رییس‌جمهوری پیشین آمریکا وعده داد که به محض پیروزی، تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و ایران را لغو خواهد کرد. «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه گود انتخابات ۲۰۲۴ و رییس‌جمهوری تک‌دوره‌ای آمریکا در اظهاراتی که در «کلوپ اقتصادی نیویورک» داشت، دلیل این تغییر رویکرد ۱۸۰درجه‌ای را تاثیر منفی تحریم بر ارزش و جایگاه جهانی دلار عنوان کرد و با اشاره ضمنی به تلاش کشورهایی مانند چین، ایران و روسیه برای استفاده از ارزهای ملی در مبادلات جهانی گفت: خود من یکی از کاربران (ابزار) تحریم بودم... (بعدا هم) از آن علیه کشورهایی که مستحق آن هستند به شکل قدرتمندانه‌ای استفاده خواهم کرد و سپس آنها را لغو می‌کنم، چون تحریم درنهایت باعث مرگ دلار می‌شود.

آیا ترامپ به دنبال لغو تحریم‌هاست؟

آگاه: اظهارات اخیر ترامپ می‌تواند مُهر تاییدی باشد بر کارآمد بودن ابتکارعمل دلارزدایی از روابط تجاری «باشگاه کشورهای مورد تحریم آمریکا» که بعد از حمله روسیه به اوکراین (از آنجا که مسکو هم طعم تحریم‌های واشنگتن و متحدان اروپایی) را چشید، با پشتکار بیشتری پیگیری شد و به چارچوب‌هایی چون سازمان همکاری شانگهای و بریکس هم راه یافت.
اما این اولین‌بار نیست که در طول کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴، ترامپ مواضع متفاوتی را اتخاذ می‌کند! دیدگاه او درباره رمزارز هم تغییر کرده است، تا آنجا که او دیگر آن مردی نیست که سال۲۰۱۹ از ارز دیجیتال به‌عنوان ابزاری یاد کرد که می‌تواند تسهیل‌کننده رفتارهای غیرقانونی چون تجارت مواد مخدر باشد.
اکنون او در مقام نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌خواهد دیگر بخت خود را برای ورود به کاخ سفید بیازماید. 
این تغییر رویکرد دو دلیل عمده دارد: نخست تاثیر بر سیاست پولی آمریکا و مقابله با فضای مالی سنتی که در انحصار فدرال رزرو است و دوم جذب رأی‌دهندگان جوانی که در شبکه‌های اجتماعی فعال و به تب سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال مبتلا هستند.
با این اوصاف، ترامپ با درنظرگرفتن تحولات بازار، مخاطبان خود در عرصه اقتصاد را در دوراهی انتخاب او به‌عنوان یک فرد عمل‌گرا یا اهل‌معامله قرار داده است.
نامزد انتخابات آمریکا درخصوص حق سقط جنین و لقاح مصنوعی هم رویکردی مشابه را انتخاب کرده است. او برخلاف رویکرد غالب هم‌حزبی‌هایش که ریشه در آموزه‌های دین مسیحیت دارد، از ممنوعیت سرتاسری سقط جنین تحت قانون فدرال فاصله گرفته و می‌گوید این ایالت‌ها هستند که باید با توجه به شرایط و بافت فرهنگی درباره این مسئله مهم تصمیم بگیرند. اینکه دولت و مؤسسات ارائه‌دهنده بیمه درمانی خدمات لقاح مصنوعی (IVF) را تحت پوشش قرار دهند هم ازجمله آن کارهایی است که ترامپ برای جلب آرای مخاطب خاص (زنان) یا دست‌کم نشان دادن چهره‌ای معتدل از خود متناسب با تغییرات اجتماعی انجام می‌دهد، هرچند ازسوی هم‌حزبی‌هایش به دور شدن از مذهب متهم شود.
