در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تا قبل از آنکه «کامالا هریس» جای «جو بایدن» را بگیرد و نامزد دموکرات‌ها شود، ترامپ دغدغه‌ای بابت شکست دادن دموکرات‌ها در فلوریدا نداشت؛ اما نظرسنجی‌های اخیر از کاهش اختلاف آرای جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در این ایالت حساس حکایت می‌کند.

ایالات متحده دشمن شماره یک کانون مقاومت

آگاه: اکنون هریس این شانس را دارد که ترامپ را در ایالت فلوریدا شکست دهد. این بدترین خبر ممکن برای ترامپ محسوب می‌شود، زیرا اگر هریس بتواند ۲۹رأی الکترال فلوریدا را به دست بیاورد، در آن صورت حتی پیروزی ترامپ در ایالاتی مانند آریزونا، ویسکانسین و پنسیلوانیا نیز تضمین‌کننده پیروزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نخواهد بود.
صورت‌بندی نظرسنجی‌های اخیر در فلوریدا، گویای نگرانی ترامپ و امیدواری‌های هریس است. بر اساس نظرسنجی‌های اخیر، کامالا هریس، معاون رییس‌جمهوری فعلی آمریکا، در حال کاهش برتری دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق، در فلوریداست. فلوریدا از لحاظ تاریخی به‌عنوان یک ایالت نوسانی (خاکستری) در نظر گرفته شده است، اما پس از پیروزی‌های ترامپ در دو انتخابات گذشته و همچنین واگذاری عنوان فرمانداری آن به «ران دیسانتیس» جمهوری‌خواه، اخیرا به‌عنوان یک ایالت امن جمهوری‌خواه در نظر گرفته شده بود.
با این حال، نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که هریس به برتری موقعیت ترامپ دست درازی کرده و وضعیت فلوریدا را به عنوان یک ایالت جمهوری‌خواه زیر سوال برده است. به عبارت بهتر، به نظر می‌رسد که هریس ظرفیت آن را دارد که فلوریدا را از یک ایالت قرمز (جمهوری‌خواه) به یک ایالت خاکستری تبدیل کند.
 براساس نظرسنجی «یو اس‌ای تودی» که بین ۷ تا ۱۱آگوست انجام شد، ترامپ ۴۷درصد و هریس ۴۵درصد آرا را کسب کرده‌اند. این نظرسنجی دارای حاشیه خطای مثبت یا منفی ۴.۴درصد بود. ضمن آنکه پیش‌بینی می‌شود آرای مردد در نهایت، بیشتر به سوی هریس سوق پیدا کنند. در نظرسنجی انجام‌شده توسط دانشگاه فلوریدا آتلانتیک هم که بین ۱۰ تا ۱۱آگوست برگزار شد، ترامپ ۵۰درصد و هریس ۴۷درصد آرا را کسب کردند.
نتایج این نظرسنجی‌ها برای ترامپ و هریس غیرمنتظره بود؛ چراکه در نظرسنجی‌هایی که میان ترامپ و بایدن در فلوریدا (قبل از انصراف بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری) صورت می‌گرفت، بایدن با اختلاف ۸ تا ۱۲درصد از ترامپ عقب بود. کار به جایی رسیده بود که کمپین انتخاباتی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات نتایج انتخابات در فلوریدا را از پیش معلوم دانسته و تمرکزی روی این ایالت نداشتند.
اما اکنون هریس و ترامپ بار دیگر روی این ایالت متمرکز شده‌اند: ترامپ برای حفظ پیروزی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ میلادی خود و هریس برای برهم‌زدن معادلات انتخاباتی یک دهه اخیر در فلوریدا!
