بررسی علل و نشانه‌های تحقق شاخص‌های بازار کار حاکی از ‌آن است که مجموعه اقدامات دولت سیزدهم در طول سه سال گذشته در بهبود فضای کسب‌وکار و رونق بازار کار و اشتغال اثرگذار بوده است.

رکوردشکنی کار

آگاه: به اذعان کارشناسان و تحلیلگران بازار کار، اقداماتی همچون احیای بنگاه‌های راکد، افزایش آمار بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، نظارت سختگیرانه بر فرآیند اشتغال، افزایش موثر حداقل دستمزد،‌ توسعه مشاغل خانگی و کاهش آمار مقرری‌بگیران بیمه بیکاری ازجمله عوامل موثر بر بهبود فضای کسب‌وکار به شمار می‌رود.
سال گذشته بیشتر استان‌های کشور با کاهش نرخ بیکاری مواجه بودند به‌نحوی‌که نرخ بیکاری در ۱۹استان در کانال هفت درصد قرار گرفت و در ۲۵استان تک‌رقمی شد و تنها ۶استان با نرخ‌ بیکاری دورقمی مواجه بودند. یکی از دلایل تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در ۲۵استان کشور، افزایش اختیارات استانداران در زمینه اشتغالزایی بوده است.
به گفته وزیر کار، ثبات اقتصادی، دیپلماسی فعال، علاقه‌مندی مردم به سرمایه‌گذاری به جای سفته‌بازی و سوداگری در بازار و هدایت نقدینگی‌ها به‌سمت تولید ازجمله عوامل موثر در کاهش نرخ بیکاری بوده است. برابر اعلام رییس سازمان برنامه و بودجه بیش از ۱۵استان در کشور نرخ بیکاری بالای ۱۰درصد داشته‌اند که با تلاش‌ دولت سیزدهم به ۱۰استان رسیده است.
سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت با تایید کاهش نرخ بیکاری در ۱۹استان کشور از تک‌رقمی شدن آن در ۲۶استان خبر داد و گفت: نرخ بیکاری سایر استان‌ها هم کاهش قابل‌توجهی داشته و هدفگذاری ما تا پایان سال رساندن نرخ بیکاری به عدد ۶.۹درصد بوده است.
وی به شاخص‌های اشتغال ارائه‌شده در گزارش مرکز آمار ایران اشاره کرد و گفت: براساس این گزارش، رکوردشکنی نرخ بیکاری در فصل بهار صورت گرفته و نرخ بیکاری به عدد ۷.۷درصد رسیده که بانک جهانی این نرخ را ۶.۶درصد اعلام کرده است.
به اعتقاد وزیر کار، ثبات اقتصادی، دیپلماسی فعال، علاقه‌مندی مردم به سرمایه‌گذاری به‌جای سفته‌بازی و سوداگری در بازار و هدایت نقدینگی‌ها به‌سمت تولید از علل موثر کاهش نرخ بیکاری بوده است.
تازه‌ترین نتایج آمارگیری نیروی کار که مرکز آمار ایران در بهار امسال منتشر کرده نشان می‌دهد که ۴۱.۲درصد جمعیت ۱۵ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌ و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. همچنین ۴۴۰هزار نفر به جمعیت فعال ۱۵ساله و بیشتر در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل افزوده شده است.
کاهش یک درصدی نرخ بیکاری زنان، افزایش ۲.۴درصدی سهم زنان فارغ‌التحصیل شاغل از کل زنان شاغل، کاهش ۰.۴درصدی اشتغال ناقص، افزایش ۰.۲درصدی نرخ مشارکت زنان، افزایشی شدن نرخ مشارکت اقتصادی در ۱۶استان، افزایش خالص اشتغال به ۴۳۹هزار و ۸۱۴نفر و کاهش تعداد بیکاران به ۸۹هزار و ۳۸۳نفر ازجمله دستاوردها و نتایج گزارش اخیر مرکز آمار ایران است.
پیش از این معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که هدفگذاری دولت سیزدهم کاهش نرخ بیکاری و رساندن آن به زیر هفت درصد تا پایان سال است.
از نگاه کارشناسان، بازار کار در دولت سیزدهم اقدامات جدی و اثرگذاری برای تحرک‌بخشی به بازار کار، رونق تولید و اشتغال در پیش گرفته شده است که احیای کارخانه‌های راکد و تعطیل شده، تزریق تسهیلات ارزان‌قیمت، ‌تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار و توسعه مشاغل خرد و خانگی از آن جمله است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.