او زمانی مخالف سرسخت استفاده از تکنیک شکست هیدرولیکی یا «فرکینگ» برای استخراج نفت و گاز بود، اما اکنون برای جلب رأی‌دهندگان جامعه صنعتی رویکرد خود را تغییر داده است. حال اعلام رویکردهای جدید به چه اندازه می‌تواند به سبد رأی ترامپِ تروریست در انتخابات کمک کند و آیا او تحریم‌های ایران را لغو می‌کند؟
«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل سیاست خارجی در این‌باره می‌گوید: درمورد سیاست‌های آمریکا در قبال اسرائیل شاهد تغییری آن‌چنانی نخواهیم بود. در زمان ترامپ وقتی غرب می‌خواست به ایران ضربه بزند از طریق خارج از مرزهای ایران این کار را انجام می‌داد. 
دموکرات‌ها نیز همین سیاست را ادامه خواهند داد و مستقیما با ایران رودررو نمی‌شوند. چه نامزد دموکرات و چه نامزد جمهوری‌خواهان بر سر کار بیاید، همین سیاست‌ها را ادامه خواهند داد و بیشتر بر تحریم‌ها تاکید خواهد شد و از طریق برخی از مناطق پیرامونی به ایران فشار وارد خواهند کرد و درگیری مستقیمی با ایران نخواهند داشت.
او درباره تغییر مواضع ترامپ هم گفت: باید دید ۳۵ تا ۳۰درصد جمعیتی که در آمریکا خود را بیشتر درگیر مسائل سیاسی می‌کنند، چه مسائل و مطالباتی دارند. بعد از کرونا مسائل اقتصادی حرف اول را می‌زد. اقتصادی که در آمریکا جریان دارد تعیین‌کننده است و فردی که بتواند نظر این بخش را جلب کند می‌تواند در انتخابات موفقیت بیشتری کسب کند. تا زمانی که این چالش‌ها و پیکار در ایالت‌های مختلف به جریان نیفتد نمی‌توان جهت افکار عمومی را در آمریکا سنجید و در موردش اظهارنظر کرد.
این کارشناس مسائل سیاست خارجی تاکید می‌کند: انتخابات و نوع حزب پیروز اگر تنها محدود به حوزه سیاست خارجی باشد فقط در تاکتیک‌ها تفاوت نشان خواهد داد و آنطور نخواهد بود که تغییرات عمده‌ای رخ بدهد؛ زیرا منافع آمریکا به‌عنوان قدرتی جهانی ثابت است و گاهی شیفتی در سیاست خارجی به وجود می‌آید که این مسئله به‌طور مرتب رخ نمی‌دهد.
زرگر با بیان اینکه شیفت از خاورمیانه به آسیای شرقی و توجه غرب آسیا به چین یکی از راهبردهای کلی آمریکا در دهه اخیر است، گفت: استراتژی آمریکا برای حفظ منافعش در دنیا چرخش‌های ناگهانی ندارد.
به‌هرحال ترامپ با رقیبی روبه‌رو است که او هم خود را پیروز می‌داند، اما آنچه هریس را در مناظره با ترامپ آسیب‌پذیر می‌کند، تغییر رویکردش در باب مسائل اخلاقی است. 
درحالی‌که ترامپ می‌تواند برای تغییر موضعش در قبال تحریم، رمزارز و حتی مسائل بهداشتی حوزه باروری به روابط حاکم بر دنیای واقعی تکیه کند، آیا رقیب دموکرات او هم برای توجیه تغییراتش به همان اندازه خوش‌شانس هست؟ آیا او می‌تواند بگوید که چرا زمانی که دادستان کل کالیفرنیا بود از مجازات اعدام حمایت کرد، حال‌آنکه درحال‌حاضر چنین نگرشی ندارد یا چرا او که زمانی کاهش مقدار وثیقه نقدی را پاداشی به جنایتکاران تلقی می‌کرد، اکنون خواستار اصلاح قانون به نفع حذف وثیقه نقدی است؟
با همه این اوصاف، مواضع ترامپ و هریس شاید برای مردم آمریکا اهمیت داشته باشد، البته همه آمریکایی‌ها چتر استقبال خود را به سوی برنامه‌های دو نامزد انتخاباتی ایالات‌متحده باز نمی‌کنند و از عملکردهای ساکنان کاح سفید نارضایتی دارند، اما قطعا نباید به وعده‌های انتخاباتی و تغییر مواضع نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دل خوش کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.