۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۴٬۹۱۶

دکتر محمدمهدی مفتح ـ نماینده مردم همدان در مجلس یازدهم و دوازدهم

مهارتورم از ایده تا عمل

آگاه: معتقد است مهار تورم یکی از مهم‌ترین کارهایی بوده و هست که در حوزه اقتصادی باید انجام شود تا وقتی ثبات قیمت‌ها پیدا می‌شود، مردم به‌ویژه مردم محروم نتیجه آن را مستقیما ببینند.

مهارتورم از ایده تا عمل
سال گذشته رهبری عنوان مهار تورم و رشد تولید را برگزیدند و امسال هم جهش تولید با مشارکت مردم. با عنایت به روی‌کارآمدن دولت جدید و البته مجلس شورای اسلامی چه تدابیری لازم است اتخاذ شود؟
توجه به این نکته ضروری است که سال‌های اخیر رهبری نام سال را در حوزه مسائل اقتصادی انتخاب می‌کند و خود این یک توجه دادن به مسئولان است که به مسائل اقتصادی توجه بیشتری داشته باشند. مهار تورم و رشد تولید که نام‌گذاری سال۱۴۰۲ بود، نشان می‌داد که تورم یک نکته بسیار مهم در اقتصاد ماست، مورد عنایت مقام معظم رهبری قرار گرفته است و فرمودند تورم مهار شود، دستوری است که باید همه مسئولان کشور به آن توجه کنند. مهار تورم یکی از مسائل بسیار مهم و اساسی در اقتصاد کشور است و موردتاکید حضرت آقا در نامگذاری سال قرار گرفت و مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلی که در حوزه اقتصاد که مردم با آن مواجه‌اند، گرانی سرسام‌آور و روزمره است که هر روز بسیاری از کالاها گران‌تر می‌شوند و این بر اثر تورمی است که در اقتصادمان وجود دارد؛ لذا مهار تورم یکی از مهم‌ترین کارهایی بوده و هست که در حوزه اقتصادی باید انجام شود تا وقتی ثبات قیمت‌ها پیدا می‌شود، مردم به‌ویژه مردم محروم نتیجه آن را مستقیما ببینند. حضرت آقا مهار تورم را از مسیر رشد تولید تاکید کردند؛ یعنی علاوه‌بر اینکه تولید محاسن زیادی از نظر ایجاد اشتغال، بالا بردن تولید ناخالص داخلی و بسیاری از پارامترهای دیگر دارد، در کاهش تورم هم تاثیر بسزایی دارد. این دو عنوان که با هم آمده شاید می‌خواهد به این معنا اشاره کند که یکی از مهم‌ترین راه‌های مهار تورم توجه به تولید و رشد تولید است؛ بنابراین یک دستورالعمل مناسب برای دولت و مسئولان بود. حالا امسال این جهش تولید با دخالت و توان مردمی مدنظر قرار گرفته است.
چه تصمیمات و استراتژی‌هایی می‌تواند سرعت دستیابی به اهداف فوق را افزایش دهد؟
بحث‌های تخصصی حوزه اقتصادی است که باید بانک مرکزی و کارشناسان حوزه اقتصادی کارهای لازم را انجام دهند. تورم بحث تخصصی اجرایی دارد که بیشتر در حوزه کار بانک مرکزی است و دولت هم به‌طورکلی باید در جریان تصمیمات و مجری تصمیمات باشد. در مورد تولید هم همینطور.
ارتباط موثر و عمیق با کشورهای همسایه و تقویت روابط خارجی چقدر می‌تواند در رشد تولید و اقتصادمان موثر باشد؟
بستگی دارد که این روابط را چگونه تعریف کنیم. وقتی حضرت آقا سال را نام‌گذاری می‌کند، یعنی هر کدام از دستگاه‌ها در حوزه کاری خود به این هدف توجه کنند و وزارت خارجه هم باتوجه‌به این هدف در ارتباطات بین‌المللی کاری کند که این هدف و ارتباطات محقق شود.
چه باید کرد که شعار امسال با پایان یافتن سال از دستورکار مسئولان خارج نشود و همچنان به آن اهتمام داده شود؟
به‌طور مداوم مسئولان بخش‌های مختلف باید در برنامه‌های سالانه‌شان روی موضوعاتی همچون مهار تورم، رشد تولید و دخالت دادن مردم در بخش‌های مختلف اقتصاد کار کنند و به هم متذکر شوند.
 رهبری از سال۹۶ در نامگذاری سال‌ها مکررا به تولید اشاره داشتند و امسال هم بر رشد تولید تاکید کردند. ورای این تاکیدات و تصریحات، تولید کشور در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه تمهیداتی برای رشد و تقویتش باید اندیشید؟
بایستی اقداماتی انجام شود تا رشد تولید به بهترین مدل خود محقق شود و در عمل به اجرا برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.