امیر گودرزی- گروه جامعه- آموزش‌وپرورش، بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور با یک‌میلیون معلم و ۱۶میلیون دانش‌آموز نه‌تنها در زندگی امروز مردم اهمیت خاصی دارد که در سرنوشت نسل آینده کشور را رقم می‌زند؛ وزارتخانه‌ای پر از چالش که هر سال پاییز با سرویس مدارس و شیر رایگان درگیر است و هنوز موفق به سامان دادن چنین مواردی نشده است.

چه‌ کسانی وزیر آموزش و پرورش را پیشنهاد می‌دهند؟

آگاه: وزارتخانه‌ای که زمستان‌ها بخاری‌های نفتی و در تابستان شهریه‌های روزافزون مدارس خبرساز می‌شود. وزارتخانه‌ای که دست‌اندازهای زیادی را پشت سر گذاشته و راه بهارستان تا شهید قرنی را برای بسیاری از سکان‌دارانش به مسیری هرروزه تبدیل کرده است. این روزها همین یک میلیون معلم و خانواده‌های ۱۶میلیون دانش‌آموز امیدشان به وزیر دولت چهاردهم است و روزنه امیدی برای بهبود وضعیت آموزش‌وپرورش کشور هنوز در ذهن آنها سوسو می‌زند.

طبقه چهارم ساختمان قرنی 
تاکنون افراد زیادی در طبقه چهارم ساختمان شهید قرنی طوری به صندلی وزارت تکیه زدند که اطمینان داشتند سامانی به وضعیت آموزش‌وپرورش کشور خواهند داد. از افراد بزرگ و صاحب‌نامی مانند محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر که به بالاترین درجه نایل شدند و به شهادت رسیدند تا محمدعلی نجفی که تا ده‌ها سال بعد هم با حاشیه‌های عجیبی روبه‌رو بود. دوباره قرار است وزیر جدیدی به فهرست ۱۶نفری وزرای آموزش‌وپرورش بعد از انقلاب اسلامی افزوده شود؛ فهرستی که تنها پنج وزیر موفق شدند دوره چهارساله خود را به پایان ببرند و دیگران به دلایل مختلفی ناگزیر جای خود را به وزیر بعدی دادند. اما انتخاب وزیر در دولت چهاردهم تفاوت‌هایی دارد. دولت چهاردهم برای انتخاب کابینه خود از روش جدیدی استفاده کرده است. بر این اساس برای انتخاب کابینه دولت با دستور پزشکیان، شورای راهبری تشکیل شد. پس از آن پنج کارگروه سیاسی، اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی برای بررسی گزینه‌های پیشنهادی برای ارکان مختلف کابینه از اقلیت دینی و مذهبی، نخبگان دانشگاهی و تخصصی غیردانشگاهی، نمایندگان تشکل‌های تخصصی نظام‌های صنفی و سازمان‌های مردم‌نهاد، نمایندگان بخش خصوصی، وزرای ادوار، نمایندگان جبهه اصلاحات و اعضای ستاد مرکزی و استان‌ها تشکیل شد. هر کارگروه کمیته‌هایی را برای معرفی هر عضو از کابینه تشکیل داده و باید به ترتیب اولویت سه تا پنج نامزد را برای وزارتخانه‌ها معرفی کنند. اکنون که هنوز اسمی مطرح نشده و این کارگروه نتیجه‌ای را اعلام نکرده است، می‌توانیم به بررسی اعضای این کارگروه بپردازیم. شناخت اعضای کارگروه انتخاب وزیر آموزش‌وپرورش می‌تواند تا حدودی مشی وزیر جدید بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور را نمایان کند.

سید محمد بطحایی

چه‌ کسانی وزیر آموزش و پرورش را پیشنهاد می‌دهند؟
زاده ۱۳۴۲ در تهران، معلم و وزیر سابق آموزش‌وپرورش در دولت دوم حسن روحانی تا تاریخ ۱۶خرداد ۱۳۹۸ بود. ۱۶خرداد ۱۳۹۸ اخباری مبنی بر استعفای وی منتشر شد که خبر پذیرش استعفا ازسوی وزارت آموزش‌وپرورش تکذیب شد.
بااین‌حال ساعاتی بعد حسن روحانی با استعفای وی موافقت کرد. علت این استعفا، تصمیم وی برای شرکت در انتخابات مجلس اعلام شد اما گفته می‌شود به‌علت امتناع دولت از اجرای قانون رتبه‌بندی فرهنگیان بوده ‌است. همچنین اخباری وجود دارد که بطحایی تصمیم به حذف حضور موسسات آموزشی خصوصی از مدارس و کاهش حجم حضور کتاب‌های کمک درسی در برنامه درسی را داشته و فشار این موسسات به رییس‌جمهوری درنهایت باعث شده که رییس‌جمهوری از بطحایی بخواهد که با استعفا از وزارتخانه خارج شود. سید محمد بطحایی در برنامه دستخط گفت فکر نمی‌کرد رییس‌جمهوری با استعفای وی موافقت کند.

