دولت سیزدهم پس از به روی‌کارآمدن در سال۱۴۰۰ یک اقدام مهم را در دستورکار قرار داد و آن حمایت از تولید و احیای کارخانه‌های نیمه‌تعطیل بود.

کارنامه دولت سیزدهم در حمایت از تولید

آگاه: خارج شدن بیش از ۵۰هزار واحد صنعتی از چرخه تولید و آمار بالای بیکاری، دولت سیزدهم را بر آن داشت که با عنایت به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر «جهش تولید»، از همان نخستین روزهای فعالیت، یکی از مهم‌ترین اهداف خود را افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری تعیین کند؛ ازاین‌رو برنامه‌ریزی برای شکل‌گیری نهضت احیای واحدهای اقتصادی تعطیل و نیمه‌تعطیل از همان ابتدا در دستورکار تیم اقتصادی دولت قرار گرفت و در همین راستا، فعال‌سازی نخستین واحدهای اقتصادی غیرفعال و نیمه‌فعال از دی‌ماه سال۱۴۰۰ وارد فاز عملیاتی شد.
رییس‌جمهوری شهید هفتم شهریورماه۱۴۰۰ در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه براساس گزارش‌های موجود حدود ۴۰درصد از ظرفیت بخش تولید و صنعت معطل و بلااستفاده است، تاکید کرد: باید کارگروهی با حضور وزارتخانه‌های مربوطه اعم از صمت و اقتصاد ایجاد شود که ضمن پایش کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی، ظرفیت‌های موجود اما تعطیل یا نیمه تعطیل را شناسایی و مشکلات موجود را برطرف کند و اینگونه اقدامات می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال رونق تولید را نیز به همراه داشته باشد.
آیت‌الله رئیسی که از زمان ریاست بر قوه قضائیه برنامه حمایت از بنگاه‌های راکد و نیمه راکد را با جدیت دنبال کرده بود، در مقام ریاست‌جمهوری نیز به این هدف جامه عمل پوشاند و بخش اعظمی از کارخانه‌هایی را که به تعطیلی کشیده شده بودند احیا کرد تا کارگران خانه‌نشین به خطوط تولید بازگشته و کشور مسیر خود در جهت «جهش تولید» را پیدا کند.
رییس‌جمهوری شهید در جشن احیای واحدی‌های راکد تولیدی و صنعتی در اقصی‌نقاط کشور، بارها با تاکید بر فرمایشات رهبر انقلاب، اذعان داشت که «ایرانِ قوی در گرو داشتن اقتصادِ قوی و وجود نیروهای کارآمد است». و لذا در شرایطی که حدود دوسال و اندی از آغاز فعالیت این نهضت گذشته است، در آخرین اقدام نهضت احیای واحدهای راکد و نیمه راکد و با احیای ۳۹۵واحد راکد تولیدی و صنعتی استان مازندران و ایجاد بیش از ۹هزار و ۵۶۴فرصت شغلی جدید که در آخرین روزهای خدمت رییس‌جمهوری شهید محقق شد، اکنون بیش از هشت‌هزار و ۷۷۰واحد اقتصادی احیا و به چرخه تولید بازگشته، این در حالی است که حداقل ۷۷۰طرح دیگر نیز در چرخه احیا و بازگشت به تولید قرار گرفته‌اند.
به هرحال یکی از مزایای احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌راکد، احیای مشاغلی است که برای مدتی از بین رفته‌اند.
محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار با اشاره به اینکه بیش از هشت‌هزار واحد تولیدی متوسط و بزرگ در دوره دولت سیزدهم که تعطیل یا راکد بودند، راه‌اندازی شد، تصریح کرد: از محل این اقدام ۱۵۰هزار فرصت شغلی دوباره به چرخه کار برگشت و حفظ شد.
معاون اشتغال وزارت کار می‌گوید: یکی از گام‌های مثبت و موثری که دولت برای رونق بازار کار برداشته احیای بنگاه راکد و نیمه‌فعال است که فعال شدن آنها تاثیر بسزایی در اشتغال کشور داشته است. به گزارش نهضت احیای واحدهای اقتصادی گستره واحدهای احیاشده در تمام زمینه‌های تولیدی، صنعتی، معنی و خدماتی است و تقریبا ۴۴درصد از واحدهای احیاشده، صنعتی و ۴۶درصد واحدهای کشاورزی و ۱۰درصد نیز واحدهای خدماتی و معدنی هستند.
