میزان مشارکت مردم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری همچنان مورد تحلیل کارشناسان و رسانه‌هاست. در ارتباط با این مسئله روزنامه آگاه نیز با سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

پیشرفت کشور نیازمند همراهی جناح‌های سیاسی

آگاه: انتخابات چهاردهیمن دوره ریاست‌جمهوری جمعه گذشته با مشارکت ۴۹.۸درصدی مردم برگزار و «مسعود پزشکیان» به‌عنوان نهمین رییس‌جمهوری ایران انتخاب شد تا از بهارستان راهی پاستور شود. او به مدت پنج دوره نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بود.
پس از مشارکت مردم در حماسه ۱۵تیرماه، رهبر انقلاب در پیامی با بیان اینکه این حرکت بزرگ در رویارویی با غوغای دست‌سازِ تحریم انتخابات که دشمنان ملت ایران برای القای ناامیدی و بن‌بست به راه انداخته بودند، کاری درخشان و فراموش‌نشدنی است و همه نامزدهای محترم و همه کسانی که برای پیروزیِ هر یک از آنان، هفته‌ها تلاش شبانه‌روزی کردند در افتخار و ثواب آن شریک‌اند، تاکید کردند: اکنون ملت ایران رییس‌جمهور خود را انتخاب کرده است. اینجانب با تبریک به ملت و به رییس‌جمهور منتخب و به همه فعالان این صحنه حساس مخصوصا جوانان پرشور ستادهای انتخاباتی نامزدها، همگان را به همکاری و نیک‌اندیشی برای پیشرفت و عزت روزافزون کشور توصیه می‌کنم. شایسته است رفتارهای رقابتی دوران انتخابات به هنجارهای رفاقتی تبدیل شود و هر کس در حد توان خود برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کند.
پیام رهبر انقلاب حاکی از آن بود که باید در دوره «پسا انتخابات» فصل جدیدی از همکاری قوا برای ایران قویِ را کلید زد و این نیاز به مشارکت و همکاری همه قواست، حتی کنشگران سیاسی هم از بیرون میدان می‌توانند با ارائه ‌نظرات و پیشنهادات خود به دولت چهاردهم کمک کنند تا به اهداف خود دست یابد؛ تحقق اهداف دولت قطعا به نام یک رییس‌جمهور یا دولت او تمام می‌شود، بلکه به نام نظام ثبت می‌شود، ضمن آنکه دولتمردان جدید از مدیریت رییس‌جمهور شهید می‌توانند الگوبرداری کنند و این موضوع از مطالبات رهبر انقلاب است.
ایشان روز گذشته در دیدار هیات دولت سیزدهم فرموده بودند: «یکی از مهم‌ترین خصوصیات آقای رئیسی مردمی‌بودن بود. این باید برای همه ماها، برای دولت‌ها و رؤسای دولت‌ها، برای اعضای دولت‌ها الگو باشد. ایشان به مردم اعتنا می‌کرد، برای مردم احترام قائل بود، در بین مردم حضور پیدا می‌کرد، لمس می‌کرد حقایق را با حضور در میان مردم، حرف‌های آنها را می‌شنید و نیازهای آنها را محور برنامه‌ریزی‌های خودش قرار می‌داد.» به‌هرحال دولت جدید به‌زودی فعالیت‌های خود را در پاستور شروع می‌کند، اما ازآنجاکه هنوز تحلیل‌هایی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات مطرح می‌شود برآن شدیم تا درباره کنش و واکنش سیاسیون در دوره انتخابات و آغاز فصل جدیدی که در قوه مجریه از سرگرفته می‌شود با سه نماینده مجلس گفت‌وگو کردیم.

