محمدجواد ظریف، وزیر اسبق امورخارجه روز گذشته در برنامه میزگرد سیاست خارجی به‌عنوان مشاور مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم حاضر شد و به‌جای تشریح برنامه‌های نامزد متبوع خود در حوزه دیپلماسی و همچنین پاسخ به سوالات فؤاد ایزدی، کارشناس برنامه، تلاش کرد تا بیانیه‌ای در دفاع از دولت‌های یازدهم و دوازدهم را قرائت کند.

تناقض‌های راهبردی!

آگاه: ظریف بدون اشاره به این سوال واضح کارشناس برنامه که چرا «جو بایدن» رییس‌جمهوری دموکرات آمریکا پس از جلوس بر صندلی کاخ سفید، با یک فرمان اجرایی، دستور خروج ترامپ از برجام را باطل نکرد؟ تلاش کرد فرار به جلو کند و به قانون «اقدام راهبردی» مصوب در مجلس یازدهم بتازد!
ظریف در این رابطه مدعی شد «بایدن می‌توانست به برجام برگردد؛ اصلا قرار بود برگردد، اما یکی اسرائیل بود که با شهید کردن شهید فخری‌زاده اجازه نداد و یکی هم قانون راهبردی!» در واقع از نظر ظریف، آمریکا به این دلیل به برجام بازنگشت که مجلس ایران قانون اقدام راهبردی را به تصویب رساند!
ظریف در حالی به تخطئه قانون اقدام راهبردی مبادرت می‌ورزد و از این رهگذر درصدد جلب توجه به کمپین انتخاباتی نامزد متبوع خود است که همین قانون مزبور، دست ایران را برای مطالبه‌گری از غربِ زورگو و آمریکای مستکبر باز کرد و به‌واسطه افزایش غلظت و ذخیره غنی‌سازی اورانیوم در چارچوب قانون اقدام راهبردی بود که یکه‌تازی‌های غربی‌ها و سیاسی‌کاری‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال پرونده هسته‌ای ایران مهار شد.  
شایان ذکر است که قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» در آذرماه ۹۹ در راستای تامین شروط ۹گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. به موجب قانون مزبور، سازمان انرژی اتمی ایران موظف شد جهت مصارف صلح‌آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۱۲۰کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند.
رهبر انقلاب خردادماه سال گذشته در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم برخی مصوبات این مجلس را راهبردی دانستند و گفتند: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، مصوبه‌ای اساسی و مهم بود که کشور را از سرگردانی در مسئله هسته‌ای و حالت ندانم‌کاری نجات داد که نتایج اجرای آن را حتی در عرصه جهانی مشاهده می‌کنیم.
رهبری همچنین در همان مقطع زمانی در دیدار مسئولان صنعت هسته‌ای با اشاره به منافع قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس بر تخطی نکردن از این قانون تاکید کردند و فرمودند: «مجلس یک قانونی گذرانده، این قانون به نفع ماست، به نفع کشور است و به نفع صنعت هسته‌ای است. بعضی‌ها خیال می‌کنند این قانون برای کشور مشکل‌درست‌کن است؛ اشتباه می‌کنند. این قانون، قانونِ خوبی است؛ اصلا قانون هم هست، قانون را باید عمل کرد؛ بحثی نداریم. از قانون تخطی نشود. چه در دسترسی‌هایی که دیگران توقع دارند، چه در اطلاعاتی که ارائه می‌کنید، طبق این قانون عمل بشود.
البته یکی دیگر از نکات قابل‌توجه سخنان ظریف در میزگرد سیاست خارجی تلویزیون این بود که بالاخره اعتراف کرد که دستگاه اجرایی در کشور تعیین‌کننده است و گفت که «در سیاست خارجی مهم است که چه کسی رییس‌جمهور باشد»! این در حالی است که ظریف در مقطع پایانی دولت دوازدهم، در شرایطی که آخرین روزهای حضورش در دستگاه دیپلماسی کشور را می‌گذراند در مصاحبه با یک روزنامه اصلاح‌طلب گفته بود، نقش وزیر خارجه در سیاست خارجی کشور صفر است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.