روز دوشنبه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا اعلام شد و طبق آن، «نیکلاس مادورو» برای سومین‌بار به‌عنوان رییس‌جمهوری این کشور واقع در آمریکای جنوبی برگزیده شد.

آشوب آمریکایی در ونزوئلا

آگاه: در روز دوشنبه «الویس آموروسو» رییس شورای ملی انتخابات ونزوئلا اعلام کرد که مادورو با کسب ۵۱.۲درصد از آرای رقیب غرب‌گرای خود «ادموندو گونزالس» را که ۴۴درصد آرا را به دست آورده، شکست داده است. پیروزی مادورو برای سومین بار در شرایطی صورت گرفت که پیش از آن، رقیب او گفته بود که «دلایلی برای جشن گرفتن» دارد و از طرفدارانش خواسته بود که بر شمارش آرا نظارت داشته باشند. وی پیش از اعلام نتایج در توییتی نوشت «نتایج را نمی‌توان پنهان کرد. کشور به‌طور مسالمت‌آمیز، تغییر را انتخاب کرده است.»
اما مادورو پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا با حضور در جمع هواداران خود در کاراکاس، پایتخت این کشور اعلام کرد ما در انتخابات هیچ کشوری دخالت نمی‌کنیم، و اکنون به‌عنوان ریاست‌جمهوری ونزوئلا می‌خواهم که به حاکمیت، قانون اساسی و اراده مردم ونزوئلا احترام بگذارید. وی همچنین خطاب به «هوگو چاوز» رییس‌جمهوری فقید این کشور گفت: این پیروزی شماست آقای چاوز. مادورو در ادامه افزود: از امروز صلح و ثبات در کشور برقرار خواهد شد، این پیروزی برای صلح، ثبات و میراث جمهوری‌خواهان است و این پیروزی برای برابری است. رییس‌جمهوری منتخب مردم ونزوئلا از دادستانی عمومی این کشور نیز خواست که تحقیقات را درباره هک‌کردن روند انتخابات آغاز کند و در ادامه تاکید کرد که «ما اجازه نمی‌دهیم سناریوی هرج‌ومرج در ونزوئلا ایجاد شود.»
پیروزی مجدد مادورو در انتخابات ونزوئلا با واکنش‌های جهانی همراه شد؛ آمریکا از اعلام پیروزی مجدد «نیکلاس مادورو» در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا ابراز نگرانی کرد. باید توجه داشت که کاخ سفید سال‌هاست به‌دنبال سرنگون‌کردن دولت‌های مشروع چپ‌گرا در این کشور آمریکای لاتین بوده اما ناکام مانده است. این ابراز نگرانی واشنگتن نشان می‌دهد که آمریکا دست از مداخله‌هایش در ونزوئلا برنخواهد داشت. با پیروزی نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا و شکست جریان‌های غرب‌گرا و تحت حمایت آمریکا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که «واشنگتن عمیقا نگران پیروزی نیکلاس مادورو است.» وی با دخالت آشکار در امور داخلی ونزوئلا گفت: ما عمیقا نگران اعلام پیروزی مادورو در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا هستیم. پیروزی مادورو بیانگر اراده و آرای مردم ونزوئلا نیست! همچنین پیش از اعلام نتایج انتخابات ونزوئلا، «خاویر میلی» رییس‌جمهوری غرب‌گرای آرژانتین نیز اعلام کرد که پیروزی مادورو را در این انتخابات نمی‌پذیرد. «کورینا ماچادو» از سران اپوزیسیون ونزوئلا نیز به پشتوانه اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی، در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن عدم پذیرش پیروزی مادورو در انتخابات این کشور، گفت: می‌خواهیم به همه ملت ونزوئلا و به تمام جهان بگوییم که ونزوئلا رییس‌جمهوری جدیدی دارد و این رییس‌جمهوری «ادموندو گونزالس» است! 

توطئه آمریکایی!
اما پس از واکنش منفی کشورهای غرب‌گرا در آمریکای لاتین در قبال پیروزی نیکلاس مادورو، دولت ونزوئلا به مقابله‌به‌مثل پرداخت و در واکنش به اقدامات مداخله‌جویانه هفت کشور آمریکای لاتین، اعلام کرد دیپلمات‌های خود را از این کشورها خارج می‌کند. وزارت خارجه ونزوئلا بامداد سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اظهارات و اقدامات مداخله‌جویانه» دولت‌های آرژانتین، شیلی، کاستاریکا، پرو، پاناما، جمهوری دومینیکن و اروگوئه درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا را رد می‌کند. در بیانیه وزارت خارجه ونزوئلا آمده است که «دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا تصمیم گرفته است که به دلیل این رویه شنیع که حمله به حاکمیت ماست، همه اعضای دفاتر دیپلماتیک خود» از این کشورها فراخواند.
اما مخالفان غرب‌گرای «نیکلاس مادورو» رییس‌جمهوری منتخب ونزوئلا پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری هواداران خود را به خیابان‌های شهر کاراکاس، پایتخت ونزوئلا آوردند و با نیروهای نظامی و انتظامی درگیر شدند. «پادرینو لوپز» وزیر دفاع ونزوئلا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با بیان اینکه ما از همه شهروندان و نیروهای سیاسی کشور می‌خواهیم که آرامش خود را حفظ کنند، افزود: در درگیری بین آشوبگران ۲۳سرباز زخمی شدند که برخی از آنها با شلیک گلوله زخمی شدند و برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.