بامداد ۱۸دی ۱۳۹۸ یعنی بیش از چهار سال پیش بود که ایران با شلیک ده‌ها موشک بالستیک از کرمانشاه،  پایگاه عین‌الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق را اصطلاحا شخم زد. این حمله در واکنش به جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، سیدالشهدای محور مقاومت صورت گرفت و در نوع خود بی‌نظیر بود، چراکه علاوه‌بر استراتژیک بودن پایگاه عین‌الاسد، تا پیش از آن، کشوری طی چند دهه اخیر موضع آمریکایی‌ها را با این وسعت و حجم موشک‌باران نکرده بود.

اعتراف به تار و مار شدن تروریست‌های آمریکایی در عین‌الاسد

آگاه: پس از حمله متهورانه ایران به پایگاه استراتژیک آمریکایی عین‌الاسد، مقامات آمریکایی ازجمله دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری وقت رژیم آمریکا بارها اعلام کردند که حمله مزبور هیچ‌گونه تلفات جانی در نیروهای آمریکایی نداشته و فقط چند افسر دچار سردرد شده‌اند!
از آن زمان بیش از چهارسال گذشت؛ از اواخر سال۹۸ به اوایل سال۱۴۰۳ رسیدیم و موعد مناظرات انتخاباتی سال۲۰۲۴ آمریکا فرارسید؛ در نخستین مناظره میان دو کاندیدای اصلی این انتخابات، ماجرای عین‌الاسد و در هم کوبیده شدن آن نیز طرح شد و پرده از واقعیت کنار رفت؛ آنجایی که «بایدن» نامزد دموکرات‌ها خطاب به «ترامپ» نامزد جمهوریخواه که در زمان شخم زده شدن عین‌الاسد، رییس کاخ سفید بود، گفت: ایران پایگاه آمریکایی عین‌الاسد را با خاک یکسان کرد و نیروهای ما را کُشت و ترامپ از پاسخ عاجز ماند!

محتوای مناظره اول 
اما مناظره بامداد جمعه «بایدن» نماینده الاغ‌های آمریکایی و «ترامپ» نماینده فیل‌ها، علاوه‌بر اعتراف به تارومار شدن نیروهای تروریستی آمریکایی به دست سپاه اسلام در عین‌الاسد، محتواهای دیگری نیز داشت.
دور نخست از مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به میزبانی آتلانتا در ایالت جورجیا برگزار شد؛ جایی که هزاران معترض به جنگ غزه و حامیان فلسطین بیرون از محل مناظره گردهم آمده بودند و شعارهایی مبنی بر پایان بخشیدن حمایت از تل‌آویو و استقرار صلح در غزه سر می‌دادند.
همان‌گونه که انتظار می‌رفت دو طرف بدون آنکه با یکدیگر دست داده یا خوش و بش کنند وارد صحنه مناظره شدند. این مناظره که به میزبانی شبکه سی‌ان‌ان برگزار می‌شد بر محور شرایط اقتصادی و مشکلات سیاسی آمریکا بود.

اتهام‌زنی‌های پی‌درپی
«دولت ترامپ یک اقتصاد فروپاشیده را به من تحویل داد. ما شاهد نرخ بیکاری افسارگسیخته‌ای در زمان پایان دولت قبلی بودیم. از این رو، ما مجبور شدیم به اوضاع بار دیگر سامان بخشیم. اوضاع در دوران ترامپ وحشتناک بود و او کار زیادی برای اقتصاد ما انجام نداد. دوره او سرشار از هرج‌ومرج بود»؛ این سخنان آغازین بایدن در حمله به ترامپ بود.
ترامپ نیز سخنان خود را با حمله به دولت بایدن آغاز کرد و گفت: دوران من بهترین دوره اقتصادی بود. بااین‌حال، با آمدن بایدن روی کار شرایط اقتصاد بهم ریخت و تورم به بدترین وضع خود رسید. من بزرگ‌ترین تخفیف مالیاتی را به شهروندان آمریکایی دادم.

افغانستان و مناظره آمریکایی‌ها
در ادامه مناظره، بحث حضور نیروهای متجاوز آمریکایی در افغانستان مطرح شد؛  بایدن در این رابطه گفت: در دوره ترامپ ما همچنان در حال جنگ در افغانستان بودیم. ترامپ نیز در پاسخ گفت: من برای یک خروج مناسب و باقدرت از افغانستان برنامه‌ریزی کرده بودم اما زمانی که دولت را تحویل دادیم، بایدن به گونه‌ای از افغانستان خارج شد که شرم‌آورترین لحظه در تاریخ آمریکا رقم خورد.
بخش جنجالی این مناظره مربوط به حمایت از سقط جنین می‌شد که دونالد ترامپ تاکید کرد این موضوع باید به ایالت‌ها واگذار شود اما وی از ممنوع شدن داروی سقط جنین حمایت نمی‌کند. در مقابل، بایدن بر آزادی سقط جنین در آمریکا تاکید کرد و علت این امر را رواج فحشا در جامعه آمریکا دانست!

هر دو نامزد، حامی پروپاقرص جنایتکاران صهیونیست
در ادامه، جو بایدن در پاسخ به سوال مجری پیرامون جنگ غزه با حمایت تمام‌قد از رژیم جنایتکار تل‌آویو و پایبند نشان دادن خود به صهیونیست‌ها، حماس را مقصر جنگ معرفی کرد و گفت: از منظر من، حماس باید نابود شود. این حماس است که اکنون نمی‌خواهد جنگ در غزه به پایان برسد. بااین‌حال، تمرکز دولت من اکنون بر پایان منازعه است. ترامپ نیز همانند بایدن با متعهد دانستن خود به حمایت از رژیم‌صهیونیستی، گفت: از نظر من، اسرائیل باید در این جنگ کار را تمام کند.
مجری در ادامه با اشاره به جنگ اوکراین، نظر دو نامزد را درباره شرایط مطرح‌شده ازسوی پوتین برای پایان این جنگ پرسید. ترامپ از این فرصت استفاده کرده و گفت: دلیل حمله پوتین به اوکراین این بود که او دید تیم بایدن چقدر در خروج از افغانستان آشفته و ضعیف بود. زمانی که پوتین شاهد این صحنه بود با خود گفت اکنون زمان حمله به اوکراین است! اگر من در کاخ سفید بودم این جنگ رخ نمی‌داد. ترامپ همچنین به کمک‌های صدها میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین نیز اشاره کرد و گفت: زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین بزرگ‌ترین تاجر است و در حال دوشیدن آمریکاست.
بایدن نیز در پاسخ گفت: سیاست خارجی من در خاورمیانه و افغانستان بسیار درست بود. ترامپ به پوتین گفته بود که هر کاری که دوست داری انجام بده. رییس‌جمهوری روسیه تصور می‌کرد می‌تواند پنج‌روزه کی‌یف را فتح کند. بااین‌حال، وی در رسیدن به هدفش شکست خورده و هزاران نظامی خود را طی این جنگ از دست داد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.