مناظره بامداد جمعه دو نامزد انتخابات۲۰۲۴ آمریکا در یک خط، قابلِ خلاصه شدن است؛ بایدن به‌درستی ترامپ را یک مفسد اخلاقی نامید که برای امیال و شهواتش، حاضر است کشور بزرگی همچون آمریکا را به فنا دهد و ترامپ، رقیبش بایدن را یک فرد علیل و ناتوان خواند.

رییس‌جمهوری آمریکا در آستانه سقوط

آگاه: بایدن برای اثبات ادعاهایش در قبال ترامپ باید تلاش بیشتری می‌کرد، چراکه اگرچه اتهامات اخلاقی، گزاره‌ای است که به دقیق‌ترین و ملموس‌ترین شکل ممکن به فردی همچون ترامپ، قابل انتساب است، اما بینندگان و مخاطبانی که پای مناظره این دو نشسته بودند، به چشمانشان بیش از گوش‌های‌شان اعتماد داشتند؛ آنها اگرچه با گوش‌های‌شان شنیدند که ترامپ ازلحاظ اخلاقی فاسد است اما آنچه با چشم دیدند، ناتوانی بایدن در حرف زدن و تکلم بود؛ بنابراین ادعای ترامپ مبنی بر علیل و ناتوان بودن بایدن را بیشتر و ملموس‌تر باور کردند.

مأیوس شدن آمریکایی‌ها از پرزیدنت
شبکه سی‌ان‌ان پس از پایان مناظره بایدن و ترامپ، اعلام کرد که حدود ۷۰درصد از مخاطبانش، ترامپ را پیروز این مناظره دانستند؛ امری که به‌وضوح نشان می‌دهد ضعف جسمانی و ناتوانی بایدن در حرف زدن و تکلم به سبب پیری و فرتوت بودن به میزان بالایی اصطلاحا توی ذوق آمریکایی‌ها زده و آنان را نسبت‌به رییس‌جمهوری دموکرات‌شان مأیوس کرده است.
پس از مناظره نخست، موجی در میان دموکرات‌ها ایجاد شد مبنی‌بر اینکه باید بایدن را از دور خارج کرد و جایگزین مناسب‌تری را به مصاف ترامپِ جمهوری‌خواه فرستاد. اوباما، رییس‌جمهوری اسبق آمریکا که بایدن هشت سال معاون اولش بود، عملکرد بایدن در مناظره نخست را «بد» توصیف کرد و «بد بودن بایدن» را یک حقیقت غیرقابل‌انکار دانست.
جان کینگ، خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان گفت: پس از مناظره بایدن و ترامپ، مقام‌های ارشد دموکرات در نظر دارند به کاخ سفید بروند و از بایدن بخواهند از رقابت‌ها کنار برود. سی‌ان‌ان همچنین به نقل از منابعش گزارش داد دموکرات‌ها معتقدند بعد از عملکرد ضعیف بایدن در مناظره جمعه‌شب، آنها «دچار یک مشکل جدی شده‌اند.» ون جونز، مشاور پیشین باراک اوباما، نیز در واکنش به مناظره بایدن و ترامپ گفت احتمالا وقت آن است که بایدن تغییر مسیر بدهد و کنار بکشد و حزب دموکرات در فرصت باقی‌مانده تا اجلاس حزب باید چاره‌ای بیندیشد.
دیوید اکسلراد، مدیر کمپین و مشاور ارشد اوباما هم بر این باور است که دموکرات‌ها بعد از این مناظره نگران خواهند بود که آیا بایدن قادر خواهد بود به فرض پیروزی چهار سال دیگر بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه بزند؟

فاجعه‌ای به نام بایدن!
نشریه «تایم» نیز در گزارشی به ضعف ملموس رییس‌جمهوری آمریکا در نخستین مناظره با رییس‌جمهوری سابق و رقیب کنونی‌اش در انتخابات۲۰۲۴، پرداخت و نوشت: بایدن در مناظره‌ای ۹۰دقیقه‌ای با ترامپ، دست و پا زد؛ مناظره‌ای که حتی نزدیک‌ترین متحدان بایدن هم در محافل خصوصی آن را فاجعه توصیف کردند! بایدن عینا شبیه پدربزرگی ۸۱ساله با صدای لرزان و نامفهوم، نگاه‌هایی بهت‌زده و دهان باز بود و در آن سو، ترامپ سلاح حملات کلامی خود را روی حالت رگبار تنظیم کرده بود! جو به‌دفعات «هنگ» کرد و حتی سطرهای ازپیش‌نوشته‌شده را هم با لکنت ادا می‌کرد. برای توصیف حس و حالی که حزب دموکرات از ابتدا تا انتهای این مناظره داشت، کلمه «وحشت» حق مطلب را ادا نمی‌کند.
تایم نوشت که یکی از حامیان مالی حزب دموکرات پیامی با این منظور مخابره کرد «دقیقا آنجا چه خبر است؟» ستاد انتخاباتی بایدن به‌طور علنی مدعی شد که آن شب، فقط یکی از چندین شب مناظره بوده و نامزد این حزب برای چهار سال دیگر ۱۰۰درصد آماده است! روز بعد، باراک اوباما، مشهورترین چهره دموکرات در فضای مجازی نوشت: «مناظره شبانه بدی بود. باور کنید اینطور بود.» اما حقیقت همچنان پابرجاست؛ هر آمریکایی که حواسش به مناظره بود، به چشم خودش دیده که بایدن چقدر فرتوت شده است!
شورش علیه بایدن، این گزاره‌ای است که این روزها نقل محافل سیاسی و رسانه‌ای دموکرات‌هاست؛ چنانچه دموکرات‌ها، بایدن را وادار به استعفا کنند، هرج‌ومرج بر اردوگاه آنها حاکم می‌شود؛ کامالا هریس، معاون اول بایدن نیز چهره محبوبی در میان دموکرات‌ها محسوب نمی‌شود؛ از سوی‌دیگر، چهره قدرتمند دیگری برای جانشینی بایدن در بدنه الاغ‌ها (لقب دموکرات‌ها) وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.