همچنین بیش از ۵۰هزار واحد تعطیل و نیمه‌تعطیل در حال رسیدگی هستند و پیش‌بینی می‌شد که در صورت جدیت و ادامه روند بنیانگذاری شده در سال جاری، ۲۰درصد دیگر از این واحدها نیز به چرخه تولید بازگردند.
بنا به اطلاعات منتشرشده در پنجم تیرماه سال جاری، عملکرد دولت سیزدهم در ایجاد اشتغال بر مبنای سامانه ملی رصد اشتغال پس از صحت‌سنجی نشان می‌دهد تا ۱۵خرداد ۱۴۰۳ تعداد دومیلیون و ۷۲۱هزار و ۶شغل ایجاد شده است.
بنا بر این گزارش، ۵۴۸هزار و ۴۵۶شغل در نیمه دوم سال۱۴۰۰، یک‌میلیون و ۷۰هزار و ۸۲۳شغل در سال۱۴۰۱، یک‌میلیون و ۵۵هزار و ۴۱۰شغل در سال۱۴۰۲ و ۴۶هزار و ۳۱۷شغل تا ۱۵خرداد ۱۴۰۳ جزئیات مربوط به تحقق وعده ایجاد شغل دولت سیزدهم است.
فرآیند صحت‌سنجی به این شکل است که ابتدا درخواست در سامانه به ثبت می‌رسد، پس از آن صحت‌سنجی پیامکی انجام می‌شود، مرحله بعدی صحت‌سنجی تلفنی است و درنهایت صحت‌سنجی حضوری نیز اتفاق می‌افتد. در این مسیر تا کنون سه‌میلیون و ۲۵۴هزار و ۵۲۵ثبت اولیه بدون صحت‌سنجی انجام، یک‌میلیون و ۶۴هزار و ۹۶۲ پیام صحت‌سنجی ارسال، ۶۱۴هزار و ۷۱۹تماس موفق برقرار و ۱۵۵هزار و ۶۰۵نظارت میدانی انجام شده است.
مجلسی‌ها هم ضمن تایید تحرکات دولت سیزدهم در حمایت از تولید و احیای کارخانه‌های نیمه‌تعطیل، اقدامات صورت‌گرفته را در راستای تحقق شعار سال می‌دانند.
فاطمه مقصودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی در زمینه اقتصادی صورت گرفت، گفت: دولت شهید رئیسی اقدامات زیادی در زمینه احیای واحدهای تولیدی که سال‌ها راکد و بلااستفاده مانده بودند، انجام داد و توانست گام‌های مثبتی در این زمینه بردارد.
او تاکید می‌کند: فعالیت دوباره کارخانه نیشکر اهواز، کارخانه هپکو و سایر کارخانه‌های مهمی که به دلایل مختلف از چرخه تولید خارج شده بودند با کمک شهید رئیسی و تیم همراهش دوباره فعال شدند.
این نکته حائزاهمیت است که رهبر انقلاب در بیانات خود در ابتدای سال۱۴۰۳، این سال را به‌عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند. چندین سال است که ایشان موضوع تولید را در شعارهای سالانه مورد تاکید قرار می‌دهند و امسال بر وجه مشارکت مردم در آن تاکید داشتند، از این رو دولت سیزدهم تلاش کرد با حمایت از تولید، «شعار سال» تنها در حد یک شعار باقی نماند، بلکه به سرلوحه کار دولتمردان سیزدهم قرار گرفت؛ هدفی که رییس‌جمهوری شهید تا واپسین روزهای خدمت آن ‌را دنبال کرد.
هدف از یادآوری ما به اقدامات و افعال صرف‌شده ازسوی دولتمردان سیزدهم در حمایت از تولید، اشتغال و احیای کارخانه‌های نیمه تعطیل این بود که گوشزد کنیم کارهای انجام‌شده در راستای مطالبات رهبر انقلاب در قالب شعار پیگیری و اجرا می‌شد، براین اساس انتظار داریم که همین حرکت در دولت چهاردهم استمرار کند یا حتی با جدیت بیشتر دنبال شود. حمایت از تولید، سیاست و راهبرد یک دولت نیست، بلکه مطالبه نظام است و دولتمردان هم باید با تمام قوا پیگیر آن در صحنه اجرا باشند تا متوقف یا کُند نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.