زوال عقل یا «دمانس» بیماری است که گریبان‌گیر «جو بایدن» رییس‌جمهوری آمریکا شده است، بایدن دموکراتی که چند هفته دیگر باید وارد کوران رقابت‌های سنگین انتخاباتی با «دونالد ترامپ» از حزب جمهوری‌خواه شود.

آقای گاف!

آگاه: همین پیری زودرس و زوال عقل بایدن سبب شده که اعضای برجسته حزب دموکرات و سناتورهای این حزب و همچنین حامیان مالی آن، کمپینی را برای وادارکردن او به انصراف از کاندیداتوری به راه بیندازند. حتی «باراک اوباما» رییس‌جمهوری پیشین و «نانسی پلوسی» رییس مجلس اسبق آمریکا از حزب دموکرات نیز به کمپین برکنار کردن بایدن پیوسته‌اند. اما بایدن کماکان اصرار دارد که کاندیدای حزب دموکرات برای رقابت انتخاباتی با «ترامپ» باشد.

پوتین یا زلنسکی؟!
در این میان آنچه بیش از هر چیز دیگری مورد استناد اعضای حزب دموکرات و حامیان مالی این حزب برای منصرف‌کردن بایدن از کاندیداتوری قرار گرفته، گاف‌های عجیب‌وغریب اوست. بایدن در جدیدترین گاف خود در جریان اجلاس ناتو در واشنگتن، «زلنسکی» رییس‌جمهوری اوکراین را «پوتین» خطاب کرد! وی همچنین در جریان نشست خبری مربوط به اجلاس ناتو، هنگام نام‌بردن از «کامالا هریس» معاون اول خود، او را «دونالد ترامپ» نامید! و گفت «اگر مطمئن نبودم که ترامپ برای ریاست‌جمهوری مناسب است، او را معاون اول خود نمی‌کردم!» درواقع منظور بایدن از «ترامپ»، «کامالا هریس» بود.
اما سوتی‌ها و گاف‌های بایدن به موارد فوق‌الذکر منحصر نمی‌شود، رییس‌جمهوری پیر و فرتوت آمریکا کلکسیونی از گاف‌ها و سوتی‌ها را به‌صورت روزانه ارائه می‌دهد، به‌گونه‌ای که موجب مضحکه خود و حامیان و طرفدارانش شده است.

خیره ماندن به یک زن!
جو بایدن در هفتم جولای جاری برای حضور در دو رویداد انتخاباتی به ایالت حساس پنسیلوانیا سفر کرد و در اولین توقف خود در یکی از کلیساهای مهم فیلادلفیا از حامیان خود خواست که «با هم متحد شوند.» او که به سبب عملکرد ضعیفش در مناظره با دونالد ترامپ مورد انتقاد شدید بود، پس از اینکه گوینده گفت حاضران بایستند، بدون توجه به اعلان گوینده، به زنی که کنارش نشسته بود، خیره ماند و سبب خنده سایر حضار شد.

رییس‌جمهوری مکزیک به‌جای رییس‌جمهوری مصر!
در بهمن‌ماه سال گذشته، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در یک کنفرانس خبری همچنان که تلاش کرد از سلامت ذهنی خود در واکنش به زیر سوال رفتن قدرت حافظه‌اش در یک گزارش منتشره دفاع کند بار دیگر گاف داد و با این گاف وضعیت سلامت خود را بیشتر زیر سوال برد.
قضیه از این قرار بود که وزارت دادگستری آمریکا در همان مقطع زمانی (بهمن ۱۴۰۲) گزارش رابرت هور از تحقیقات فدرال درمورد سوءمدیریت بایدن در قبال اسناد محرمانه این کشور را منتشر کرد. رابرت هور در این گزارش از تحقیقات درباره سوءمدیریت بایدن نسبت به این اسناد نوشت که بایدن عمدا اسناد طبقه‌بندی‌شده دولت واشنگتن را نگهداری و افشا کرده است اما توصیه به طرح اتهامات کیفری علیه رییس‌جمهوری آمریکا نکرد. رابرت هور همچنین در گزارش خود در توصیف بایدن او را «مردی سالمند و دارای حسن‌نیت که حافظه‌ای ضعیف دارد» خواند.
این گزارش، جو بایدن را بر آن داشت تا با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی که از قبل چندان درباره آن اطلاع‌رسانی نشد در مقام دفاع از قوای فکری و ذهنی خود برآید اما او در همین کنفرانس نیز بار دیگر گاف داد و عبدالفتاح‌السیسی، رییس‌جمهوری مصر را به‌اشتباه «رییس‌جمهوری مکزیک» خواند. لازم به ذکر است در بخشی از گزارش رابرت هور به این موضوع نیز اشاره شده بود که بایدن نمی‌تواند به یاد بیاورد که پسرش «بو بایدن»، چه زمانی از دنیا رفته است. در شهریور۱۴۰۲، بایدن در میانه مراسم تجلیل از کهنه‌سربازان جنگ ویتنام، در میان بهت همه ناظران و حضّار ناگهان از سالن خارج شد!

نَپَر!
بایدن در تیرماه سال گذشته نیز، پیش از شروع سخنرانی در ایرلند، بار دیگر خطاب به موجودی خیالی گفت: نپر! او در پایان این سخنرانی هم بار دیگر راه خروج از صحنه را گم کرد. دست دادن با آدم‌های خیالی نیز ازجمله گاف‌های همیشگی بایدن است و وی در عمده سخنرانی‌های خود، پس از پایان، با وجود عدم حضور هیچ شخصی در کنارش، به سمت راست چرخیده و دستش را دراز می‌کند و با شخصی خیالی دست می‌دهد.

ایرانی یا اوکراینی؟!
نام ایران نیز در میان گاف‌های پرتعداد بایدن به چشم می‌خورد. رییس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه خود در ۱۱اسفند ۱۴۰۰ در کنگره گفت: «پوتین ممکن است با تانک‌ها دور کی‌یف بچرخد، اما هرگز قلب و روح مردم ایران را به دست نخواهد آورد!» بایدن در این سخنرانی سالانه، واژه «ایران» را با «اوکراین» اشتباه گرفت! در همان مقطع زمانی، روزنامه ایندیپندنت دراین‌باره نوشت: به نظر می‌رسد کامالا هریس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا که در این سخنرانی حضور داشت، گاف «ایرانیان» بایدن را با زیر لب زمزمه کردن «اوکراینی‌ها» اصلاح کرد. ایندیپندنت افزود: در ویدئویی تاییدنشده که پس از سخنرانی منتشر شد، روی چهره هریس، موقع پاسخی که در لحظه به این اشتباه بایدن می‌دهد، زوم شده است. این گاف خنده‌دار رییس‌جمهوری آمریکا ظرف کمتر از یک روز موردتوجه کاربران توییتر به‌خصوص در آمریکا قرار گرفت و۹۰هزار توییت با کلیدواژه «Iranian» در فهرست ترندهای اول این شبکه اجتماعی قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.