظ شود.

‌ سهم‌خواهی و چانه‌زنی نظام توزیع منابع بودجه‌ای را به هم ریخته است

آگاه: پیمان فلسفی با بیان اینکه یکی از مصادیق توزیع منابع بودجه‌ای بر مبنای جمعیت است، ادامه داد: در این زمینه بسیاری از شاخص‌های دیگر باید به‌درستی تعریف شود و هر استان باید ضریب متناسب با آن شاخص‌ها را داشته باشد و در نظام بودجه‌ریزی کشور این ضرایب اعمال شود؛ بنابراین قاعده کار این است، اما متاسفانه آنچه در عمل اتفاق می‌افتد با آن چیزی که باید باشد و آن نگرش علمی و کارشناسی که معمولا وجود دارد، فاصله دارد. وی با اشاره تاثیر قدرت چانه‌زنی متولیان هر استان و هم سهم‌خواهی افراد در جذب منابع بودجه، تصریح کرد: بنابراین هر استان اگر توان چانه‌زنی بالاتری داشته باشد، طبیعتا ممکن است سهم بیشتری از منابع اعتباری برای استان خود کسب کند، این در حالی است که ممکن است یک استان دیگر جمعیت، ظرفیت و نیاز بیشتری به بودجه داشته باشد و منابع کمتری از بودجه را به خود اختصاص دهد.
فلسفی تاکید کرد: به همین دلیل عدالت در توزیع منابع بودجه‌ای در نظام بودجه‌ریزی کشور بسیار حائزاهمیت است و ما باید یک سازوکاری را در مجلس دوازدهم در این رابطه تعریف کنیم تا ساختار بودجه بر مبنای شاخص‌هایی تعریف شود که ما را به‌سمت عدالت و توسعه متوازن استان‌ها سوق دهد. وی با بیان اینکه براساس توسعه متوازن، هر استانی متناسب با نیازها، ظرفیت‌ها و کمبودها منابع مالی دریافت می‌کند، ادامه داد: همچنین براساس توسعه متوازن، هر استانی متناسب با اولویت‌ها بودجه دریافت می‌کند، چراکه ممکن است اولویت‌های هر استانی به استان دیگر متفاوت باشد؛ بنابراین این مسئله باید در این بخش لحاظ شود.
فلسفی تاکید کرد: البته ممکن است در استانی اصلا به فرودگاه نیاز نداشته باشیم اما می‌بینیم که برای یک شهرستان بودجه‌ای برای احداث فرودگاهی دریافت کرده‌اند که اصلا احداث آن فرودگاه ضرورت نداشته است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین ما باید این قبیل موضوعات را به یک نظام هوشمند تبدیل کنیم. درواقع اگر دخالت انسان‌ها در تصمیم‌گیری، سهم‌خواهی و موضوعات تبلیغاتی در تخصیص بودجه کم شده و ما این فرآیند را در قالب یک سیستم هوشمند دنبال کنیم و براساس ضرایب و شاخص‌های تعریف‌شده کار را پیش ببریم، ان‌شاءالله نظام توزیع بودجه در استان‌ها عادلانه‌تر خواهد شد. وی تاکید کرد: اگر این فرآیند درحقیقت رخ ندهد ما با خطر مهاجرت برخی استان‌های کمتر برخوردار به‌سمت استان‌های برخوردار خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.