پس از نمایش ضعیف «بایدن» در جریان مناظره با «ترامپ»، دموکرات‌های آمریکایی سایه سنگین شکست را بیش از پیش حس می‌کنند؛ لذا مصمم هستند که بایدن، رییس‌جمهوری فعلی آمریکا را کنار بزنند و او را در نوامبر ۲۰۲۴ (موعد انتخابات آمریکا) به جای کاخ سفید راهی خانه سالمندان کنند.

پیرمردِ پرحاشیه آمریکایی

آگاه: با این حال، بایدن، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی درخواست‌ها برای کناره‌گیری از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده را رد کرده است. بایدن در این مصاحبه مدعی شد که در شب مناظره با «دونالد ترامپ»، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آمریکا خسته بوده است!
اگرچه بایدن از ترک کارزار انتخاباتی اجتناب می‌کند اما همزمان جهد دموکرات‌ها برای کنار زدن او بیشتر می‌شود؛ «مارک وارنر» نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا که فردی نزدیک به رهبر اکثریت دموکرات‌ها در این مجلس است در تلاش است با گرد هم آوردن قانونگذاران هم‌حزبی خود جو بایدن را از ادامه فعالیت‌های انتخاباتی منصرف کند.
وارنر بعد از عملکرد ضعیف بایدن مقابل رقیب انتخاباتی‌اش در نخستین مناظره نگران است که او در انتخابات نوامبر همچنان بد عمل کند که کرسی‌های نماینده‌های دموکرات در مجلس سنا حتی در ایالت‌هایی که به‌طور سنتی متعلق به دموکرات‌ها هستند نیز به خطر بیفتد.

فاجعه در انتظار دموکرات‌ها
«از یک فاجعه کامل جلوگیری کنید و کنار بروید.» این حرف را «مایکل کویگلی» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا خطاب به بایدن بیان کرد. در همین رابطه رویترز گزارش داده که نماینده دموکرات ایالت ایلینوی «مایکل کویگلی» از رییس‌جمهوری آمریکا خواست از انتخابات خارج شود. او با این درخواست، رسما به چهارمین عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا تبدیل شده که علنا بر انصراف بایدن از انتخابات تاکید می‌کنند.
اما تلاش‌های دموکرات‌ها برای منصرف کردن بایدن از رقابت با ترامپ، این سوال را در جامعه سیاسی آمریکا مطرح کرده است که آیا حزب دموکرات می‌تواند در فاصله حدود پنج‌ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری فرد جدیدی را به‌عنوان جایگزین بایدن معرفی کند؟
در دوران جدید در آمریکا هیچ حزبی تاکنون تلاش نکرده نامزدش را با فرد دیگری جایگزین کند. دلیل آن تا حدی این است که احزاب می‌دانند چنین تلاشی به احتمال بسیار زیاد به شکست منجر خواهد شد. در انتخابات سال۲۰۱۶ این احتمال درباره نامزدهای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مطرح شد اما هیچ‌کدام اقدامی در این زمینه انجام ندادند.
بایدن انصراف می‌دهد؟
کارشناسان سیاسی در آمریکا می‌گویند تنها حالتی که دموکرات‌ها بتوانند یک نامزد جدید برای انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ معرفی کنند این است که جو بایدن قبل از برگزاری جلسه مجمع ملی حزب دموکرات در ماه آگوست، تصمیم به انصراف بگیرد. چنانچه بایدن تصمیم به انصراف بگیرد تصاحب جایگاه او برای هر کدام از اعضای حزب دموکرات امکان‌پذیر خواهد بود، چراکه این حزب هیچ مکانیسمی برای تعیین جانشین نامزد انصرافی در نظر نگرفته است.
تلاش‌های دموکرات‌ها برای معرفی نامزدی غیر از بایدن برای رقابت انتخاباتی با ترامپ در شرایطی است که روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از منابع آگاه نوشته ترامپ و اعضای ستاد او معتقدند که شکست دادن بایدن نسبت‌به دیگر سیاستمداران دموکرات آسان‌تر است.

