۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۴٬۹۹۲

مسعود پزشکیان در مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حائز ۱۶میلیون و ۳۸۴هزار و ۴۰۳رأی شد و بر این اساس، رییس‌جمهوری منتخب ایران شد.

تنفیذ و تحلیف رییس‌جمهوری نیمه اول مرداد

آگاه: پس از انتخاب رییس‌جمهوری ازسوی مردم، این سوال بیش از پیش مطرح می‌شود که رییس‌جمهوری فعالیت خود را از چه زمانی آغاز خواهد کرد؛ از این رو برای تحویل گرفتن دولت توسط رییس‌جمهوری منتخب باید یکسری اقدامات انجام شود، به این معنا که پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری و تایید صحت آن ازسوی شورای نگهبان، فرد منتخب برای تصدی امور اجرایی کشور باید از دو مرحله دیگر نیز عبور کند. به این صورت که در مرحله نخست باید حکم ریاست‌جمهوری وی به امضای مقام معظم رهبری برسد و در مرحله دوم با رعایت شرایط مندرج در اصل ۱۲۱ قانون اساسی باید در مجلس شورای اسلامی مراسم سوگند رییس‌جمهوری انجام شود؛ بنابراین حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخاب مردم ازسوی رهبر انقلاب امضا و به اصطلاح «تنفیذ» شود و درنهایت رییس‌جمهوری باید طی مراسمی در مجلس شورای اسلامی با عنوان «تحلیف» سوگند یاد کند.
با این حال سخنگوی هیات‌رییسه مجلس در گفت‌وگو با آگاه درباره زمان برگزاری مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری منتخب، اظهار کرد: در مرحله اول و پیش از برگزاری هر مراسمی، باید منتظر ماند تا شورای نگهبان گزارش خود را درباره صحت انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کند. عضو هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: با وجود آنکه تا ۳۱تیرماه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه خود برای پیگیری امور مردم هستند، اما اگر زودتر از این موعد شرایط برگزاری مراسم تحلیف فراهم شود، مجلس مشکلی ندارد. مجلس آمادگی کامل برای برگزاری مراسم تحلیف دارد و هر وقت مقدمات کار فراهم شود، جلسه فوق‌العاده‌ای در این زمینه برگزار خواهیم کرد.
علیرضا سلیمی بیان کرد: البته باتوجه‌به اینکه برای مراسم تحلیف رییس‌جمهوری قاعدتا مهمانان خارجی دعوت می‌شوند، این کار تا حدی زمان‌بر است. از طرف دیگر، مراسم تنفیذ هم مقدماتی دارد که باید انجام شود؛ به همین دلیل پیش‌بینی‌های فعلی حکایت از این دارد که مراسم تنفیذ و تحلیف رییس‌جمهوری نهم ایران، نیمه اول مردادماه برگزار شود.

سازوکار معرفی وزرا به مجلس
البته رییس‌جمهوری منتخب پس ازحضور در مراسم تنفیذ و تحلیف به معرفی وزرای خود به مجلس می‌پردازد.
به موجب ماده۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، «رییس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت یا تغییر نیمی از وزرا از ابتدای شروع به کار دولت، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح‌حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تسلیم کند. رییس مجلس مکلف است نامه معرفی هیات وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند، سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد.»
گفتنی است مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری منتخب در واکنش به نتایج انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مردم عزیز ایران انتخابات تمام شد و این تازه آغاز همراهی ماست. مسیر دشوار پیش رو جز با همراهی، همدلی و اعتماد شما هموار نخواهد شد؛ دستم را به سوی شما دراز می‌کنم و به شرافتم سوگند می‌خورم که در این راه تنهای‌تان نخواهم گذاشت؛ تنهایم نگذارید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.