فاطمه مهاجرانی 

چه‌ کسانی وزیر آموزش و پرورش را پیشنهاد می‌دهند؟
متولد مردادماه سال۱۳۴۹ در شهرستان اراک است. او فوق‌لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه باهنر کرمان دارد. با رتبه۷۰۰ در سال۶۸ وارد رشته مهندسی مکانیک شد و لیسانس و فوق‌لیسانس را در رشته مکانیک از دانشگاه شهید باهنر کرمان گرفت. وی همچنین رییس دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی بوده که در ۲۶مهرماه سال۹۶ ازسوی سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش وقت به‌عنوان رییس مرکز استعدادهای درخشان انتخاب شد. فاطمه مهاجرانی مطالبات زنان را مطالبات جامعه می‌داند و تاکید دارد وقتی حال جامعه خوب می‌شود که حال زنان جامعه بهتر شده باشد.

رحیم عبادی

چه‌ کسانی وزیر آموزش و پرورش را پیشنهاد می‌دهند؟
متولد ۱۳۳۶ در رامسر است و در دولت هشتم ریاست سازمان ملی جوانان را برعهده داشت و مشاور سیدمحمد خاتمی بود. در دولت هفتم معاونت وزیر آموزش‌وپرورش را برعهده داشت. او اکنون استادیار دانشگاه فرهنگیان و عضو هیات امناء، هیات موسس و سرپرست دانشگاه مهر البرز اولین دانشگاه مجازی ایران است.

علی‌اصغر فانی

چه‌ کسانی وزیر آموزش و پرورش را پیشنهاد می‌دهند؟
حسن روحانی، رییس‌جمهوری دولت یازدهم به‌دلیل رأی اعتماد ندادن مجلس به محمدعلی نجفی، علی‌اصغر فانی را به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد که در ۲۷مهر ۱۳۹۲، حسن روحانی، فانی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. او متولد ۱۳۳۳ در تهران و  سیاستمدار اصلاح‌طلب و مدرس دانشگاه ایرانی است که در دولت یازدهم در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ سمت وزیر آموزش‌وپرورش را برعهده داشت. او همچنین عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس است. علی‌اصغر فانی در مدت وزارت خود چهار کارت زرد از مجلس شورای اسلامی دریافت کرده که از این لحاظ می‌توان او را رکورددار به حساب آورد. وی استیضاح مجلس را از سر گذراند و در سمت خود باقی ماند اما مدتی بعد استعفا داد.

فاطمه سعیدی

چه‌ کسانی وزیر آموزش و پرورش را پیشنهاد می‌دهند؟
 این چهره سیاسی اصلاح‌طلب، عضو حزب حزب کارگزاران سازندگی ایران و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود. او دارای مدرک کارشناسی‌ارشد مدیریت آموزشی است. در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، فاطمه سعیدی، در لیست ۳۰نفره ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان گام دوم در تهران حضور داشت و توانست در رتبه چهاردهم تهران، وارد مجلس دهم شود.

فرج کمیجانی

چه‌ کسانی وزیر آموزش و پرورش را پیشنهاد می‌دهند؟
 دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است که سال۹۸ برای گذراندن ۳۰ماه حبس بازداشت شد. این عضو جبهه اصلاحات چندی پیش در ارزیابی اقدامات دولت سیزدهم گفته بود: غیر از حرف چیز دیگری از دولت سیزدهم ندیدم! او همچنین به محفل افطاری رئیسی با جمعی از فعالان رسانه‌ای و نبودن هیچ زنی در این جلسه واکنش نشان داد و گفت در دولت روحانی خانم‌ها همه‌جا دعوت می‌شدند.

عبدالرضا فولادوند

چه‌ کسانی وزیر آموزش و پرورش را پیشنهاد می‌دهند؟
متولد سال۱۳۴۸ و دانش‌آموخته کارشناسی و کارشناسی ‌ارشد در رشته تاریخ و دانشجوی دوره دکتری همین رشته است. وی از ۲۶آبان‌ماه سال۹۷ تا ۶دی‌ماه ۱۴۰۰ ازسوی «سیدمحمد بطحایی» وزیر وقت آموزش‌وپرورش جایگزین عباسعلی باقری به‌عنوان مدیرکل آموزش‌وپرورش تهران شد. پیشتر مدیرکل آموزش وپرورش شهرستان‌های استان تهران بود.

چه‌ کسانی وزیر آموزش و پرورش را پیشنهاد می‌دهند؟
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.