بایدن: ترامپ را دوباره شکست می‌دهم
رییس‌جمهوری آمریکا که در چهارسال اخیر سوژه رسانه‌های بین‌المللی و حتی رقیب سیاسی خود، دونالد ترامپ بوده حالا یکبار دیگر نقل‌قول جالبی را مطرح کرده است.
جو بایدن که در تب و تاب رقابت‌های انتخاباتی ایالات‌متحده آمریکا، به‌دلیل برخی هذیان‌گویی‌های خود با فشار سیاسی برای کناره‌گیری از رقابت انتخاباتی مواجه شده است، حالا گفته که هرگز کنار نخواهد کشید و حتی درصدد شکست ترامپ است. «جو بایدن» رییس‌جمهوری آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت از رقابت‌ها کناره‌گیری نخواهد کرد و هرکس که می‌خواهد مانعش شود، باید در کنوانسیون حزب دموکرات در ماه میلادی آینده با او روبه‌رو شود.
بایدن در این مصاحبه که از قبل اعلام نشده بود، گفت: «دیگر درباره بایدها و نبایدها توضیحی نخواهم داد. من در انتخابات شرکت می‌کنم و هرکس که می‌خواهد مانع شود، باید در کنگره دموکرات‌ها در ماه اوت با من روبه‌رو شود.» او همچنین مدعی شد که «رأی‌دهندگان معمولی» خواستار باقی‌ماندن او در رقابت‌ها هستند و مخالفانش در میان خواص و نخبگان سیاسی و رسانه‌ای هستند.
بایدن با بیان اینکه نظر چهره‌های حزب دموکرات مانند «جرالد ندلر» و همچنین چهره‌های رسانه‌ای درباره توانایی او برای رقابت با «دونالد ترامپ» برایش اهمیتی ندارد، گفت: «رفتم تا ببینم در میان رأی‌دهندگان معمولی کاهش محبوبیت داشته‌ام یا خیر. برای من مهم نیست که میلیونرها چه فکری می‌کنند.»
جو بایدن و دونالد ترامپ در روز ۲۷ژوئن در نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ شرکت کردند؛ مناظره‌ای ۹۰دقیقه‌ای که بایدن در آن بارها جملات نامفهوم و نیمه‌تمام مطرح کرد و گاف‌های زیادی داد. این نمایش ضعیف بایدن در کنار گاف‌های مکرر او در انظار عمومی، زنگ خطر را برای بسیاری از تحلیلگران و چهره‌های سیاسی دموکرات به صدا درآورده و بسیاری از آنها خواستار انصراف بایدن از رقابت‌ها شده‌اند. بااین‌حال، بایدن امروز در نامه‌ای به چهره‌های برجسته حزب دموکرات در کنگره آمریکا، تاکید کرد که قصد کناره‌گیری ندارد و با لحنی تهدیدآمیز از آنها خواست به طرح این مباحث خاتمه دهند.
رییس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با ام‌اس‌ان‌بی‌سی همچنین با اشاره به پیش‌بینی‌های مطرح‌شده در انتخابات۲۰۲۲ کنگره آمریکا مبنی بر احتمال سلطه قاطعانه حزب جمهوری‌خواه بر مجلس نمایندگان و مجلس سنا، گفت: «این (مخالفان) در ۲۰۲۰ اشتباه می‌کردند. در ۲۰۲۲ هم درمورد موج سرخ (محبوبیت جمهوری‌خواهان) اشتباه می‌کردند. درباره ۲۰۲۴ هم اشتباه می‌کنند، با من بیایید و ببینید مردم چه واکنشی دارند.»
او در واکنش به درخواست‌های متعدد برای انجام آزمایش توانش ذهنی، بالاخره پاسخی نسبتا شفاف داد و گفت: «درمورد توانِ عصب‌شناختی، من در ماه فوریه آزمایشی انجام دادم که نتیجه‌اش منتشر شده است. تمام سوابق (درمانی) خود را منتشر کرده‌ام و هر روز یک آزمایش عصب‌شناسی می‌دهم.»
بایدن همچنین خود را بهترین گزینه برای شکست دادن ترامپ دانست و گفت: «او یک دروغگو است و از زمان مناظره تا امروز هیچ کاری نکرده است. او ۱۰روز است که در زمین گلف خود در مارالاگو مشغول گفت‌وگو با دوستان ثروتمندش است. در انتخابات قبلی او را شکست دادم، این‌بار هم شکستش می‌دهم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.