۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۵٬۳۲۹

«جو بایدن» رییس‌جمهوری آمریکا این روزها در شرایط نامناسب و نامساعدی است؛ از یکسو به ویروس کرونا مبتلا شده و از طرفی دیگر، تحت شدیدترین فشارهای هم‌حزبی‌هایش برای انصرف از رقابت‌های انتخاباتی است.

بن بست بایدن

آگاه: رسانه‌های آمریکایی روز پنجشنبه از ابتلای بایدن به بیماری کووید۱۹ خبر دادند؛ بر این اساس، سخنرانی انتخاباتی بایدن در لاس‌وگاس واقع در ایالت نوادا لغو شد. کاخ سفید نیز با تایید این خبر مدعی شد که بایدن دچار عوارض خفیف از جمله آبریزش بینی، سرفه و خستگی عمومی شده است. به گفته کاخ سفید، جو بایدن به محل اقامت خود در ایالت «دلاور» بازخواهد گشت و در شرایط قرنطینه به وظایفش ادامه خواهد داد. ابتلای بایدن به کرونا در شرایطی است که فشارها علیه وی ازسوی دموکرات‌ها برای کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی روزبه‌روز بیشتر می‌شود؛ بسیاری از نمایندگان، حامیان مالی و اعضای حزب دموکرات با تاکید بر ناتوانی جسمی و ذهنی بایدن خواستار جایگزینی فرد دیگری با وی برای رقابت با ترامپ شده‌اند. در این راستا، شبکه ای‌بی‌سی نیوز گزارش داد که «چاک شومر» رهبر اکثریت سنا در نشست روز شنبه گذشته به بایدن گفته که بهتر است از رقابت‌های انتخاباتی کنار برود. چاک شومر پیش از این در اظهارنظر رسمی گفته بود که از بایدن حمایت می‌کند. بایدن اما در مصاحبه‌ای گفته که تنها در صورتی که پزشکان سلامتی ذهنی و جسمی وی را تایید نکنند، حاضر است در خصوص ادامه حضور در رقابت‌ها تجدیدنظر بکند.

نگرانی پلوسی
در تحولی دیگر در این خصوص، «نانسی پلوسی»، رییس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا به «جو بایدن» خبر داده که بنابر نظرسنجی‌ها، وی نمی‌تواند ترامپ را در انتخابات شکست دهد. طبق گزارش رسانه‌ها، پلوسی به بایدن گفته است که اگر تلاش وی برای دور دوم ریاست‌جمهوری ادامه یابد، ممکن است رأی دموکرات‌ها حتی برای پیروزی در مجلس نمایندگان نیز از دست برود. در همین راستا، برخی رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که بایدن کناره‌گیری از انتخابات را رد کرده است. این درحالی است که چند رسانه دیگر آمریکایی معتقدند که بایدن در مقابل نظرسنجی‌ها موضعی دفاعی گرفته است.
در همین راستا، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع نزدیک به جو بایدن نوشت که او از عدم توانایی خود برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آگاه است. افراد نزدیک به بایدن به نیویورک تایمز گفته‌اند که بایدن چاره‌ای جز کناره‌گیری از رقابت‌ها ندارد. همزمان حزب دموکرات تاریخ رأی‌گیری برای معرفی بایدن به‌عنوان نامزد نهایی خود را تا اواسط ماه آگوست (اواخر مرداد) به تعویق انداخته است. در ادامه گزارش نیویورک‌تایمز آمده است: عجیب نخواهد بود که بایدن به‌زودی از «کامالا هریس» به‌عنوان جایگزین خود اعلام حمایت کند. از سوی دیگر، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد اکثریت قاطع دموکرات‌ها از جانشینی «کامالا هریس» به‌جای «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر حمایت می‌کنند. در نظرسنجی مشترک یوگاو/اکونومیست، ۷۹درصد از دموکرات‌ها گفته‌اند درصورت کناره‌گیری جو بایدن از انتخابات نوامبر از جانشینی کامالا هریس به‌جای او حمایت می‌کنند.

هشدار اوباما!
در این میان روزنامه واشنگتن‌پست نیز نوشت «باراک اوباما» رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، در روزهای اخیر به متحدان خود گفته است که شانس بایدن برای پیروزی به‌شدت کاهش یافته است و باید به‌شکل جدی درمورد نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تجدیدنظر کند. براساس گزارش‌ها، در بحبوحه ابتلای جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا به کووید۱۹ و لغو موقت برنامه‌های ستاد انتخاباتی‌اش، باراک اوباما، رییس‌جمهوری اسبق این کشور هشدار داده است که بایدن باید به‌جد، درباره امکان تداوم نامزدی‌اش بازنگری کند! درحال‌حاضر ستاد انتخاباتی بایدن تاکید دارد که او به محض اینکه دوران نقاهت را پشت سر بگذارد، به مسیر کارزار انتخاباتی باز خواهد گشت. بااین‌حال، گفته می‌شود که اوباما به متحدانش در حزب دموکرات درباره ادامه نامزدی بایدن هشدار داده است!
کامالا هریس، معاون بایدن در گردهمایی روز پنجشنبه دموکرات‌ها حضور داشت و «جی‌دی وَنس» معاون معرفی‌شده ازسوی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه را مورد انتقاد قرار داد. در این گردهمایی، «هریس» بیش از پیش در کانون توجهات قرار داشت و این در حالی بود که بایدن روزبه‌روز فشار بیشتری را برای کناره‌گیری احساس می‌کند. همزمان با سخنرانی هریس به نیابت از بایدن، کاخ سفید به نقل از پزشک رییس‌جمهوری نامه‌ای را منتشر کرد، مبنی بر اینکه دکتر کوین اوکانر گفته است که بایدن بیمار است.
«مارک کوییگلی» نماینده دموکرات از ایالت ایلینوی که جزو نخستین نمایندگانی بود که خواستار انصراف بایدن از نامزدی انتخابات شده بود، اخیرا گفته است که بایدن در نظرسنجی‌ها در بیش از ۱۰ایالت چرخشی، عقب افتاده است. او همچنین گفته است که تا همین اواخر باور نمی‌کرده که ستاد انتخاباتی بایدن درباره نظرسنجی‌ها به او اطلاعات درست و دقیق ارائه می‌داده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.