نماینده مردم اسفراین با اشاره به راهکارهای دستیابی به رشد اقتصادی ۸درصدی براساس برنامه هفتم توسعه بیان کرد: تقریبا از سال۱۳۳۵ تا ۱۴۰۲ متوسط رشد اقتصادی کمتر از پنج درصد است.

باید شناخت عمیقی از رشد اقتصادی پیدا کنیم

آگاه: هادی قوامی در گفت‌وگو با آگاه ادامه داد: همچنین از سال۱۳۵۷ تا ۱۴۰۲ متوسط رشد اقتصادی کمتر از دو درصد است و از سال۱۳۹۰ به بعد متوسط رشد اقتصادی نزدیک به صفر است؛ بنابراین هرچه به سمت مقاطع مختلف حرکت می‌کنیم، رشد اقتصادی بسیار پایین بوده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد اقتصادی در کشور حائز دو ویژگی است، ادامه داد: نخست اینکه رشد اقتصادی در کشور پرنوسان بوده یعنی ما در سال‌هایی با رشد ۱۲درصدی و در سال بعد از آن، با منهای ۷درصد رشد مواجه بودیم. همچنین ویژگی دوم در این بخش گویای این است که رشد اقتصادی ما پایین است؛ بنابراین اقتصاد ایران دارای رشد اقتصادی پایین و همچنین پرنوسان است. قوامی تاکید کرد: درواقع، لازمه افزایش رشد اقتصادی متوسط هشت درصد در برنامه هفتم توسعه، ایجاد یکسری اصطلاحات ساختاری در عرصه اقتصاد کشور است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به‌عنوان‌مثال، یکی از اصلاحات ساختاری، اصلاح ساختار بودجه است، تا ما به‌واسطه این اصلاحات، دیگر بودجه‌ای با کسری تصویب نکنیم. وی با بیان اینکه باید شناخت عمیقی از رشد اقتصادی پیدا کنیم، ادامه داد: اصلاحات ساختاری در نظام بودجه‌ریزی و فعالیت بانک‌ها و از بین بردن ناترازی‌ها می‌تواند شرایط را مهیای رشد اقتصادی کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر افزایش بهره‌وری در رشد اقتصادی تاکید کرد: درواقع ما برای اینکه بتوانیم بهره‌وری را افزایش دهیم باید بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و فعالیت را به تصویب برسانیم؛ در این شرایط باید مشاهده کنیم بهای تمام‌شده یک فعالیت چقدر است و متناسب با آن، بودجه یک دستگاه را تامین کنیم. در این شرایط ممکن است بودجه دستگاهی که درحال‌حاضر ۸۰هزار میلیارد تومان است، به ۴۰هزار میلیارد تومان برسد؛ بنابراین این موارد حتما باید موردتوجه مسئولان و دولت بعدی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.