رشد و پیشرفت کشور نیازمند اتحاد جناح‌های سیاسی است
علی خزایی درباره فرمایشات رهبر انقلاب خطاب به رییس‌جمهوری منتخب کشور گفت: رهبر انقلاب همیشه نگاه رشدمحور به کشور داشتند و در این راه به بهره‌گیری از جوانان توجه دارند و پیام اخیر ایشان هم فراجناحی و در مسیر اعتلای کشور بود. وی با بیان اینکه رقابت‌های انتخاباتی به پایان رسیده و باید همه چهره‌های سیاسی طبق عقل سلیم به دولت کمک کنند، یادآور شد: شرایط داخلی و خارجی کشور به نحوی است که باید دولت اقتدار لازم را در مجامع بین‌المللی داشته باشد تا بتواند حق و حقوق کشور را استیفا کند.
نماینده مردم ورامین، دو جناح سیاسی در کشور را به دو بال پرنده تشبیه کرد که باید با کمک هم پرواز کنند و اضافه کرد: رشد و پیشرفت کشور نیازمند اتحاد این دو جناح سیاسی است و این دو جناح مانند دو حزب سیاسی در آمریکا نیستند که به یکدیگر هجمه وارد کرده و با هم دشمنی دارند.
خزایی با بیان اینکه هر دو حزب اصولگرا و اصلاح‌طلب در کشور به برابری و برادری تاکید دارند، تصریح کرد: آقای سعید جلیلی دیگر نامزد این انتخابات هم به این موضوع تاکید داشت که باید همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی به دولت کمک کنند تا رییس‌جمهوری منتخب بتواند کارهای اجرایی را به‌خوبی پیش ببرد. وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه دولت منتخب از ظرفیت‌های فراوان کشور به‌ویژه منابع انسانی جوان، انقلابی و کارآمد استفاده کند، گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند که رییس‌جمهوری منتخب مردمداری، پرکاری، دلسوزی و کارآمدی را ادامه دهد و نگاه پدرانه به کشور و مردم جامعه داشته باشد.
*مردم با حضور در انتخابات بهترین نسخه را برای پیشرفت کشور تجویز کردند
مهرداد لاهوتی، عضو هیات‌رییسه فراکسیون مستقلین مجلس هم می‌گوید: نکته قابل‌توجه این است که در انتخابات ریاست‌جمهوری در دوره‌های قبل بخشی از مشارکت مربوط به انتخابات شوراهای شهر و روستا بود اما ما در این دوره همزمانی انتخابات شوراها را با انتخابات ریاست‌جمهوری نداشتیم، با این حال، شاهد افزایش مشارکت مردم بودیم.
وی خاطرنشان کرد: در این ایام دشمنان و معاندان نظام تمام توان خود را برای منصرف ساختن مردم از حضور در پای صندوق‌های رأی به کار گرفتند و با فضاسازی‌های گسترده رسانه‌ای در مقابل سفارتخانه‌های ما در کشورهای مختلف، به جنگ روانی دامن زدند. عضو هیات‌رییسه فراکسیون مستقلین مجلس گفت: با وجود همه این فضاسازی‌های رسانه‌ای و دلارهای فراوانی که برای اقدامات آنها هزینه شد، مردم ما با درک صحیح از شرایط موجود بهترین راه را حل مشکلات و پیشبرد امور و حرکت به سمت توسعه و پیشرفت امور با حضور در پای صندوق رأی دانستند.

 پزشکیان وعده‌های خود را عملیاتی کند
مجید نصیرپور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز گفت: اگرچه مردم ما با مشکلات معیشتی و اقتصادی مواجه هستند اما با حضور خود در پای صندوق رأی به همگان نشان دادند مشکلات باید با آرامش و به دور از هر گونه جنجال و آشوب و درگیری حل شود. وی افزود: ما در مرحله دوم انتخابات شاهد افزایش حدود ۱۰درصدی مشارکت مردم بودیم که یکی از دلایل این افزایش مشارکت، جدی‌تر شدن فضای انتخابات در مرحله دوم و طرح مسائل و مباحث به‌صورت جدی در مناظرات بود. فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: امیدواریم آقای پزشکیان به وعده‌هایی که در تبلیغات انتخاباتی داده بتواند جامه عمل بپوشاند و مردم بهبود و پیشرفت را در مسائل معیشتی خود که وعده داده شده بود حس کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.