پس از کناره‌گیری «جو بایدن» از رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ آمریکا، معاون او «کامالا هریس» به‌عنوان نامزد حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ، تعیین شد. هریس ۵۹ساله امیدوار است که به نخستین زن در تاریخ آمریکا تبدیل شود که رییس کاخ سفید می‌شود.

گیس و گیس‌کشی «کامالا» و «دونالد»

آگاه: اگرچه هنوز کاندیداتوری هریس از ناحیه دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا قطعی نشده است و اکنون صرفا فقط بایدن انصراف داده و چند تن دیگر از متنفذان حزب دموکرات از نامزدی وی اعلام حمایت کرده‌اند اما چنانچه نامزدی هریس قطعی شود و او بتواند بر ترامپ چیره شود نه‌تنها به نخستین رییس‌جمهوری زن تاریخ آمریکا بلکه به نخستین رییس‌جمهوری زن سیاه‌پوست ایالات‌متحده تبدیل خواهد شد. علاوه‌براین، او نخستین فردی هم خواهد بود که از یک خانواده مهاجر به ریاست‌جمهوری آمریکا می‌رسد. هریس ۵۹ساله در خانواده‌ای مهاجر با مادری هندی و پدری جامائیکایی بزرگ شده است. وی دانش‌آموخته رشته حقوق از دانشگاه کالیفرنیاست. او در ابتدا، کار در دادستانی را از دفتر دادستانی منطقه آلامدا آغاز کرد و پس از آن به دفتر دادستانی سانفرانسیسکو منتقل شد. وی در سال۲۰۰۳، فعالیت به‌عنوان دادستان سانفرانسیسکو را آغاز کرد و در سال۲۰۱۰، به منصب دادستانی کل کالیفرنیا منصوب شد. هریس در سال۲۰۱۶ به‌عنوان سناتور انتخاب و به منتقد اصلی ترامپ به‌ویژه در سیاست‌های مهاجرتی تبدیل شد. معاون اول کنونی رییس‌جمهوری آمریکا در اقدامی بلندپروازانه و در سال۲۰۲۰ به سمت کاخ سفید دورخیز و برای ریاست‌جمهوری آمریکا اقدام کرد، اما خیلی زود و از همان دور مقدماتی، از ادامه مسیر منصرف شد. جو بایدن نیز برای جذب آرای زنان و سیاه‌پوستان، هریس را پیش از انتخابات ۲۰۲۰ به‌عنوان معاون اول خود برگزید. 

هریس: ترامپ کلاهبردار و متهم جنسی است
اما هریس پس از جایگزین شدن با بایدن، در نخستین نطق انتخاباتی خود در ایالت ساحلی «دلاور» در شرق آمریکا، ترامپ، رقیب انتخاباتی‌اش را به باد انتقاد گرفت و تاکید کرد که ترامپ یک فرد محکوم در پرونده‌های مالی بوده و با طرح‌های افراطی خود، طبقه متوسط آمریکا را تضعیف کرده است. هریس همچنین ترامپ، نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را یک «کلاهبردار» نامید. هریس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سابقه‌اش در مسند دادستانی آمریکا خطاب به ترامپ وعده داد که درباره قضایای اتهامات جنسی وی، او را به چالش خواهد کشید. نامزد حزب دموکرات و معاون اول رییس‌جمهوری فعلی آمریکا همچنین تصریح کرد که ترامپ به ۳۴فقره کلاهبرداری متهم است و می‌خواهد آمریکا را به عقب برگرداند. هریس در بخش دیگری از سخنانش در ایالت دلاور عنوان کرد که طی ۱۰۶روز مانده به انتخابات  ۵نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳)، تمام برنامه‌های خود را برای مردم آمریکا تشریح خواهد کرد و پیروز خواهد شد. دونالد ترامپ نیز که حدس می‌زد بایدن کناره‌گیری خواهد کرد، تیغ حملات و تمسخر کردن‌هایش را متوجه کامالا هریس کرده است. او در سخنانی با اشاره به خنده‌های هریس می‌گوید که او دیوانه است و البته نه به اندازه نانسی پلوسی!
اگرچه تردیدی نیست که هریس گزینه‌ای بهتر از بایدن است اما این پرسش مطرح می‌شود که «آیا در مقایسه با بایدن، از شانس بیشتری برای شکست دادن ترامپ برخوردار است؟»؛ پرسشی که دموکرات‌ها با دیده تردید به آن می‌نگرند. همچنین با نگاهی به نتایج نظرسنجی‌های متعدد از قبیل «سی‌بی‌اس نیوز»، «ان‌بی‌سی نیوز» و «فاکس‌نیوز» این گزاره ثابت می‌شود که هریس چهره محبوبی در آمریکا نیست. ترامپ نیز به صراحت گفته است که شکست دادن هریس از مغلوب کردن بایدن راحت‌تر است.

طفره رفتن اوباما در حمایت از هریس
باید توجه داشت که هریس هنوز به‌طور رسمی نامزد دموکرات‌ها برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تعیین نشده است. مجمع ملی دموکرات‌ها که ۱۹ تا ۲۲ آگوست برگزار می‌شود، نامزد اصلی حزب دموکرات را اعلام خواهد کرد. هریس برای تضمین نامزدی خود نیاز به حمایت حداقل ۱۹۸۶نماینده (دلیگیت) دارد؛ بنابر گزارش نشریه «هیل» تاکنون نماینده‌های ایالت‌های تنسی، فلوریدا، نیوهمپشایر، لوئیزیانا، کارولینای شمالی و جنوبی حمایت خود را از نامزدی هریس اعلام کردند که مجموع آنها ۵۳۱نماینده است. از سوی دیگر، برخی از چهره‌های متنفذ حزب دموکرات نظیر «باراک اوباما» رییس‌جمهوری پیشین آمریکا هنوز در اعلام حمایت از هریس تردید دارند؛ این گمانه‌زنی مطرح است که اوباما انتظار داشت همسرش «میشل» نامزد دموکرات‌ها شود و حالا که هریس جایگزین بایدن ۸۱ساله به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها شده، از اعلام حمایت صریح از او اجتناب دارد و همه چیز را به تصمیم مجمع ملی دموکرات‌ها موکول کرده است. همچنین برخی از محافل حزب دموکرات در داخل آمریکا نیز نامزدی هریس به جای بایدن را یک «تاجگذاری اضطراری» می‌دانند، اما هریس در بیرون از آمریکا نیز چهره موجّهی نیست؛ او از جمله سردمداران رژیم آمریکاست که طی ۱۰ماه اخیر حامی کودک‌کشی و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه بوده است؛ هریس چندی پیش بعنوان معاون اول رییس‌جمهوری آمریکا با  اسحاق هرتزوگ، رییس رژیم صهیونیستی تماس گرفت و حمایت خود را از جنایات سبعانه و وحشیانه صهیونیست‌ها در غزه و کشتار حدود ۳۹هزار انسان بیگناه اعلام داشت. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.