بامداد یکشنبه ۲۴تیر، «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد فعلی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، مورد سوءقصد قرار گرفت و خطر مرگ از بیخ گوشش گذشت.

ماجرای یک ترور نافرجام

آگاه: پس از این اتفاق، دو فرضیه مطرح شد؛ نخست آنکه ترامپ و دست‌اندرکاران کمپین انتخاباتی‌اش، تعمدا بساط ترور ناموفق او را چیدند تا پیروزی‌اش در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ را قطعی کنند؛ فرضیه دوم آنکه، ترور نافرجام ترامپ یک سناریوی از پیش طراحی‌شده نبود و حقیقتا یک آمریکاییِ ضدفاشیست (عضو گروه اَنتیفا) قصد داشت نماد فاشیسم در آمریکا یعنی ترامپ را به هلاکت رساند که بداقبالی آورد و خود و بیگناه دیگری را به کشتن داد!
قبل از پرداختن به کم و کیف و حواشی ترور نافرجام ترامپ، ذکر این نکته لازم است که حدود ۴۳سال پیش نیز «رونالد ریگان» رییس‌جمهوری وقت آمریکا مورد سوءقصد قرار گرفته بود و همین سوءقصد سبب محبوبیت او در جامعه آمریکا شد؛ نکته قابل تامل آنکه ضارب ریگان، نه یک کمونیست و نه یک آنارشیست بود، بلکه یک فیلم‌بازِ آمریکایی بود که تحت‌تاثیر فیلم «راننده تاکسی» ساخته «اسکورسیزی» و با نقش‌آفرینی «رابرت دنیرو» و «جودی فاستر» تصمیم به ترور رییس‌جمهوری ریگان گرفت که البته چون ناشی بود، ناموفق ماند.

روز حادثه یا فیلم‌برداری؟!
اما در روز یکشنبه ۲۴تیر چه بر ترامپ گذشت؟ رییس‌جمهوری سابق آمریکا که قصد دارد دوباره به نمایندگی از الاغ‌ها (حزب جمهوریخواه) به کاخ سفید بازگردد، در جریان یک سخنرانی انتخاباتی در شهر «باتلر» ایالت «پنسیلوانیا» مورد اصابت گلوله قرار گرفت و گلوله به‌جای مغز او، به گوش سمت راستش اصابت کرد و مرگش به تاخیر افتاد! پس از اصابت گلوله به گوشِ ترامپ، ماموران «سرویس مخفی» آمریکا وی را تحت حفاظت گرفته و از محل خارج کردند. تصاویر ویدیویی و عکس‌های حادثه نشان می‌دادند که صورت ترامپ خونین شده است؛ وی درحالی‌که با کمک محافظان از زمین بلند شد، دست‌هایش را مشت کرد و تکان داد؛ موضوعی که سبب شد حادثه تیراندازی به او، چهره‌ای هالیوودی به خود بگیرد و فرضیه ساختگی بودن ماجرا تقویت شود.
ساعتی از ماجرای سوء‌قصد به ترامپ گذشته بود که پلیس آمریکا اعلام کرد: «توماس متیو کروکس» فردی که عضو گروه ضدفاشیستی «اَنتیفا» است عامل تیراندازی به ترامپ بوده و نامبرده درجا به دست تک‌تیراندازهای سرویس مخفی آمریکا کشته شده است. «توماس متیو کروکس» قبل از تیراندازی پیامی در یوتیوب آپلود کرده و در آن گفته بود: «عدالت در راه است.»
ترامپ پس از جان سالم به‌دربردن از سوء‌قصد، طی بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی خودش «سوشال تروث» نوشت: «می‌خواهم از سرویس مخفی آمریکا و همه نیروهای مجری قانون به‌خاطر واکنش سریع به تیراندازی که تازه در شهر باتلر در پنسیلوانیا رخ داد، تشکر کنم. مهم‌تر از هر چیزی، می‌خواهم به خانواده فردی که در این گردهمایی انتخاباتی کشته شد، تسلیت بگویم؛ و همچنین به خانواده فرد دیگری که به‌شدت مجروح شده است. باورنکردنی است که چنین اتفاقی در کشور ما رخ می‌دهد. درحال‌حاضر، هیچ‌چیزی درباره ضارب که اکنون مرده است، مشخص نیست. یک گلوله به من اصابت کرد که قسمت بالای گوشم را سوراخ کرد. وقتی صدای وزوز و شلیک گلوله را شنیدم، فورا متوجه شدیم که اتفاقی پیش آمده است و بلافاصله احساس کردم که گلوله پوستم را شکافت. خون زیادی از من رفت؛ بنابراین، آن موقع فهمیدم که چه رخ داده است.»

