رییس کل گمرک اعلام کرد: میزان صادرات غیرنفتی کشور در سه‌ماهه امسال با افزایش ۷.۶درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته، به ۱۳.۵میلیارد دلار رسیده است.

تجارت خارجی به ۴۰میلیارد دلار رسید

آگاه: محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد گفت: میزان وزنی صادرات غیرنفتی در سه‌ماهه امسال ۳۷.۸میلیون تن بوده که افزایش ۵.۶درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرده است. همچنین، میزان صادرات کشور با احتساب نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی ۲۵.۷میلیارد دلار بوده است.
وی ارزش تجارت خارجی کشور (مجموع واردات و صادرات) در سه‌ماهه نخست سال۱۴۰۳ را ۴۰میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: در سه‌ماهه نخست سال۱۴۰۳، با احتساب صادرات نفت خام و نفت کوره (اعلام شده توسط وزارت نفت) و خدمات فنی و مهندسی، شاهد ۱۱.۴میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی و بدون احتساب صادرات نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی و مهندسی، حدود ۸۰۰میلیون دلار کسری تجارت خارجی بوده‌ایم.
به گفته رییس کل گمرک، در سه‌ماهه امسال ۱۵.۶میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۶.۲میلیارد دلار صادر شده است که افزایش ۷.۲۶ درصدی در وزن و ۸.۸۵درصدی در ارزش را نشان می‌دهد. همچنین سه قلم عمده کالاهای صادراتی در سه‌ماهه نخست سال جاری، به گاز طبیعی مایع‌شده با ۱.۶میلیارد دلار، پروپان مایع‌شده با ۸۶۴میلیون دلار و متانول با حدود ۶۰۴میلیون دلار اختصاص داشت.
رضوانی‌فر افزود: در بین ۱۰قلم عمده کالاهای صادراتی، بیشترین رشد ارزشی به گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی‌شکل مایع‌شده با ۸۷درصد، پلی‌اتیلن گرید فیلم با ۶۳درصد و میله‌های آهنی یا فولادی با ۱۸درصد افزایش، اختصاص داشت. وی درخصوص کالاهایی که در بین ۱۰قلم عمده کالاهای صادراتی، دارای بیشترین کاهش در ارزش بودند، بیان‌ کرد: بوتان مایع‌شده با ۱۳‌درصد، شمش از آهن و فولاد با ۹درصد و گاز طبیعی مایع‌شده با سه درصد کاهش، بیشترین کاهش در ارزش را داشته‌اند.
رییس کل گمرک خاطر نشان کرد:‌ متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۵۱دلار در سه‌ماهه نخست سال گذشته به ۳۵۷دلار در سه‌ماهه نخست سال۱۴۰۳ رسیده که افزایش دو ‌درصدی داشته است.
رضوانی‌فر درخصوص بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی کشور در سه‌ماهه سال جاری گفت: در این مدت چین با ۳.۶میلیارد دلار، عراق سه‌میلیارد دلار، امارات متحده عربی ۱.۹میلیارد دلار، ترکیه با ۱.۳میلیارد دلار، افغانستان با ۵۲۴میلیون دلار، پاکستان ۵۱۴میلیون دلار و هند با ۴۴۳میلیون دلار، هفت کشور عمده مقصد صادراتی ایران بودند و در سه‌ماهه امسال ۸۱درصد از وزن و ۸۳درصد از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشور به هفت کشور فوق‌الذکر صادر شده است. وی درخصوص میزان واردات در سه‌ماهه سال جاری افزود: در این مدت ۹میلیون و ۴۰۰هزار تن کالا به ارزش ۱۴.۳میلیارد دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزنی ۷.۷۳درصد و از حیث ارزش ۱.۳۳درصد افزایش نشان می‌دهد.
رییس کل گمرک ادامه داد: سه قلم عمده کالاهای وارداتی در سه‌ماهه نخست سال۱۴۰۳، ذرت دامی با ۸۹۰میلیون دلار، کنجاله سویا با ۴۸۳میلیون دلار و طلا به اشکال خام با ۴۷۶میلیون دلار بوده است. به گفته رضوانی‌فر، در بین ۱۰قلم عمده کالاهای وارداتی، بیشترین افزایش ازلحاظ ارزش، به کنجاله سویا با رشدی ۱۰۱۵درصدی، طلا به اشکال خام با رشدی ۲۶۵درصدی و شکر با رشد ۱۵۰‌درصدی اختصاص داشت.
به گفته وی، در بین ۱۰قلم عمده کالاهای وارداتی، بیشترین کاهش ازلحاظ ارزش دلاری، مربوط‌به روغن دانه آفتابگردان با ۵۰درصد کاهش، برنج با ۱۹درصد کاهش و ذرت دامی با ۱۳درصد کاهش بوده و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۵۲۶دلار بوده که نسبت‌به رقم ۱۶۲۲دلار در سه‌ماهه نخست سال۱۴۰۲، ۶درصد کاهش نشان می‌دهد.
رضوانی‌فر در پایان درخصوص هفت کشور عمده طرف معامله واردات با ایران در سه‌ماهه سال۱۴۰۳، اظهار کرد: در این مدت امارات‌متحده عربی با ۴.۵میلیارد دلار، چین با چهار میلیارد دلار، ترکیه با ۱.۸میلیارد دلار، آلمان با ۴۹۲میلیون دلار، هند با ۴۲۸میلیون دلار، روسیه با ۳۰۹میلیون دلار و هلند با ۲۷۳میلیون دلار هفت کشور عمده طرف معامله واردات با ایران بودند.

صادرات ایران به ۵۶ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی
رییس کل گمرک ایران در گفت‌وگو با ایرنا نیز از افزایش میزان صادرات ایران به ۵۶کشور عضو سازمان همکاری‌ اسلامی خبر داده که حکایت از رشد ۱۵درصدی ارزش دارد.
محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است: در سه‌ماهه نخست سال۱۴۰۳، میزان صادرات به ۵۶کشور عضو سازمان همکاری اسلامی در مجموع بالغ بر ۲۱.۵میلیون تن کالا و به ارزش ۸.۶میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشدی ۶درصدی در وزن و ۱۵درصدی در ارزش دلاری داشته است. وی تصریح کرد: در این مدت، میزان واردات از این کشورها، در حدود ۵.۲میلیون تن و به ارزش ۶.۹میلیارد دلار بوده و رشدی به‌ترتیب ۲۰ و ۷درصدی در وزن و ارزش در مقایسه با سه‌ماهه نخست سال گذشته داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.