حال که بازار نظرسنجی‌ها در رسانه‌های آمریکا داغ است، باید به واکاوی این مسئله پرداخت که چه تفاوتی بین این دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا وجود دارد؟ آیا تفاوتِ نگاه هریس در حوزه سیاست خارجی و منطقه با ترامپ تروریست زیاد است؟
کامالا هریس به‌عنوان معاون رییس‌جمهوری آمریکا دیدگاه‌های خاصی درباره مسائل منطقه‌ای و خاورمیانه، به‌ویژه فلسطین دارد. هریس همواره از راه‌حل دو دولتی برای حل مناقشه فلسطین و رژیم اسرائیل حمایت کرده است. او معتقد است که تنها راه‎حل پایدار برای این بحران، تشکیل دو دولت مستقل فلسطین و اسرائیل است که در کنار هم با صلح و امنیت زندگی کنند. او بر اهمیت مذاکرات مستقیم بین طرفین تاکید دارد و از تلاش‌های دیپلماتیک برای رسیدن به این هدف حمایت می‌کند. کامالا هریس مثل رییسش بایدن، حمایت قوی از اسرائیل را به‌عنوان یکی از متحدان اصلی آمریکا در خاورمیانه اعلام کرده است. او تاکید کرده که امنیت اسرائیل برای آمریکا اهمیت بالایی دارد و از همکاری‌های امنیتی و نظامی بین دو کشور حمایت می‌کند. درعین‌حال، در همین دولت بایدن در مقاطعی هم به‌خاطر حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی مورد نقد افکار عمومی و بین‌المللی هم قرار گرفت.
مقایسه بین کامالا هریس و دونالد ترامپ در زمینه‌های مختلف نشان‌دهنده تفاوت‌های اساسی در دیدگاه‌ها و رویکردهای آنهاست. در زمینه سیاست داخلی، هریس و ترامپ دیدگاه‌های متفاوتی دارند. 
هریس از سیاست‌های مترقی‌تر حمایت می‌کند و بر اهمیت مسائل اجتماعی، بهداشتی و آموزشی تاکید دارد. او همچنین بر اصلاحات در نظام قضایی و عدالت اجتماعی متمرکز است. در مقابل، ترامپ به سیاست‌های محافظه‌کارانه‌تر تمایل دارد و بر کاهش مالیات‌ها و مقررات دولتی و تقویت اقتصاد از طریق حمایت از کسب‌وکارهای بزرگ تاکید می‌کند.
در سیاست خارجی، تفاوت‌های چشمگیری بین هریس و ترامپ وجود دارد. هریس از دیپلماسی چندجانبه و همکاری با متحدان بین‌المللی حمایت می‌کند. 
او معتقد است که آمریکا باید نقش فعالی در سازمان‌های بین‌المللی ایفا کند و به مسائل جهانی مانند تغییرات اقلیمی و حقوق بشر توجه ویژه‌ای داشته باشد. در مقابل، ترامپ به رویکرد «اول آمریکا» معتقد است و اغلب از توافقات چندجانبه خارج شده و به سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه تمایل دارد. هرچند در نحوه مدیریت تفاوت‌هایی بین دو نامزد جمهوریخواره و دموکرات دیده می‌شود اما در راهبردهای کلان هر دو گفتمان واحدی را دنبال می‌کنند و آن حمایت از رژیم تروریستی و اشغالگر صهیونیستی است!
سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا ضمن بیان این مطلب، می‌گوید: اگر قرار بود اتفاقی به نفع مردم غزه و منطقه بیفتد، بایدن که هم‌حزبی هریس است، کاری را صورت می‌دهد.
 این اتفاق صرفا در راستای کمک قابل‌توجه تسلیحاتی، فرماندهی و سیاسی به اسرائیل بوده است. وی افزود: ترامپ اخیرا گفته اگر هریس انتخاب شود اسرائیل از بین می‌رود؛ چون اندکی در نظرسنجی‌ها عقب افتاده و می‌خواهد از این مسئله و تحریک صهیونیست‌ها به نفع خود استفاده کند!
کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در حمایت آمریکا در اسرائیل هیچ تفاوتی میان دو حزب وجود ندارد، تاکید کرد: «اما اینکه آمریکا علاقه‌مند است در مذاکره فعال نشان داده شود، زیر سوال است؛ چون بمب‌های اخیر در مدرسه‌ای که اخیرا بمباران شده، آمریکایی است و همه آن را تشخیص داده‌اند که سرها را قطع کرده و ایجاد آتش‌سوزی می‌کند.»
براین اساس می‌توان نتیجه‌گیری کرد: چه ترامپ و چه هریس هر دو، دو روی یک سکه هستند و انتخاب آنها تغییری در سیاست‌ها و راهبردهای ایالات متحده آمریکا ایجاد نمی‌کند و این کشور دشمن شماره یک «جمهوری اسلامی ایران» و جبهه مقاومت است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.