فرار به جلویِ یاران ترامپ و انگشت اتهام به بایدن و دموکرات‌ها
اما تبعات تیراندازی به ترامپ، پس از اعلام خبر بهبودی او آغاز شد؛ در نخستین موضع‌گیری‌ها نسبت‌به این اتفاق، سناتور «جی.دی ونس» از ایالت اوهایو که به‌عنوان معاون اول ترامپ نیز منصوب شده است در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) به‌صورت مستقیم «جو بایدن» و کارزار انتخاباتی او را هدف قرار داد و آنها را به تحریک خشونت که به این تیراندازی منجر شد، متهم کرد. این سناتور جمهوری‌خواه نوشت: «اساس کمپین بایدن این است که دونالد ترامپ یک فاشیست مستبد است که باید به هر قیمتی جلوی او گرفته شود و این روایت باعث شد تا این ترور نافرجام رخ دهد.» «مایک کالینز» دیگر سناتور جمهوری‌خواه نیز با اشاره به بیانیه قبلی بایدن درباره اینکه «زمان‌ آن رسیده که ترامپ را در سیبل قرار دهیم»، رییس‌جمهوری کنونی آمریکا را بابت دستور ترور ترامپ متهم کرد.
«استیو اسکالیز» رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز با تکرار اتهامات همتایان خود خاطرنشان کرد: روایتی که دموکرات‌ها علیه ترامپ مطرح می‌کنند عاملی بود که به خشونتی که در جریان این تجمع شاهد بودیم کمک کرد. اسکالیز همچنین افزود: چندین هفته بود که رهبران دموکرات یکسری ادعاها مطرح می‌کردند که بازگشت مجدد ترامپ به کاخ سفید به‌منزله پایان دموکراسی در آمریکاست. مشخص است که ما در گذشته هم یکسری دیوانگان چپ‌گرا را دیده بودیم که لفاظی‌های خشونت‌آمیز مطرح می‌کردند. این لفاظی‌ها باید متوقف شوند. این به منزله تلاش برای ترور بوده است. «استفن میلر» مشاور ارشد ترامپ نیز حزب دموکرات را بابت سوءقصد به ترامپ مقصر دانست و گفت: پیام کلی کارزار انتخاباتی حزب دموکرات این دروغ شرورانه بود که ترامپ و جمهوری‌خواهان در تلاش برای پایان دادن به دموکراسی هستند. این دروغ بزرگ و مسموم و این انزجار و بدنامی وحشتناک باید متوقف شود.

حس اکثریت آمریکایی‌ها به رخداد باتلر؛ توطئه و ساختگی
اما فارغ از اتهاماتی که اعضای کمپین انتخاباتی ترامپ به «بایدن» و «دموکرات‌ها» می‌زنند، این موضوع هنوز برای جامعه آمریکا باورپذیر نیست که سوءقصد به ترامپ ناشی از یک حس نفرت‌گونه‌ ضدفاشیستی باشد و بخش قابل‌توجهی از آمریکایی‌ها معتقدند ترور نافرجام ترامپ یک سناریوی تبلیغاتی بوده است. در همین راستا، انتشار اظهارات شاهدان عینیِ ترور نافرجام ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین و نامزد اصلی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شک‌وتردیدها درباره این حادثه را افزایش داده است. یکی از شاهدان عینی حاضر در محل تجمع انتخاباتی ترامپ در گفت‌وگو با شبکه جهانی «بی‌بی‌سی» درباره جزئیات این حادثه گفت: فرد مسلحی را که به‌سمت ترامپ شلیک کرده، دیدم که از پشت‌بام ساختمان مجاور محل تجمع بالا می‌رفت؛ سعی کردم به نیروهای امنیتی هشدار دهم اما به طرز مشکوکی به حرف‌هایم توجه نکردند! از خودم پرسیدم چرا ترامپ هنوز حرف می‌زند؟ چرا او را از مکان خارج نکردند؟
«توطئه» از کلیدواژه‌هایی است که توسط مردم جهان درخصوص ماجرای سوء‌قصد به ترامپ در شبکه‌های اجتماعی ترند شد. برخی این اتفاق را یک «توطئه» توصیف کردند و اشاره داشتند که همچنان ترور «جان. اف. کندی» در ۱۹۶۳ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و این، شک و ظن مردم جهان به وقوع توطئه در ترور ترامپ را افزایش می‌دهد. ترور رییس‌جمهورهای آمریکا در تاریخ، بارها تکرار شده است. ترور کندی هنوز هم یکی از بحث‌برانگیزترین حوادث تاریخی به شمار می‌رود. علاوه‌براین، «ریگان» هم تنها دو ماه پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری مورد ترور نافرجام قرار گرفته بود. از سویی دیگر، ضعف نیروهای امنیتی از مهم‌ترین دلایل تردید به واقعی بودن این ترور است. بسیاری از کاربران فضاهای مجازی این ضعف را مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرده‌اند «چطور ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد؟» تردید به واقعی بودن ترور ترامپ در شرایطی صورت می‌گیرد که ضارب ۱۵۰متر از ترامپ فاصله داشته و بر بالای یکی از ساختمان‌های بلند اطراف محل برگزاری کمپین تبلیغاتی، درست در مقابل دیدگان نیروهای امنیتی کمین کرده بود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.